Το κόκκινο γλυπτό της παραλιακής στο Παλαιό Φάληρο παραδόθηκε και εγκαταστάθηκε με μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Παλαιού Φαλήρου. Ο δημιουργός Κωστής Γεωργίου του έδωσε το όνομα «PHYLAX», το τοποθέτησε σε στύλο ύψους 8 μέτρων αλλά αυτό δεν άρεσε σε όλους….
Ο φύλακας, που αναπαριστά και συμβολίζει το Φύλακα – Άγγελο της πόλης, δημιουργήθηκε αρχικά σε πηλό και στη συνέχεια έγινε εκμαγείο το οποίο χρησίμευσε για τη διαδικασία της χύτευσης σε μπρούντζο. Όπως ανέφερε τότε σε δελτίο τύπου ο Δήμος, ο γλύπτης φρόντισε για την άψογη καλλιτεχνική και αισθητική εικόνα του έργου και τον χρωματισμό του σε κόκκινο χρώμα, όπως είχε προτείνει και έγινε αποδεκτό από το δήμαρχο κύριο Διονύση Χατζηδάκη. Το γλυπτό τοποθετήθηκε στην είσοδο της πόλης, μεταξύ των εκκλησιών Αγίας Σκέπης και Αγίου Γεωργίου, επί της παλαιάς λεωφόρου Ποσειδώνος.
Κάποιοι μιλούν για συνύπαρξη σατανισμού και μαύρης μαγείας
Το γλυπτό από τότε έχει φέρει πολλές αντιδράσεις στους κατοίκους καθώς προκάλεσε συνειρμούς με αξίες και έννοιες της Χριστιανικής Πίστης και ειδικότερα με τους Αγγέλους. Την Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου άγνωστοι πέταξαν λευκή μπογιά στο κατακόκκινο γλυπτό καταστρέφοντας το.
Πολλοί ισχυρίζονται, ότι το μπρούντζινο γλυπτό αναπαριστά τη συνύπαρξη σατανισμού και μαύρης μαγείας ενώ άλλοι έχουν συσχετίσει μεταφυσικά το γλυπτό με την εικόνα του γνωστού Νεφελίμ Μαλτσέχ που προσκυνούν οι οπαδοί του Εωσφόρου.
Χαρακτηριστική είναι η παρακάτω φωτoγραφία:
Επιπλέον, το βράδυ της 17ης Ιανουαρίου, κουκουλοφόροι με φορτηγό γκρέμισαν το άγαλμα.
Η άμεση αντίδραση του Δήμου
«Ο Phylax δεν θα ξαναστηθεί στο Φάληρο αν δεν βρεθούν πρώτα οι ακροδεξιοί που το ρίξανε», δήλωσε αποκλειστικά στο LIFO.gr ο δήμαρχος του Παλαιού Φαλήρου Διονύσης Χατζιδάκης, κάνοντας λόγο για «τρομοκρατικό ακτιβισμό» και «ανθρώπους του παρακράτους».
«Μόνον αν οδηγηθούν στην Δικαιοσύνη οι υπαίτιοι, ο δήμος θα εξετάσει την επιστροφή του Phylax», δήλωσε ο κ. Χατζιδάκης που αφήνει ανοικτό και το ενδεχόμενο μεταφοράς του αγάλματος και στο γειτονικό πάρκο του Παλαιού Φαλήρου, πίσω από την μαρίνα.
Ο κ. Χατζιδάκης κατέθεσε το πρωί στην αστυνομία ενώ για τον βανδαλισμό εκκρεμεί ήδη αυτεπάγγελτη δίωξη κατά αγνώστων από τις αρχές.
Ποιος είναι όμως ο Κωστής Γεωργίου;
Κι αν για μερικούς το όνομα «Κωστής Γεωργίου» δε θυμίζει τίποτα, υπάρχει ένας πίνακας του τον οποίον οι περισσότεροι έχουμε ήδη προσέξει. Πρόκειται για το έργο «Fight Omega» με τους δύο ταύρους που στέκονται αντικριστά, ένας πίνακας που έχει τοποθετηθεί στην «πλάτη» του Πρωθυπουργού όταν δίνει συνεντεύξεις. Ο μεγάλος αυτός κόκκινος πίνακας, που απεικονίζει δύο ταύρους πανέτοιμους να συγκρουστούν, είναι πληρωμένος από τον Σύριζα και όπως δήλωσε ο ίδιος ο καλλιτέχνης, δημιουργήθηκε μετά από παραγγελία του Αλέξη Τσίπρα.
Ο Κωστής Γεωργίου όμως δεν είναι γνωστός μόνο για τον πίνακα «Fight Omega». Με περισσότερες από 90 ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και γλυπτικής σε πολύ σημαντικές γκαλερί και μουσεία σε όλο τον κόσμο και με περισσότερες από 300 ομαδικές εκθέσεις παγκοσμίως θεωρείται από τους πιο καταξιωμένους διεθνώς Έλληνες εικαστικούς. Γλυπτά του έχουν εγκατασταθεί στη Σαγκάη, καθώς και σε δημόσιους χώρους και δημόσια πάρκα και κήπους στην Κίνα, αλλά και στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στο νοσοκομείο Saint Elizabeth Hospital στις Βρυξέλλες.
Ο ίδιος θεωρεί ότι ο καλλιτέχνης οφείλει να έχει τις κεραίες του πάντα ανοικτές και τεντωμένες ώστε να λαμβάνει τα σήματα που του δίνει η ίδια η ζωή, το περιβάλλον, οι άνθρωποι και ό,τι υπάρχει γύρω μας ενώ έχει μιλήσει για τη μεγάλη σημασία που έχει η εγκατάσταση έργων γλυπτικής σε δημόσιους χώρους αφού «με αυτόν τον τρόπο η τέχνη συναντά το κοινό και έτσι αποκτά το πραγματικό της νόημα και σκοπό». Θεωρεί ακόμα πώς το μόνο που χρειάζεται για τη δημιουργία των γλυπτών σε δημόσια θέα είναι η βούληση και η ευαισθησία των δημοτικών αρχόντων και ενίοτε η μεγαλοψυχία και το όραμα κάποιων χορηγών που αναλαμβάνουν να χρηματοδοτήσουν τη δημιουργία αυτών των γλυπτών.
Ο Κωστής Γεωργίου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1956. Υπήρξε μαθητής του Δημήτρη Μυταρά και του Δημοσθένη Κοκκινίδη στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και του Peter de Francia στη Royal College of Fine Arts του Λονδίνου. Έργα του βρίσκονται σε μεγάλα μουσεία, ιδρύματα και τράπεζες στην Ελλάδα και το εξωτερικό και άλλα έχουν δημοπρατηθεί στα Bonhams και τα Sotheby’s του Λονδίνου. Το 1993 βραβεύθηκε στην Τριενάλε της Οσάκα.
Ακόμη και εκεί είμαστε πίσω.. Η χώρα «φάρος» του πολιτισμού, που μόνο πολιτισμό δεν έχει! Κρίμα πραγματικά κρίμα! Νιώθω ντροπή!
Δυστυχώς για όλους μας έχεις δίκιο και συμφωνώ μαζί σου . Ελπίζω τουλάχιστον οι επόμενες γενιές που θα έχουν περισσότερες και καλύτερες προσλαμβάνουσες να καλύψουν το πολιτισμικό κενό που υπάρχει και που είναι κατά τη γνώμη μου η αιτία της κάθε κακοδαιμονίας που μας δυναστεύει …
Οκ. Μέχρι τότε όμως μισθούς Ζιμπάμπουε. ΟΧΙ Ευρώπης….αυτά πάνε μαζί
Οι χριστιανοί Ταλιμπάν ορθοξοι και η εκκλησία είναι υπεύθυνοι για τις μπογιές. Δεν περίμενα κάτι διαφορετικό. Όσο υπάρχει αυτό το έκτρωμα που λέγεται εκκλησία η τέχνη θα μείνει στάσιμη.
Δεν θέλουν τέχνη ρε παιδί μου τι δε καταλαβαίνεις?
Βάλτους ένα άγαλμα κανενός μπουζουκόβιου τύπου μπαντελίιιδη να δεις πως θα προσκυνάνε κιόλας.
Πόση αμορφωσιά σ αυτό το ”κάτι σαν χώρα”
Δεν υποφέρονται λέμε οι τυρόβλαχοι, εύχομαι να μην το βγάλει ο δήμος έτσι για το γαμώτο και να τους την σπάσει.
Κάθε μέρα με μικραίνει αυτή η χώρα…
[τα ζωντανά-καταγγελτικά χωρίς στόμφο “Μικροπράγματά” σου αγαπητέ Άρη… με κάνουν να νιώθω πως δεν είμαι μόνος στην απελπισία…]
Η τέχνη κρίνεται με την αντοχή της στο χρόνο και ούτε από την παραγγελία του Τσίπρα ή ενός Δημάρχου. Οι εν ζωή καλλιτέχνες έχουν ακόμη χρόνια μπροστά τους για να εδραιωθούν. Καλά του έκαναν, ίσως έτσι πάρει ο κ Γεωργίου λίγη ακόμη δημοσιότητα. Κρίμα στο αστικό περιβάλλον.
Δυνατό το γλυπτό, πραγματική τέχνη. Ότι πρέπει η δήλωση του Δημάρχου, πραγματικό δείγμα πολιτισμού κι αυτή, που δείχνει πως υπάρχουν πολλές πιθανότητες να το κρατήσει το γλυπτό.
Στενοκέφαλοι. Προσωπικά δεν μου αρεσει, αλλα το δέχομαι γιατι η τέχνη ειναι πλατειά.
Καλέ το γλυπτό είναι σαν να βγήκε από ταινία τρόμου. Αφήστε τα περί Εωσφόρου και τα σχετικά είναι παντελώς ακατάλληλο για την είσοδο μια παραθαλάσσιας πόλης. Πόσο ωραίο είναι να σε υποδέχεται το alien στην πόλη ! Μην τρελαθούμε τώρα.
Το πως αντιλαμβανεται την τεχνη καποιος ειναι τελειως προσωπικο θεμα
πιστευω οτι το καθε καλλιτεχνημα η εργο τεχνης τοποθετειτε στην θεση που του αρμοζει απο την αποδοχη η οχι του κοσμου = στο κατω κατω ο καθε καλλιτεχνης αυτο επιδιωκει την αποδοχη του κοσμου . Ο καθε λαος εχει την δικη του αισθητικη που πηγαζει απο την παραδοση και την κουλτουρα του . Αν καποια δημιουργια δεν αρεσει – σημαινει οτι δεν ταιριαζει στη νοοτροπια – συνηθως τα αισθητηρια μηνυ
ματα του κοσμου ειναι σωστα
H παράδοση εχει κάψει πολλές φορές αυτή τη χώρα. Σε πολλά πράγματα. Όσο για την “κουλτούρα” των Ελλήνων σήμερα….άσε. Δίκαια είμαστε οι καραγκιόζηδες της Ευρώπης.
“Εδώ είναι Ελλάδα” το μόνιμο επιχείρημα απραξίας και στασιμότητας.
Φάτε και μνημόνια 100 χρόνια. Δεν είναι τυχαίο που μόνο εμείς εχουμε πια…
Αυτά όλα είναι διάσπαρτα μηνύματα απ’ όλο τον κόσμο ότι επανήλθε η Σατανολατρεία σε όλο της το μεγαλείο. Εμείς μπορεί να γελάμε αλλά “αυτοί” καθόλου. Αυτό δεν είναι τέχνη, είναι τρίψιμο στην μούρη “ἡλίθιε λαέ εμείς είμαστε εδώ και εσείς ψάχνετε στο ιντερνέτ να δείτε ποιοί είμαστε, ζήτω η ηλιθιοκρατεία”.
Πες τα ρε αδερφέ.
Να τα πάρουμε ένα ένα… 1) Η αισθητική του συγκεκριμένου γλυπτού είναι ΕΠΙΕΙΚΩΣ ΑΘΛΙΑ. Μπορεί άλλα έργα του καλλιτέχνη να είναι καλαίσθητα, αυτό όμως δεν είναι 2) Η ονομασία του γλυπτού, οι αρχικές δηλώσεις του Δημάρχου περί φύλακα ΑΓΓΕΛΟΥ, αλλά και η ίδια η μορφή του αγάλματος, παραπέμπουν σε μορφή πεπτωκότα αγγέλου ή στο λαΊκότερο δαίμονα, σατανά, Νεφελίμ ή όπως αλλιώς θέλετε να το πείτε. Μπορεί ο καλλιτέχνης και ο Δήμαρχος να είναι σατανιστές και να εκφράζουν έτσι την θρησκευτική τους πίστη. Ανεξιθρησκεία έχουμε ας πιστεύουν ότι θέλουν. Δεν μπορούν όμως αυτές τις ΠΕΡΙΘΩΡΙΑΚΕΣ θρησκευτικές δοξασίες να τις επιβάλλουν στο… Διαβάστε περισσότερα »
Προσπαθώ να καταλάβω την υπόθεσή σας πως “μπορεί ο δήμαρχος και ο καλλιτέχνης να είναι σατανιστές.” Μιάς και δεν έχω “στοιχειώδεις γνώσεις” θα ήθελα να μου εξηγήσετε (χωρίς παρακαλώ να χρησιμοποιήσετε λέξεις όπως “ΠΑΣΙΦΑΝΕΣ”) πως φτάσατε στα παρακάτω συμπεράσματα¨
…Από εκεί και πέρα για όσους (έχουν) στοιχειώδεις γνώσεις επί του θέματος είναι ΠΑΣΙΦΑΝΕΣ ότι πρόκειται για άγαλμα που απεικονίζει ΔΑΙΜΟΝΑ….
…Είτε αρέσει σε κάποιους ΔΗΘΕΝ προοδευτικούς είτε όχι, αυτό το άγαλμα απεικονίζει έναν ΔΑΙΜΟΝΑ….
Ευχαριστώ πολύ
Καταπληκτική τοποθέτηση, με καλύψατε απόλυτα. Προέρχομαι από τον χώρο της τέχνης. Λυπάμαι για όσους την χρησιμοποιούν για πρόκληση, έμμεση χειραγώγηση του νου και φυσικά απολαβή χρηματικών ποσών ή άλλων αξιώσεων …. Δεν υπάρχει αισθητική επί του συγκεκριμένο, το κόκκινο χρώμα γνωρίζουμε οι δημιουργικοί γιατί το επιλέγουμε και αν αυτό είναι τέχνη, εγώ είμαι από τον πλανήτη Δία. Δεν μπορεί να είναι κάτι καλλιτεχνικό αν δεν εκπέμπει κάλλος … είναι απλά τεχνικό και έχει φτιαχτεί για συγκεκριμένη «χρήση» …
Το ΠΑΣΙΦΑΝΕΣ (με κεφαλαια κιολας) απο που προκυπτει; Μπορειτε να αναλυσετε 2-3 στοιχεια που, χωρις παρωπιδες, καποιος θα το εβλεπε και θα αναγνωριζε στοιχεια σατανισμου;
Ουτε εμενα με τρελαινει το εργο, αλλα μου ειναι εντελως ουδετερο απο θρησκευτικη αποψη μιας και δεν φερει καποιο συμβολο, σχημα ή εικονα θρησκειας.
Καταπληκτική τοποθέτηση, με καλύψατε απόλυτα. Προέρχομαι από τον χώρο της τέχνης. Λυπάμαι για όσους την χρησιμοποιούν για πρόκληση, έμμεση χειραγώγηση του νου και φυσικά απολαβή χρηματικών ποσών ή άλλων αξιώσεων …. Δεν υπάρχει αισθητική επί του συγκεκριμένο, το κόκκινο χρώμα γνωρίζουμε οι δημιουργικοί γιατί το επιλέγουμε και αν αυτό είναι τέχνη, εγώ είμαι από τον πλανήτη Δία. Δεν μπορεί να είναι κάτι καλλιτεχνικό αν δεν εκπέμπει κάλλος … είναι απλά τεχνικό και έχει φτιαχτεί για συγκεκριμένη “χρήση” …
Καταπληκτική τοποθέτηση, με καλύψατε απόλυτα. Προσθέτω επίσης οτι προέρχομαι από τον χώρο της τέχνης. Λυπάμαι για όσους την χρησιμοποιούν για πρόκληση, έμμεση χειραγώγηση του νου και φυσικά απολαβή χρηματικών ποσών ή άλλων αξιώσεων …. Δεν υπάρχει αισθητική επί του συγκεκριμένου, το κόκκινο χρώμα γνωρίζουμε οι δημιουργικοί γιατί το επιλέγουμε (για να είναι αρκετά ελκυστικό, να μαγνητίζει & να δίνει έντονο τόνο και να αποσπάει την προσοχή από μακριά κ. α …) Αν αυτό είναι τέχνη, εγώ είμαι από τον πλανήτη Δία. Δεν μπορεί να είναι κάτι καλλιτεχνικό αν δεν εκπέμπει κάλλος … είναι απλά τεχνικό και έχει φτιαχτεί για συγκεκριμένη… Διαβάστε περισσότερα »
Συγνώμη για την τοποθέτηση του σχολίου μου και μάλιστα 2 φορές εδώ! Κάτι πήγε λάθος ηλεκτρονικά! Το σχόλιο το δπήγαινε στον freeromios! Συμβαίνουν και αυτά!
Για μια ακομα φορα νοιωθω ντροπη που αυτα συμβαινουν στη χωρα μου!!!
Όταν πρόκειται για στολίδι ενός Δήμου, τα όποια εικαστικά διακοσμητικά εκθέματα (και εφόσον έχουν δοθεί χρήματα από τον Δήμο – δηλαδή τους Δημότες) οφείλουν να είναι αποδεκτά-αρεστά τουλάχιστον από τη πλειοψηφία των πολιτών. Αυτός που θα κρίνει την καταλληλότητα του έργου οφείλει να λογοδοτήσει αν διαπιστωθεί ότι έκανε λάθος εκτίμηση…
Δεν έχω καμμία «μεταφυσική» ανησυχία για το έργο. Σαν πολίτης απλά ερωτώ, πώς ο Δήμος Πσλειού Φαλήρου επιλέγει ενα έργο για αγοραστεί και να τοποθετηθεί σε μια γωνιά της πόλης. Υπάρχει κάποια διαδικασία επιλογής; Ποιοί αποφασίζουν τον Α ή τον Β καλλιτέχνη/ έργο κλπ; Συστήνεται κάποια επιτροπή επιλογής, και αν ναι με ποιά κριτήρια;
Ευχαριστώ
Η τέχνη ναι, σηματοδοτεί το χρόνο και τον πολιτισμό..
αλλά και το κράτος καθως και τους πολίτες που κατοικούν στη χώρα.
Τι έκανε η χώρα για τους πολίτες ώστε να καταλαβαίνουν την τέχνη και σας κάνει εντύπωση; μήπως τους γαλούχισε …..
Μόνο έβαλε ένα έντονο χρώμα παράταιρο στο φως του καταγάλανου ουρανού… και απορώ; κανένας δεν σκέφτηκε ότι οι άγγελοι στον ουρανό δεν έχουν τέτοιο χρώμα παρά μόνο ο Σατανάς;
Nα αλλάξει το χρώμα σε άσπρο φωτεινό όπως είναι οι άγγελοι….
για να χαίρεται ο οποιοσδήποτε, ακόμη κι αν δεν καταλαβαίνει την τέχνη.
Εύα.
Πέρα από την όποια συζήτηση περί τέχνης και υποκειμενικής ή μη αισθητικής, εδώ είμαστε πάλι μπροστά σε μια τρομακτική διαπίστωση: Έχει πλάκα όταν διαβάζουμε και σχολιάζουμε τα εξώφυλλα της “ελεύθερης ώρας” και άλλων όμοιων φυλλάδων, αλλά ενώ κάποιοι αρκούνται να τα βλέπουν κρεμασμένα στα περίπτερα πολλοί άλλοι τα ξεκρεμάνε, τα αγοράζουν και μαθαίνουν να αναλύουν το πως εξαπλώνεται η λατρεία το οξαποδώ με βάση την μεθοδολογία της αριθμομαντείας και τις προφητείες της Μπαμπα Βανγκα.. Και όπως φαίνεται και από αυτήν την περίπτωση δεν μιλάμε απλώς για χαρακτηριστικές γραφικές μορφές που είναι εύκολο να ξεχωρίσεις και να αποφύγεις. Μιλάμε για τον… Διαβάστε περισσότερα »
@ freeromios Θα συμφωνήσω απολύτως μαζί σου. Εφόσον είμαστε έτοιμοι για ανεξιθρησκεία τότε αυτή πρέπει να εφαρμοστεί απόλυτα προς όλους και σε σεβασμό με τις πεποιθήσεις. Ειδικότερα όλοι αυτοί που ενοχλούνται με τα θρησκευτικά σύμβολά σε μη θρησκευτικούς χώρους, θα έπρεπε να αντιδράσουν στην εμφάνιση του ΔΑΙΜΟΝΑ πρώτοι. Απορώ με αυτούς που το αρνούνται! Αν δεν είναι δαίμονας, τότε τι μπορεί να είναι; Αντιλαμβάνομαι ότι ο καλλιτέχνης είναι στρατευμένος στο ΚΟΚΚΙΝΟ, για αυτό και δικαιολογείται η εμμονή του μ’αυτό το χρώμα στα έργα του. Δεν παύει όμως ή ίδια η έννοια της τέχνης να έχει γίνει πολύ χαλαρή και εύπλαστη.… Διαβάστε περισσότερα »
“Αν δεν είναι δαίμονας, τότε τι μπορεί να είναι;”
Φυλακας;
Τι σημασία έχει αν είναι ή όχι σατανικό; Αν δεν τους αρέσει με το ζόρι θα τους το επιβάλει; Δικό τους “σπίτι” είναι εκεί και αυτοί θα το βλέπουνε κάθε μέρα, δεν θα το βλέπει αυτός. Και στην τελική, ακόμα και δωρεά να είναι το άγαλμα, για να τοποθετηθεί ή και για να συντηρηθεί απαιτούνται κάποιοι πόροι οι οποίοι πληρώνονται από τους δημότες, επομένως αν κάποιος θα έπρεπε να έχει λόγο για το τι τοποθετείται και τι όχι, είναι οι κάτοικοι της περιοχής.
Από πότε μια ομάδα φανατισμένων χριστιανοταλιμπάν εκπροσωπεί το σύνολο των δημοτών;
Κάθε μέρα, κάθε μήνας, κάθε χρόνος που περνάει, όλο και περισσότερο, νιώθω ότι μεγαλώνω σε μια χώρα που μοιάζει με (για να μη γράψω ΕΙΝΑΙ), βαλκανικός γυφτομαχαλάς, απρόθυμος να κατανοήσω να αποδεχτώ και να προσαρμοστώ στο απαράδεκτο, χαμηλής αντίληψης και νοοτροπίας, ανθρώπινο-πλειοψηφικό ποσοστό του. Πόσο λυπάμαι, μα πόσο λυπάμαι!…
@ O Νοών… Νοείτω…
από τις λίγες φορές που θα συμφωνήσω μαζί σου ως προς το βαλκανικός γυφτομαχαλάς.
Με τέτοια φαντεζί έργα στο κόκκινο της πασχαλίτσας, είμαστε ένα βήμα πιο κοντά στην πολυχρωμία των πολυκατοικιών των Τιράνων και των
αγαλμάτων (τύπου πατρινό καρναβάλι) των Σκοπίων.
Λάθος κατάλαβες… …επί της ουσίας του σχολίου μου διαφωνείς πλήρως μαζί μου.
Κι εγώ μαζί σου, σε διαβεβαιώνω!…
Γιατί αυτό το λένε βανδαλισμό ενώ όταν μουτζουρωνουν ένα μάρμαρο σε μια πολυκατοικία του 30 το λένε “tagging” και “street art”? Αυτοί είναι σκοταδιστές ενώ οι άλλοι με τις μαρκαδόρους καλλιτέχνες;
Δεν ξέρω σε ποιους αναφέρεστε, αλλα τόσο οι νομικοί όσο και οι δημοκράτες πολίτες θα σας διαβεβαιώσουν οτι και τα δυο είναι βανδαλισμοί.