σε , ,

Αγνοδίκη: Η πρώτη γυναίκα γιατρός της Αρχαίας Ελλάδας (και του κόσμου) έχει απίστευτη ιστορία

Μέσα από την επιμονή της κατάφερε να πετύχει αυτό που μέχρι τότε καμιά άλλη γυναίκα δεν τολμούσε να σκεφτεί

Βρισκόμαστε στην αρχαία Αθήνα, τον 4ο π.Χ. αιώνα. Η Αγνοδίκη είχε παρατηρήσει ένα μεγάλο ποσοστό θνησιμότητας στις γυναίκες που ήταν έτοιμες να γεννήσουν διότι ντρεπόντουσαν να εξεταστούν από άνδρες. Τότε ήταν που αποφάσισε να αναλάβει δράσει και να σπουδάσει Ιατρική, ακόμα και αν γνώριζε ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να τη φέρει αντιμέτωπη με τη θανατική ποινή.

Η Αγνοδίκη, μεταμφιεσμένη ως άνδρας, μαθήτευσε δίπλα στον διάσημο τότε γιατρό Ηρόφιλο, στην Αλεξάνδρεια. Ο Ηρόφιλος, στη διάσημη σχολή που είχε ιδρύσει, δίδαξε στην Αγνοδίκη τα πάντα γύρω από την γυναικολογία και την μαιευτική ενώ η ίδια παρακολούθησε κάθε πρακτική που εφάρμοζε ο διάσημος γιατρός. Όταν αποφοίτησε από τη σχολή του Ηρόφιλου ήταν πια μια ολοκληρωμένη γιατρός – γυναικολόγος – μαιευτήρας η οποία επέστρεψε στην Αθήνα και ξεκίνησε να ασκεί το επάγγελμα της.

Η Αγνοδίκη, πάντα μεταμφιεσμένη ως άντρας, κέρδισε γρήγορα τις εντυπώσεις και όλοι μιλούσαν για τον νεαρό με τα λεπτά δάχτυλα και την περίεργη γλυκύτητα του προσώπου του. Θέλοντας να καθησυχάσει τις γυναίκες που εξέταζε τις αποκάλυπτε την πραγματική της ταυτότητα ζητώντας παράλληλα να μην το αποκαλύψουν πουθενά. Το μυστικό της όχι μόνο δε διέρρευσε αλλά η ίδια είχε τόσο πολλή δουλειά που πλέον είχε γίνει αισθητή η προτίμηση στο πρόσωπό της.

Οι άνδρες γιατροί, μη γνωρίζοντας την πραγματική ταυτότητα της, έψαχναν να βρουν κάποιον τρόπο ώστε να εξαφανίσουν τον νεαρό γιατρό που τους έκλεψε την πελατεία. Και άρχισαν να τον συκοφαντούν ότι σύναπτε ‘εξωσυζυγικές’ σχέσεις με τις κυρίες που εξετάζει.

Οι κατηγορίες μάλιστα ήταν τόσο μαζικές -αν και ψεύτικες- όπου στο τέλος συνελήφθη και οδηγήθηκε σε δίκη. Τότε η Αγνοδίκη βρέθηκε σε αδιέξοδο και έτσι αποφάσισε να αποκαλύψει την πραγματική της ταυτότητα. Οι θεατές του δικαστηρίου ακούγοντας την αποκάλυψή της ξέσπασαν και απαίτησαν άμεσα την θανατική της καταδίκη.

Ο γιατρός Ηρόφιλος

Πλέον η Αγνοδίκη ήρθε αντιμέτωπη με την κατηγορία για παράβαση του νόμου περί ασκήσεως του ιατρικού επαγγέλματος, αφού ήταν γυναίκα. Κάπως έτσι ακολούθησε δεύτερη δίκη περισσότερο πολύκροτη από την πρώτη αλλά αυτήν τη φορά δεν ήταν μόνη της.

Στο πλευρό της είχε άριστους δικηγόρους υπεράσπισης, συζύγους αρχόντων καθώς και όλες τις γυναίκες που είχε γιατρέψει. Οι δικαστές χωρίς να έχουν να της προσάψουν ουσιαστικά κάποια άλλη βαριά κατηγορία, αναγκάστηκαν να την αθωώσουν γιατί το πλήθος είχε εξαγριωθεί με την άδικη αυτή κατηγορία.

Εκτός από την αθώωση της, η Αγνοδίκη πέτυχε και κάτι που μέχρι τότε φάνταζε εξωπραγματικό. Την αλλαγή δηλαδή της κείμενης νομοθεσίας, επιτρέποντας έτσι, από τότε, στις γυναίκες της αρχαίας Αθήνας να σπουδάζουν την Ιατρική και να εξασκούν το ιατρικό λειτούργημα.

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ?

29 points
Upvote Downvote

Total votes: 33

Upvotes: 31

Upvotes percentage: 93.939394%

Downvotes: 2

Downvotes percentage: 6.060606%

Ενα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση
  1. Ωραία και ενδιαφέρουσα ιστορία, αλλά καλό θα ήταν να είχε αναφερθεί πως όλα αυτά στην ουσία εξιστορήθηκαν από έναν μεταγενέστερο της -υποτιθέμενης- Αγνοδίκης Ρωμαίο συγγραφέα, και από αρκετά στοιχεία του αυθεντικού κειμένου προκύπτουν αμφιβολίες για την αλήθεια μερών ή όλης της ιστορίας σχετικά με την Αγνοδίκη. «Modern scholars generally doubt that Agnodice was a real historical figure.[…]The story of Agnodice has been invoked since the sixteenth century to provide precedents for a range of gender options within the medical profession.”
    Από ένα άλλο μπλογκ ποστ επίσης διαβάζω οτι «Η Αγνοδίκη ουσιαστικά αποτέλεσε την πρώτη φεμινίστρια της εποχής της και έσπειρε τον πρώτο σπόρο της ισότητας των δύο φύλων” και «Η πρώτη γυναίκα γιατρός στην Ιστορία της Ανθρωπότητας είχε νικήσει χρησιμοποιώντας την αλήθεια που μόνο η Αθηναϊκή Δημοκρατία παρείχε και γι’ αυτό φέρεται ως η πρώτη καταγεγραμμένη στην παγκόσμια ιστορία γυναίκα που άσκησε επίσημα το επάγγελμα της μαίας.” Αχρείαστες σάλτσες που προκύπτουν ακριβώς από το γεγονός ότι δεν ξέρουμε να μελετάμε την ιστορία με σωστό τρόπο, ή δεν αντιλαμβανόμαστε τη σημασία της αντικειμενικότητας…
    Οι ‘Ελληνες δυστυχώς αρεσκόμαστε στο να διαβάζουμε τέτοιες εξιστορήσεις και να τις παίρνουμε ως ντε φάκτο αλήθειες που αποδεικνύουν την υπεροχή των προγόνων μας, αγνοώντας την όποια κριτική ή παράλληλη έρευνα υπάρχει σε σχέση με τις πηγές.

Αφήστε μια απάντηση