σε , , ,

Η Γιαννούλα η Κουλουρού – Το Πατρινό έθιμο της ντροπής

Η ιστορία της γυναίκας στην οποία βασίζεται ένα απ’ τα πιο ανόητα έθιμα της χώρας

Ο Θανάσης Χειμωνάς είδα πως χλευάζει στο Facebook «τους ταλιμπάν της Πολιτικής Ορθότητας» που ενοχλήθηκαν με τον εορτασμό ενός εθίμου στην Πάτρα.

Η ενόχληση όμως δεν είναι μόνο ή καν τόσο για το έθιμο, αλλά για το πώς φέρονταν στους διαφορετικούς ανθρώπους παλιότερα (και, κυρίως στα μικρότερα μέρη ακόμα και σήμερα).

Τις προάλλες, ανεβάσαμε αυτό το άρθρο:

Πώς ξεκίνησε η Τσικνοπέμπτη (και γιατί επιλέχθηκε η Πέμπτη) – 7 ενδιαφέροντα τρίβια για την ημέρας

Εκεί στα σχόλια, μια αναγνώστρια έγραψε: «Το έθιμο της Γιαννούλας της Κουλουρούς είναι απλά θλιβερό. – Κάτοικος Πατρών», για να λάβει την απάντηση αναγνώστη: «Κατσε σπιτι σου… – Κατοικος Πατρων». Η αναγνώστρια ανταπάντησε: «Το αν θα κάτσω σπίτι μου ή όχι είναι δική μου δουλειά και δεν περιμένω βέβαια να μου το υποδείξεις εσύ. Εσύ πάλι, τρέχα να κοροδεψεις ένα άτομο με ειδικές ανάγκες, που οι πρόγονοι σου το εξόντωσαν ψυχολογικά. Κι όταν γυρίσεις, μην ξεχάσεις να ποστάρεις στο f/b κάτι ενάντια στο μπούλινγκ, για να σε λένε ευαίσθητο τα κοριτσάκια.»

Για να δούμε όμως τι είναι αυτό το έθιμο: 

(από το FB και τον Γεώργιος Μουστάκας)

Η Γιαννούλα η Κουλουρού – Το έθιμο της ντροπής!

Κάθε Τσικνοπέμπτη πλήθος Πατρινών παρακολουθούν το έθιμο του γάμου της Γιαννούλας της Κουλουρούς. Ένας άνδρας ντύνεται νύφη και γίνεται η αναπαράσταση των παρ’ ολίγον γάμων της Γιαννούλας.
Ποια είναι όμως η πικρή αλήθεια πίσω από αυτό το εμετικό έθιμο;

Η Γιαννούλα η Κουλουρού ήταν υπαρκτό πρόσωπο. Γεννήθηκε το 1868 στην Άνω πόλη Πάτρας λίγα εκατοντάδες μέτρα από το σπίτι μου Ήταν πολύ φτωχή και πούλαγε κουλούρια για να ζήσει . Η Γιαννούλα ήταν ένας λειτουργικός άνθρωπος αλλά είχε μια ελαφριά νοητική καθυστέρηση. Ας πούμε ότι το μυαλό της δούλευε μια στροφή λιγότερο. Αυτοί οι άνθρωποι αν μεγάλωναν σε περιβάλλον αγάπης και αλληλοσεβασμού θα ήταν ευτυχισμένοι. Δυστυχώς όμως οι συμπολίτες εκείνα τα χρόνια (ακόμα και σήμερα δυστυχώς ) τους μετατρέπουν με τα χωρίς οίκτο πειράγματα τους ,στον τρελό του χωριού . Αυτό συμβαίνει γιατί αυτοί οι ηλίθιοι άνθρωποι που σπάνε πλακά εις βάρος άλλου είναι κι αυτοί που έχουν την πραγματική αναπηρία στην ψύχη τους.

Η Γιαννούλα η Κουλουρού είχε ένα μεγάλο καημό ειδικά στα 35 της και μετά να παντρευτεί. Είχε μαράζι μεγάλο επειδή ήταν ανύπαντρη. Μια παρέα που μερικοί από αυτούς ήταν υποτίθεται και η αβαν-γκαρντ της πατρινής κοινωνίας αποφάσισαν να της κάνουν πλακά και της είπαν ότι θα της βρουν γαμπρό.

Πρώτη φορά την έντυσαν νύφη στις 2 Φεβρουαρίου του 1914.. Γαμπρός δεν εμφανίστηκε ποτέ, παρά ένα πλήθος να την κοροϊδέψει. Την επομένη χρόνια το πάθημα της έγινε και επιθεώρηση που έγραψε ο Τουρνάς και Αθανασίου (Πατρινοί δημοσιογράφοι ) και το ρόλο της Γιαννούλας υποδύθηκε ο βαυαρικής καταγωγής Έλληνας ηθοποιός Εδμόνδος Φυρστ.

Το 1918 τα πράγματα σοβαρεύουν. Την ξανά πείθουν ότι της βρήκαν γαμπρό, έναν νεαρό τον Μιλτιάδη Μαντέλη. Οι γειτόνισσες την έβαψαν, την έντυσαν νύφη και πλήθος κόσμου τη συνόδευσε με όργανα στην εκκλησία και την παρέδωσαν στο νεαρό! Εκεί ξαφνικά εμφανιστήκαν δυο και καλά στρατιώτες της στρατονομίας και συλλάβανε το γαμπρό για κάποιο γελοίο λόγο και εξαφανίστηκαν.

Η Γιαννούλα ξέσπασε σε απαρηγόρητα κλάματα κι έπεσε σε μεγάλη θλίψη .

Αυτό δε σταμάτησε όμως κάποιους να συνεχίζουν και με αλλά θεατρικά δρώμενα να σατιρίζουν την Γιαννούλα…

Μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο πρόεδρος της Αμερικής έγινε ο Ουίλσον. Το 1921 οι ίδιοι άνθρωποι πείθουν αυτή την φορά την Γιαννούλα ότι ήταν μακρινός συγγενής του Ουίλσον! Της είπαν ότι μαζί με τον πρόεδρο της Αμερικής κληρονομούν ένα μεγάλο χρηματικό ποσό κι έτσι τώρα που θα γίνει πλούσια, θα παντρευτεί όποιον θέλει. Ένα μεγάλο πλήθος την συνόδευσε σε γραφείο ψεύτικου δικαστικού κλητήρα που της μέτρησε μπροστά της πάρα πολλά χρήματα. Την στιγμή που τα έδωσε στη Γιαννούλα μπήκαν δυο (ψεύτικοι) μασκοφόροι ληστές και της τα έκλεψαν! Η Γιαννούλα ξανά σπάραξε από τον πόνο και τα κλάματα. Την επομένη μέρα, πάλι με ένα πλήθος κόσμου να την περιπαίζει πήγε στην αστυνομία να βρει το δίκιο της…

Από αυτό το γεγονός και μετά, στη Γιαννούλα κατάπεσε κι άλλο το ταλαιπωρημένο της μυαλό. Έβγαλε και μια ιστορία από το μυαλό της που την πίστευε, ότι ήταν αρραβωνιασμένη με έναν φαντάρο.

Το 1922 πείθουν την κακόμοιρη Γιαννούλα, ότι ο Ουίλσον ήταν πατέρας του στρατιώτη που ήταν αρραβωνιασμένη! Στο καρναβάλι την πείθουν να πάει στο λιμάνι να υποδεχτεί τον Ουίλσον με το γαμπρό και μια βαλίτζα χρήματα. Πάνω από δέκα χιλιάδες κόσμου την πήγε ντυμένη νύφη στο μόλο, όπου η Γιαννούλα με ανείπωτη χαρά υποδέχεται τον (ερχόμενο με βάρκα) γαμπρό! Τους παραλαμβάνει άμαξα και η Γιαννούλα είναι τρισευτυχισμένη. Μετά από λίγο ένας λούστρος μπαίνει στην άμαξα και κλέβει τα λεφτά.

Ο γαμπρός πηδά από την άμαξα για να πιάσει τον λούστρο κι εξαφανίζεται κι αυτός… Όταν κλαίει η Γιαννούλα ο <<Ουίλσον>> της λέει ότι πάει να στείλει μήνυμα για να έρθει άλλος γαμπρός κι εξαφανίζεται κι αυτός… Η Γιαννούλα πέφτει σε μεγάλη θλίψη.

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το 1923 της είπαν ότι τελικά θα την παντρευτεί σε λίγα χρόνια ο ίδιος ο Ουίλσον και της στέλνουν κι ερωτικές επιστολές!

Το 1930 σταματούν όλα γιατί πέθανε ο άνθρωπος που έπειθε τη Γιαννούλα και τώρα δεν εμπιστεύεται άλλον.

Το 1940 η Γιαννούλα είναι 72 χρονών. Δεν μπορεί να επιβιώσει πια. Ο κόσμος δεν έχει να φάει ψωμί όχι να αγοράσει κουλούρι. Ο συγχωρεμένος ο πατέρας μου που ήταν παιδί στην κατοχή μου έλεγε: Οι άνθρωποι πέθαιναν από την πείνα στη μέση του δρόμου. Μάζευαν καθημερινά τους νεκρούς με τα κάρα. Η Γιαννούλα μόνη και ξεχασμένη βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της.

Το 2015 ο ΣΟΨΥ Πάτρας (Σύλλογος για τη Ψυχική Υγεία) βγάζει την έξης ανακοίνωση:

«Για μας στον ΣΟΨΥ Πάτρας, είναι αδιανόητο να θεωρείται σήμερα έθιμο και να διαιωνίζεται ως παράδοση ο εμπαιγμός ενός ανθρώπου με ψυχική νόσο και μαζί με αυτήν το άθλιο της συμπεριφοράς μερίδας πολιτών που με τη στάση τους μετέτρεψαν σε μαρτυρική τη ζωή του.
Δεν θεωρούμε έθιμο, ούτε την διαπόμπευση, ούτε τον δημόσιο εξευτελισμό, ούτε τον θρήνο, ούτε την συμβολική επανάληψή τους κάθε χρόνο εν είδη διασκέδασης των καρναβαλιστών.

Η αναβίωση του γάμου της Γιαννούλας της Κουλουρούς, αποτελεί προβολή προς το μέλλον μια αρρωστημένης αντίδρασης του κοινωνικού συνόλου απέναντι στον ψυχικά πάσχοντα και μέσω της σάτιρας μεταφέρει το μήνυμα της νομιμοποίησης δια της διασκέδασης τέτοιων απαράδεκτων συμπεριφορών που δεν έχουν θέση στη χώρα μας εν έτει 2015 και προσβάλλουν όχι μόνο τους ψυχικά ασθενείς αλλά και τους πολίτες της Πάτρας.

Για αυτό το λόγο ζητάμε την άμεση κατάργηση της αναβίωσης του γάμου της Γιαννούλας της Κουλουρούς από τις εκδηλώσεις του Πατρινού Καρναβαλιού και καλούμε τη δημοτική αρχή να πάρει θέση, δίνοντας τέλος στην μετατροπή σε κωμωδία, της ζωής ενός τραγικού προσώπου που έζησε δίπλα μας.»

Υ.Γ: Στις 8-2-2018 (την Τσικνοπέμπτη που μας πέρασε) ο Δήμος Πατρών μαζί με πλήθος Πατρινών και μεθυσμένων καρακιτσαριών, ξανά συνόδεψε νύφη και ξανά κορόιδεψε για άλλη μια φορά τη Γιαννούλα την Κουλουρού στο γάμο που τόσο πολύ προσμένει…

«Εδώ στον Ασπροπυργο είχαν έθιμο για μια περίοδο να βασανίζουν σκύλους» λέει ο Γιάννης Κ. που μου έστειλε την ιστορία. «Όλη η Ελλάδα όλο τέτοιες ιστορίες είναι» συμπληρώνει πικρά…

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ?

45 points
Upvote Downvote

Total votes: 65

Upvotes: 55

Upvotes percentage: 84.615385%

Downvotes: 10

Downvotes percentage: 15.384615%

21 Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση
  1. Εδω στη Χιο εχουν εθιμο να βαλλουν με αυτοσχεδιες ρουκετες-απαγορευμενες παρανομες κατασκευες – κατα καμπαναριων και σπιτιων εντος κατοικημενης περιοχης με συντονισμο και ανοχη και τις ευλογιες ολων των Δημοσιων Αρχων. Κι οταν οι ιδιοκτητες σπιτιων αντιδρουν γινονται αντικειμενο χλευης και στοχοποιουνται!!!!

    • Ω ετσι ειναι αγαπητέ η Ελλαδα…. Μια μίξη μετρων και σταθμών κομένων στα μετρα του καθενος. Εσύ θα φαίνεσαι ο περίεργος του χωριού και ο λιγοτερο cool.

  2. Δεν είναι λοιπόν θέμα ενός κόμματος ή ανθρώπων συγκεκριμένης ιδεολογίας.
    Η χλεύη και το μπούλινγκ δυστυχώς υπάρχουν, κάποιες φορές και ως πατροπαράδοτα έθιμα.
    Γιατί έτσι είναι οι ελληναράδες.
    Αγαπούν την πατρίδα τους αλλά όχι τους ανθρώπους που κατοικούν σε αυτήν.
    Εγώ ξέρω ότι χώρα είναι εκεί που σε αγαπούν και δεν σε χλευάζουν.

    • Πολύ όμορφο και εύστοχο σχόλιο Γιώργο. Ναι κι εγώ συμφωνώ πατρίδα είναι εκεί που σε αγαπούν και δεν σε χλευάζουν…

  3. Με αυτο το εθιμο θυμομαστε οτι η μαυρη μας ψυχη, ο «οχετος» που ειχε πει εξαιρετικα η Δεσπω Διαμαντιδου ειναι στο ελληνικο και αμολυντο DNA νας χρονια τωρα.

  4. Δυστυχως Άρη η τελευταια πρόταση είναι η σκληρή αλήθεια και πάνω σε αυτη την αλήθεια έχουμε φτιάξει μια κοινωνία γεμάτη τυπικότητες και ψέματα που αντι να προσπαθουμε να την αλλαξουμε εχουμε γινει ταλεντα στο να την καμουφλαρουμε οπως θελουμε οποτε θελουμε.
    Τους ψυχικά ασθενείς , του; Αμεα , τους ομοφυλόφιλους και οσους δεν ηταν οπως ηθελε η «αρρωστη» πλειοψηφια τους έβγαζαν τρελούς τους κορόιδευαν και αν δεν μπορουσαν να τους διωξουν απο το σπιτι-περιοχη-χωριο για να μην χαλασει το ονομα της οικογενειας υπηρχε ο εγκλεισμος η απομονωση και ο εξαναγκασμος να δειχνεις κατι που δεν εισαι.Τώρα είμαστε λιγο πιο λαιτ αλλα ολα αυτα παραμενουν και γινονται πισω απο κλειστες πορτες ή πισω απο τις πλατες των παθουντων.
    Οσο για τη σχεση που υπηρχε μεταξυ ανθρωπου και ζωου (με αφορμη τη τσικνοπεμπτη) εκει ειναι γεματη σοβαρα εγκληματα τα οποια ακομα και τωρα εις το ονομα οποιαδηποτε τυπικοτητας ή ευρωπαικης ευγενειας δεν τα εχουμε καταδικασει και δεν μπορουμε να διανοηθουμε οτι δεν γινεται να συνεχιζονται.
    Αλλα παρόλαυτα όπως γράφτηκε και πάνω όλοι σε τετοια θεματα θα κανουμε like και θα ποσταρουμε οτιδηποτε και μετα θα ειμαστε
    οκ γιατι ετσι δειχνουμε οτι ανηκουμε στο καλο συνολο.
    Ευτυχως οταν παμε εξωτερικο καταλαβαινουμε ολοι πολλα απο τα προβληματα μας αλλα δυστυχως αυτη η συνειδητοποίηση απομακρύνεται για τους πιο πολλους οταν ξαναμπουμε στα συνορα.

  5. ΦΡΙΚΤΗ η συμπεριφορα αυτβν των ατομων που » δισκεδαζαν» με τον ΚΑΥΜΟ αυτης της γυναικας. Δυστηχως υπαρχουν και σημερα τετοια ατομα ΚΟΜΠΛΕΞΙΚΑ που φερονται μ αυτον τον ΑΠΑΝΘΡΩΠΟ τροπο. ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΙ.

  6. Πολλά άτομα βλεπω απο εδώ το βρήκαν »τέλειο» και … »lol» !
    Πέρα από τον πρώτο θυμό και θλίψη που θα νιώσουν όσοι έχουν έστω και λίγη ενσυναίσθηση καλό θα ήταν κάποια στιγμή να ασχοληθεί κάποιος ειδικός ίσως με το τι είναι αυτό που κάνει πολλούς ανθρώπους τοσο κυνικούς,αδιάφορους και χλευαστές στον πόνο του άλλου.Πως δεν μπορούν να ξεχωρίσουν που σταματάει η πλάκα,που αρχίζει ο βασανισμός… Ίσως να μην απέχουν και πολύ.Όσο κι αν ακούγεται σαν δικαιολογία,νομίζω ότι και η νοημοσύνη αυτων που έπρατταν έτσι τότε εναντίον της Γιαννούλας δεν θα ήταν και στα καλύτερά τους.Όχι μόνο η συναισθηματική νοημοσύνη.Και το iq τους.Να μη μιλήσουμε φυσικά για κοινωνική μόρφωση εκείνη την εποχή ειδικα.Το να συνεχίζεται το έθιμο εν γνώσει μας όμως το 2018 δεν ειναι καθόλου ελπιδοφόρο για την όποια μικρή έστω,εξέλιξη μας ως γένος..

  7. Και για κάτι τέτοια και αλλα πολλά φεύγουμε και πάμε να βρούμε σπίτι σε άλλες χώρες όπου υπάρχει πολιτισμός!

  8. Πραγματικά στενάχωρη ιστορία, γεμάτη ντροπή για τον άνθρωπο. Αυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Από την άλλη, το έθιμο με το πέρασμα του χρόνου, αποσυνδέεται σιγά σιγά από τα γεγονότα που το πυροδότησαν. Κι οι Απόκριες στην αρχαιότητα ήταν ένα έθιμο στο οποίο οι άνθρωποι βρίζονταν ελεύθερα, έδειχνε ο ένας στον άλλο τα γεννητικά του όργανα, η σεξουαλική παρενόχληση πήγαινε σύννεφο κλπ. Τι σημαίνει αυτό; Πως πρέπει να καταργηθεί το έθιμο και η αφορμή για κάτι διασκεδαστικό λόγω της καταγωγής του; Θα καταντήσουμε ταινία του Χάνεκε αν αρχίσουμε να καταρρίπτουμε κάθε αφορμή για χαρά λόγω υπερβολικής πολιτικής ορθότητας.

    • Πως αποσυνδέθηκε το έθιμο από το πρόσωπο? Και πως συνδέθηκαν οι απόκριες με συγκεκριμένα πρόσωπα? Καμία σχέση το ένα με το άλλο. Συγκρίνετε το νερό με το οινόπνευμα επειδή μοιάζουν στην όψη.

  9. Και γω απορία έχω για τα «lol» και «τελειο» σχολια.τι δεν καταλαβαίνω αναρωτιεμαι;μπας κι είμαι εξωγηινη;Πώς γίνεται η δυστυχία κ η κοροϊδία ενός ανθρώπου να αποτελεί διασκέδαση για έναν αλλο;και μάλιστα ενός ανθρώπου που δεν μπορεί να αμυνθεί. Τι σαδισμός!!!!

  10. Και ο βλάχικος γάμος στη Βοιωτία τι νόημα έχει;
    Υπάρχουν βλάχοι στη Βοιωτία; Δεν νομίζω.
    Έχουν αντιληφτεί εκεί κάτω ότι άλλο βλάχος και άλλο η εικόνα του χωριάτη του Χατζηχρήστου που ο κόσμος από άγνοια ονομάζει «βλάχο».
    Από κάτι τέτοια «ευφάνταστα χωρατά» αμόρφωτων ανθρώπων, σήμερα ο «βλάχος» είναι συνώνυνο του «χωριάτης».

  11. Δεν μπορώ να πιστέψω πως συνάνθρωποί μας έφτασαν σε αυτό τη σημείο για να σπάνε πλάκα! Θεωρώ πως σωστά αντέδρασε ο ΣΟΨΥ Πατρών και πως το έθιμο θα πρέπει να καταργηθεί.

  12. Το τέλειο στα σχόλια σημαίνει για τους περισσότερους πως βρίσκουν τέλεια την δημοσίευση. Είναι περιοριστικός και λάθος ο τρόπος σχολίασης του lifo. Το λέω γιατί πολλές φορές κοιτάζω αρκετή ώρα το τι θα πατήσω γιατί ανάλογα με το περιεχόμενο κανένα απο τα προτεινόμενα δεν μου κολλάει και πιθανά το έκανα και εγώ σε άλλα θέματα. Ας προσεχτεί λίγο γιατί είναι ψιλοαπίθανο οι αναγνώωστες της συγκεκριμένης στήλης να βρήκαν αυτό το φριχτό έθιμο τέλειο. Η κρίση τους αλλοιώθηκε.

  13. Δεν το ήξερα το «έθιμο» και το άκουσα πρώτη φορά στην «Μουρμούρα». Η ιστορία μου προκαλεί εμετό. Είναι δυστυχώς μια αηδία που πρέπει να σταματήσει. Το να αυτοχλευάζεσαι για ένα λάθος σου είναι δείγμα σοφίας, το να χλευάζεις έναν δυνατό για ένα λάθος του είναι χιούμορ, το να χλευάζεις έναν αδύναμο για ένα λάθος του είναι απλά σκληρό, το να χλευάζεις έναν ανήμπορο να υπερασπίσει τον εαυτό του γιατί έκανε το λάθος να υπάρχει είναι δείγμα υπανθρώπων.

  14. Συμφωνό απόλυτα με τον Λεωνίδα . Άμα έχεις κότσια . βάλτα με καποιον ισχυρό .

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *