σε , , ,

9 σπάνιες φωτογραφίες του θρυλικού Θεσσαλονικιού σχεδιαστή μόδας Σέρο Αμπραχαμιάν

Με αφορμή την έκθεση που παρουσιάζει το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης στην Θεσσαλονίκη

Οι Γάλλοι τον αποκάλεσαν «ο διεθνής της ελληνικής μόδας» ενώ ήδη από τη δεκαετία του 1970, υπήρξε ο μόνος Έλληνας μοντελίστ (πέρα από τον Γιάννη Τσεκλένη) που κατόρθωσε να ξεπεράσει τις ελληνικές ανεπάρκειες και να ανοιχτεί στη διεθνή αγορά. Με αφορμή τα 35 χρόνια από τον θάνατο του Σέρο Αμπραχαμιάν, το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης μας προσκαλεί σε μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση η οποία στηρίχθηκε στη συλλογή σχεδίων του που απόκειται στο ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης (δωρεά Ελένης Λαζαρίδου) και στο πλούσιο αρχείο του αδελφού του, Αρθούρου Αμπραχαμιάν.

Λίγα λόγια για τον σχεδιαστή

Ο Σέρο Αμπραχαμιάν γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1949 και ήταν τους ελάχιστους  Έλληνες σχεδιαστές που εκείνη την εποχή έσπασε τα ελληνικά όρια και διακρίθηκε σε διεθνές επίπεδο. Από το 1970, που ξεκίνησε την καριέρα του, μέχρι τον πρόωρο θάνατό του κέρδισε τρία διεθνή βραβεία. Στα δυο του μόλις χρόνια ζήτησε ως δώρο Χριστουγέννων από τους γονείς του μολύβια, μπογιές και χαρτί για να ζωγραφίσει ενώ στα σχέδιά των επτά του χρόνων ξεχώριζαν ήδη τα ρούχα και τα χαρακτηριστικά πρόσωπα των γυναικών με τα μεγάλα μάτια. Αφού ολοκλήρωσε το γυμνάσιο πήγε στην Αθήνα για σπουδές μοντελίστ στη Σχολή Βελουδάκη και την ίδια χρονιά, το 1970 δηλαδή, ανακηρύχτηκε καλύτερος Έλληνας σχεδιαστής μόδας στον διαγωνισμό που διοργάνωσε το περιοδικό Γυναίκα με πρόεδρο της κριτικής επιτροπής τον Γιάννη Μόραλη.

Στη συνέχεια, εκπροσώπησε την Ελλάδα στο φεστιβάλ μόδας Eurofashion 1970 στο Άμστερνταμ, όπου και διακρίθηκε κατακτώντας την τρίτη θέση. Ο γάλλος μαιτρ Ζακ Εστερέλ τον παρότρυνε τότε να σπουδάσει στο Παρίσι. Στον δεύτερο κιόλας μήνα των σπουδών του στη γαλλική πρωτεύουσα, βραβεύτηκε ως τρίτος καλύτερος νέος στυλίστας στον διαγωνισμό που διοργάνωσε το 1972 στο Παρίσι η Ένωση Γαλλικών Μπουτίκ και το Σαλόνι του Πρέτ-α-πορτέ σε συνεργασία με το Elle, το Paris Match, το Woman’s Wear Daily και άλλα περιοδικά. Από τότε, η επαγγελματική άνοδος του Σέρο υπήρξε εντυπωσιακή: έγινε μέλος των Ηνωμένων Γάλλων Στυλίστ και το 1974 πήγε στην Αμερική όπου εργάστηκε για ένα χρόνο ως σχεδιαστής. Επιστρέφοντας στο Παρίσι ειδικεύτηκε στο δερμάτινο, το πλεχτό και το γούνινο ένδυμα και δούλεψε για διάφορους οίκους, αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση τμημάτων που πουλούσαν ρούχα στην Αμερική και τη Γερμανία. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1978 και άρχισε να συνεργάζεται με εξαγωγικές μονάδες ως ανεξάρτητος στυλίστας / μοντελίστ καθορίζοντας τις τάσεις της ελληνικής μόδας.

Χαρακτηριστική είναι και η άποψή του Σέρο Αμπραχαμιάν για το αμφιλεγόμενο ζήτημα της ελληνικότητας, που ταλάνιζε όχι μόνο τον χώρο της μόδας, αλλά και ολόκληρης της πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας στην Ελλάδα:

…δεν με βρίσκει σύμφωνο μια αντίληψη που τείνει να γίνει καθεστώς: αυτή που αναφέρεται στην περίφημη «ελληνική μόδα». Φοβάμαι ότι η έως τώρα χρήση της «ελληνικότητας» ως ιδιόμορφου χαρακτηρισμού υποβιβάζει την οποιαδήποτε δημιουργία σε φολκλόρ. Ο μόνος τρόπος για να αποφύγουμε την παγίδα του φολκλόρ είναι να αξιοποιήσουμε δημιουργικά την έμπνευσή μας, σε βαθμό που να κάνουμε πράγματα ελληνικά έτσι όπως είναι γαλλικό ό,τι κάνουν οι γάλλοι σχεδιαστές, αμερικάνικα όσα κάνουν οι αμερικανοί συνάδελφοί τους κ.ο.κ. Με άλλα λόγια, πράγματα που –χωρίς να παραγνωρίζουν την αξιοποίηση του ιδιαίτερου “χρώματος”– να μένουν στο τέλος διεθνή, άρα προορισμένα για παντού…

Η έκθεση

Η έκθεση «Sero Abrahamian (1949-1983) / Ο διεθνής πρωτοπόρος της ελληνικής μόδας», περιλαμβάνει πρωτότυπα σχέδια από όλη την πορεία του Έλληνα μοντελίστ, φωτογραφικό υλικό και τεκμήρια από τη ζωή του καθώς και δύο σχέδιά του προς την Μαργαρίτα Καλαφάτη. Η έκθεση διανθίζεται με αναφορές στον τύπο, αλλά και με πρωτότυπα περιοδικά της εποχής. Εκτίθεται επίσης η αυθεντική δημιουργία (μια γυναικεία φούστα), με την οποία ο Αμπραχαμιάν πρώτευσε, σε ηλικία 21 ετών, στον διαγωνισμό μοντελίστ που διοργάνωσε το περιοδικό Γυναίκα το 1970.

Παρακάτω παρουσιάζουμε 9 φωτογραφίες της έκθεσης μαζί με την ιστορία τους

1.

Από την απονομή των βραβείων του Salon de la Boutique του 1971 στο Παρίσι. Από αριστερά, καθήμενοι: Gerald Asaria (Paris Match), Simone Baron (Journal du Dimanche & France-Soir), David Molho (πρόεδρος της επιτροπής), Hélène Gordon-Lazareff (διευθύντρια του Elle), Edmond de Rothschild, André Courrèges, Geneviève Benoist-Vigier (Jour de France). Όρθιος στο κέντρο, με το κεντημένο γιλέκο, ο Αμπραχαμιάν (τρίτο βραβείο) και, δεξιότερα, η ηθοποιός Lyne Chardonnet (της επιτροπής), o Vincent Grenon (πρώτο βραβείο), και το μοντέλο Eva Swan, φορώντας τη δημιουργία του Sérovpé που πήρε το τρίτο βραβείο στον

2.

Ο Σέρο Αμπραχαμιάν με φόντο το λογότυπο της εταιρείας του, που σχεδίασε ο Γιάννης Τσαρούχης δεκαπέντε χρόνια πριν λανσαριστεί η μέδουσα του Βερζάτσε.

3.

Ο Σέρο με το μοντέλο που προβάρει τη δημιουργία του, η οποία βραβεύτηκε στο Παρίσι το 1972.

4.

Με την Μελίνα Μερκούρη

5.

Από τιμητική εκδήλωση για τον Λουί Αραγκόν στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης το 1980. Από αριστερά: Λουί Αραγκόν, Γιάννης Τσαρούχης, Σέρο Αμπραχαμιάν. Δύο σειρές πιο πίσω, ο Μανόλης Ανδρόνικος, η μητέρα του Σέρο, Αγαβνή, και η αδελφή της, Αρσαλούις, βοηθός και συμπαραστάτρια του Σέρο.

6.

Με τον Γιάννη Τσαρούχη και τον Μανόλη Ανδρόνικο, στα εγκαίνια της αναδρομικής έκθεσης του πρώτου, που οργάνωσε το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο ισόγειο της νέας πτέρυγας του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, τον Δεκέμβριο του 1981. Στον όροφο της πτέρυγας παρουσιάζονταν τότε τα ευρήματα της Βεργίνας.

7.

Με τη Δέσπω Διαμαντίδου.

8.

Η επιτροπή του διαγωνισμού του περιοδικού «Γυναίκα», το 1970. Από αριστερά: Γιάννης Μόραλης, Τζένη Καρέζη, Σέρο Αμπραχαμιάν (πρώτο βραβείο), Κατερίνα Τερζοπούλου (δημοσιογράφος και φωτογράφος υψηλής ραπτικής της «Γυναίκας»). Πίσω από τον Σέρο ο Γιάννης Τσεκλένης.

9.

Από τον διαγωνισμό του περιοδικού «Γυναίκα», το 1970. Το μοντέλο φοράει τη δημιουργία του Σέρο που πήρε το πρώτο βραβείο.

Info

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2018 στις 19.30, στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ, Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη.

Διάρκεια
16 Νοεμβρίου έως και 30 Δεκεμβρίου 2018

Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα, Τετάρτη 09:00-15:30
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 09:00-20:00
Σάββατο 09:30-16:00

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2310 288.036

Περισσότερες πληροφορίες: www.miet.gr

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Αφήστε μια απάντηση