σε , ,

10 ενδιαφέροντα τρίβια για το μαύρο κουτί των αεροπλάνων (που στην πραγματικότητα είναι πορτοκαλί)

Και γιατί τελικά το λένε μαύρο

Είναι γνωστό πως μετά από κάθε αεροπορική συντριβή η εύρεση του «μαύρου κουτιού», είναι η πιο σημαντική προτεραιότητα των αρχών ώστε να βρεθούν τα αίτια που οδήγησαν στο ατύχημα. Στην πραγματικότητα όμως, το μαύρο κουτί είναι πορτοκαλί, ώστε να διακρίνεται με μεγαλύτερη ευκολία σε οποιοδήποτε περιβάλλον.

Τότε γιατί το λένε έτσι; Σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή, τα πρώτα τέτοια κουτιά ήταν μαύρου χρώματος εσωτερικά επειδή περιείχαν φιλμ που έπρεπε να προστατεύεται από το φως.

Παρακάτω συγκεντρώσαμε 10 ενδιαφέροντα τρίβια για το μαύρο κουτί των αεροπλάνων που ίσως να μη γνωρίζατε.

1. Το μαύρο κουτί αποτελείται από ένα ορθογώνιο τμήμα όπου βρίσκονται οι ηλεκτρονικοί μηχανισμοί και μία μονάδα μνήμης, η οποία είναι πολύ καλά προστατευμένη έτσι ώστε να επιβιώνει από την πρόσκρουση στο έδαφος ή στο νερό. Εκεί βρίσκονται αποθηκευμένα και όλα τα δεδομένα που αναζητούν οι εμπειρογνώμονες.

2. Βρίσκεται τοποθετημένο συνήθως στην πίσω πλευρά του αεροσκάφους ώστε να μειωθούν οι κίνδυνοι να καταστραφεί από μια σύγκρουση.

3. Το πρώτο μέρος του κουτιού, ονομάζεται Cockpit Voice Recorder (CVR) και είναι μια συσκευή καταγραφής των συνομιλιών και των επικοινωνιών που γίνονται στο πιλοτήριο και η οποία έχει δυνατότητα καταγραφής δύο ωρών (τις δύο τελευταίες ώρες πριν από το δυστύχημα) όπως και ομιλίες από ένα μικρόφωνο μέσα στο πιλοτήριο.

4. Έχει δυνατότητα να εκπέμπει ένα σήμα προκειμένου να εντοπιστεί από τα συνεργεία για 30 ημέρες ακόμη και αν βρίσκεται σε βάθος 6.000 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Σε περίπτωση που πέσει σε θάλασσα, εκπέμπει σήμα εντοπισμού σε ακτίνα δυο χιλιομέτρων.

5. Το δεύτερο μέρος ονομάζεται Flight Data Recorder (FDR) και καταγράφει κάποια δεδομένα της πτήσης όπως το υψόμετρο, τη θέση των πτερυγίων, καθώς και τη γενικότερη κατάσταση του αεροσκάφους. Αυτός περιέχει 25 ώρες πληροφοριών, μεταξύ των οποίων δεδομένα για προηγούμενες πτήσεις που πραγματοποιήθηκαν εντός του συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, κάτι που μπορεί να υποδείξει την ύπαρξη μηχανικής βλάβης που εκδηλώθηκε κατά την τελευταία πτήση.

6. Στα τεστ καταλληλότητας, το μαύρο κουτί, θα πρέπει να αντέξει πρόσκρουση σε τσιμεντένιο τοίχο με ταχύτητα 750 χλμ/ώρα, στατικό βάρος 2,25 τόνων για τουλάχιστον πέντε λεπτά, θερμότητα 1.100 βαθμών Κελσίου για μία ώρα και υδροστατική πίεση σε βάθος 6.000 μέτρων.

7. Αν το μαύρο κουτί παραμένει βυθισμένο στο νερό της θάλασσας, οι τεχνικοί μόλις το πάρουν θα το τοποθετήσουν σε φρέσκο, γλυκό νερό προκειμένου να απομακρυνθεί το αλάτι που το διαβρώνει. Καθώς ίσως το νερό εισχωρήσει στο εσωτερικό, θα πρέπει να στεγνώσει επί ώρες ή ακόμα και ημέρες σε ένα «φούρνο κενού», ώστε να μην εμφανιστούν προβλήματα στην κάρτα μνήμης.

8. Οι μικροεπεξεργαστές εξετάζονται στο μικροσκόπιο αλλά ακόμα και αν κάποιος εμφανίσει ρωγμές, τα δεδομένα που έχουν αποθηκευθεί συνήθως μεταφέρονται σε άλλο επεξεργαστή. Όλα τα δεδομένα πάντως φορτώνονται σε κομπιούτερ.

9. Τα δεδομένα στον καταγραφέα δεδομένων της πτήσης είναι γραμμένα σε δυαδικό κώδικα και μετατρέπονται σε μία εύχρηστη φόρμα εκατοντάδων παραμέτρων

10. Τεχνικοί του εργαστηρίου χρησιμοποιούν μία βιβλιοθήκη ήχων, η οποία τους βοηθάει να ερμηνεύσουν τους ήχους από το περιβάλλον, όπως παραδείγματος χάρη το άνοιγμα μιας πόρτας, η μετακίνηση των καθισμάτων, μια έκρηξη ή ένας πυροβολισμός. Ακόμα και ο ήχος του κινητήρα μπορεί να βοηθήσει στην εξιχνίαση των αιτίων κάποιου αεροπορικού δυστυχήματος.

Δείτε το εσωτερικό ενός μαύρου κουτιού στο παρακάτω βίντεο: 

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ?

9 points
Upvote Downvote

Total votes: 13

Upvotes: 11

Upvotes percentage: 84.615385%

Downvotes: 2

Downvotes percentage: 15.384615%

Αφήστε μια απάντηση