σε , , ,

Μαρία Κάλλας εναντίον Τεμπάλντι: Η ιστορία πίσω από την πασίγνωστη αντιπαλότητα

 «Έχω ένα πράγμα που η Κάλλας δεν έχει: καρδιά»

Maria Callas Renata Tebaldi

Στις αρχές του 1950 δημιουργήθηκε θέμα σχετικά με την (υποτιθέμενη;) έχθρα μεταξύ της Μαρία Κάλλας και της Ιταλίδας σοπράνο, όπως αναφέρει η wikipedia. Η αντίθεση ανάμεσα στα συνήθως αντισυμβατικά φωνητικά χαρακτηριστικά της Κάλλας και τον κλασσικό όμορφο ήχο της Τεμπάλντι επανέφερε στο προσκήνιο μια διαμάχη τόσο παλιά όσο η ίδια η όπερα: η ομορφιά του ήχου εναντίον της εκφραστικής χρήσης του ήχου.

Το 1951 η Τεμπάλντι και η Μαρία Κάλλας είχαν από κοινού κληθεί σε ένα ρεσιτάλ φωνητικής στο Ρίο Ντε Τζανέιρο. Παρότι οι τραγουδίστριες συμφώνησαν πως καμιά τους δεν θα έκανε ανκόρ τραγουδώντας έξτρα τραγούδια, η Τεμπάλντι έκανε, και μάλιστα τραγούδησε δύο τραγούδια, πράγμα που φέρεται να εξαγρίωσε την Κάλλας. Το περιστατικό αυτό ξεκίνησε την «αντιπαλότητα», η οποία έφτασε στο αποκορύφωμά της στα μέσα του 1950 όπου η μία ήθελε να κατατροπώσει την άλλη και σύμφωνα με τους φανατικούς τους θαυμαστές έριχναν καρφιά η μία για την άλλη.

92c79692 de4a 11e8 8f50 cbae5495d92b

Η Τεμπάλντι φέρεται να είπε «Έχω ένα πράγμα που η Κάλλας δεν έχει: καρδιά» ενώ η Κάλλας από την πλευρά της ανέφερε στο περιοδικό Time πως συγκρίνοντάς την με την Τεμπάλντι ήταν «σαν να συγκρίνεις σαμπάνια με κονιάκ. Όχι, με κόκα κόλα». Ωστόσο, ένας αυτόπτης μάρτυρας της συνέντευξης δήλωσε ότι η Κάλλας είπε μόνο «με κονιάκ» και ότι ήταν ένας παρευρισκόμενος αυτός που σχολίασε «όχι, με κόκα κόλα» και ο δημοσιογράφος του Time απέδωσε την τελευταία ατάκα στην Κάλλας.

renata tebaldi

Σύμφωνα, όμως, με τον Τζον Αρντοίν αυτές οι δύο τραγουδίστριες δεν θα έπρεπε ποτέ να συγκριθούν. Η Τεμπάλντι εκπαιδευόταν από την Κάρμεν Μελίς, μια ειδική του βερισμού, και προέρχεται από την ιταλική σχολή τραγουδιού στις αρχές 20ου αιώνα ενώ η Κάλλας από την Μπελ Κάντο του 19ου αιώνα. Η Κάλλας ήταν μια δραματική σοπράνο, ενώ η Τεμπάλντι θεωρούσε τον εαυτό της κατ’ εξοχήν λυρική σοπράνο.

Maria Callas O Mio Babbino Caro Giacomo Puccini

Uploaded by Music list on 2018-09-07.

Σε γενικές γραμμές, η Κάλλας και η Τεμπάλντι είχαν διαφορετικό ρεπερτόριο: στα πρώτα χρόνια της καριέρας της η Κάλλας επικεντρώθηκε σε βαρείς δραματικούς ρόλους και αργότερα σε ρεπερτόριο Μπελ Κάντο, ενώ η Τεμπάλντι επικεντρώθηκε σε ρόλους από τα όψιμα έργα του Βέρντι και του βερισμού, όπου η περιορισμένη έκταση της φωνής της και η έλλειψη εξαιρετικήςαπό τεχνικής δεν αποτελούσαν πρόβλημα. Μοιράστηκαν κάποιους ρόλους, όπως η Τόσκα του Πουτσίνι και η Τζοκόντα, τους οποίους η Τεμπάλντι ερμήνευσα μόλις στα τέλη της καριέρας της.

Renata Tebaldi – O mio Babbino caro (Concert)

Concert 1965. Renata Tebaldi sings O mio babbino caro. From a concert with Renata Tebaldi and Louis Quilico. Narrated by Dr. Boyd Neel. Conducted by Ernesto Barbini. As always, please warn me if this video violates copyright before I get banned.

Renata Tebaldi – Le Violette

Renata Tebaldi sings the arie antiche “Le Violette” by Alessandro Scarlatti. Giorgio Favaretto at the piano, recorded in 1956.

Αφήνοντας στην άκρη την υποτιθέμενη μεταξύ τους κόντρα, η Κάλλας έκανε σχόλια που έδειχναν την εκτίμησή της για την Τεμπάλντι και αντίστοιχα έκανε και η τελευταία. Στη διάρκεια της συνέντευξής της με τον Ρόρμαν Ρος στο Σικάγο η Κάλλας είπε «Θαυμάζω τον τόνο της Τεμπάλντι· είναι όμορφος-με ωραία επίσης έκφραση. Μερικές φορές πραγματικά εύχομαι να είχα τη φωνή της». Ο Φράνσις Ρόμπινσον από τη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης έγραψε για ένα περιστατικό όπου η Τεμπάλντι του ζήτησε να της προτείνει μία ηχογράφηση της Τζοκόντα για να τη βοηθήσει να μάθει τι ρόλο. Εκείνος γνωρίζοντας τη φημολογούμενη κόντρα της πρότεινε την έκδοση της Ζίνκα Μιλάνοφ. Λίγες μέρες αργότερα πήγε αν επισκεφτεί την Τεμπάλντι και την βρήκε να κάθεται δίπλα στα ηχεία και να ακούει προσεκτικά την ηχογράφηση της Κάλλας. Μετά τον κοίταξε και τον ρώτησε «Γιατί δεν μου είπε πως της Μαρίας (η ηχογράφηση) ήταν η καλύτερη;»

María Callas – Puccini “Vissi d’arte” (Tosca)

María Callas “Vissi d´arte” Puccini Tosca Act. II París Conservatoire Orchestra Conducted by Georges Prètre Photos

Η Κάλλας επισκέφτηκε την Τεμπάλντι μετά από μια παράσταση της Αντριάνα Λεκουβρέρ στη ΜΕΤ το 1968 και οι δυο τους επανενώθηκαν. Το 1978 η Τεμπάλντι μίλησε θερμά για την Κάλλας και έκανε μια σύνοψη της αντιπαλότητάς τους:

Αυτή η έχθρα πραγματικά δημιουργήθηκε από τους δημοσιογράφους και τους φανς. Αλλά νομίζω πως ήταν πολύ καλό και για τις δυο μας καθώς η δημοσιότητα ήταν τόσο μεγάλη και δημιούργησε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για εμένα και την Μαρία και ήταν πολύ καλό στο τέλος. Αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί δημιουργούσαν αυτού του είδους την αντιπαλότητα καθώς η φωνή ήταν εντελώς διαφορετική. Ήταν (η Μαρία) πραγματικά κάτι το ασυνήθιστο. Και θυμάμαι ότι όταν ήμουν νέα καλλιτέχνης καθόμουν κοντά στο ραδιόφωνο κάθε φορά που ήξερα ότι θα παιχτεί κάτι από την Μαρία.

Renata Tebaldi Maria Callas 1968 New York

Ακολουθήστε τα Μικροπράγματα στο Google News, για άρθρα και κουίζ που θα σας φτιάχνουν τη μερα.
0 Comments
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Τα Μικροπράγματα στο inbox σου!