σε , ,

Πώς η σχέση του Μιχαήλ Άγγελου με τους άνδρες ενέπνευσε την τέχνη του

Είναι γνωστό πως πέρασε κρυφά μηνύματα σχετικά με την ομοφυλοφιλία στην Καπέλα Σιστίνα, πώς αλλιώς όμως πήγε κόντρα στην Καθολική Εκκλησία;

Ο Μιχαήλ Άγγελος ήταν κάτι περισσότερο από γλύπτης και ζωγράφος. Χρησιμοποίησε την τέχνη του για να δείξει τον θαυμασμό του για το ανδρικό σώμα σε μια εποχή που δεν ενέκρινε καμία μορφή μη ετεροφυλοφιλικών σχέσεων. Όταν ζωγράφισε την Καπέλα Σιστίνα χρησιμοποίησε ως μοντέλα τα μυώδη σώματα των νεαρών Ρωμαίων που γνώρισε στα λουτρά, γεγονός που αποδεικνύει ότι η μεγαλοφυία του καλλιτέχνη συνδέθηκε με τη σεξουαλικότητα του, την οποία αρνήθηκε να κρύψει. Επομένως, δεν είναι άτοπο να πούμε ότι ολόκληρη η καριέρα του Μιχαήλ Αγγέλου αποτέλεσε μια ωδή στο ανδρικό σώμα, μέσα στην ίδια την καρδιά της Καθολικής Εκκλησίας. ranker]

Να πώς η σχέση του Μιχαήλ Άγγελου με τους άνδρες ενέπνευσε την τέχνη του

1. Πέρασε κρυφά μηνύματα σχετικά με την ομοφυλοφιλία στην Καπέλα Σιστίνα

Όταν ο Πάπας ζήτησε από τον Μιχαήλ Άγγελο να ζωγραφίσει την «Δευτέρα Παρουσία» στην Καπέλα Σιστίνα περίμενε κάτι σχετικό με την ιστορία της Γένεσης δοσμένο με ζωντανά χρώματα. Αλλά ο Μιχαήλ Άγγελος έφτιαξε κάτι πολύ πιο ανατρεπτικό, ημίγυμνες μυώδεις φιγούρες εμπνευσμένες από άνδρες που είχε γνωρίσει στα ρωμαϊκά λουτρά. Όταν η μνημειώδης τοιχογραφία ολοκληρώθηκε, οι φήμες για την σεξουαλικότητα του καλλιτέχνη οργίαζαν.

2. Έγραψε ερωτική ποίηση απευθυνόμενη σε άνδρες

Ο Μιχαήλ Άγγελος έγραψε δεκάδες ποιήματα αγάπης απευθυνόμενα σε άνδρες, αλλά για χρόνια κανείς δεν γνώριζε το περιεχόμενο τους, επειδή τα κράτησε κρυφά ο ανιψιός του. Σε μια έκδοση του 1623, ο εγγονός του άλλαξε όλες τις αρσενικές αντωνυμίες σε θηλυκές με αποτέλεσμα για πάνω από 250 χρόνια κανείς να μην γνωρίζει ότι τα ερωτικά του ποιήματα απευθύνονταν στην πραγματικότητα σε άνδρες.

3. Τοποθέτησε εσκεμμένα ένα καλάθι με αρσενικά γεννητικά όργανα σε μια από τις τοιχογραφίες του

Όταν σχεδίαζε την Καπέλα Σιστίνα πρόσθεσε 20 τυχαίες ανδρικές φιγούρες που δεν σχετίζονταν καθόλου με τη χριστιανική εικονογραφία, τα λεγόμενα ignudi. Το καλάθι δίπλα σε ένα από αυτά τα ignudi μοιάζει να περιέχει αντί για βελανίδια, αρσενικά γεννητικά όργανα.

4. Εμπνεύστηκε τα γλυπτά του από τις επισκέψεις του στα λουτρά

Σύμφωνα με την ιστορικό Elena Lazzarini, ο Μιχαήλ Άγγελος επισκεπτόταν συχνά τα λουτρά, τα λεγόμενα stufe που λειτουργούσαν και ως πορνεία, για να παρακολουθήσει γυμνούς άνδρες και να μάθει περισσότερα για το ανδρικό σώμα και την ανατομία του.

5. Δεν είχε επαρκή γνώση του γυναικείου σώματος

Μπορεί να είναι ο πιο διάσημος γλύπτης της ιστορίας, αλλά δεν ήταν ιδιαίτερα εξοικειωμένος με τα θηλυκά σώματα. Στο γλυπτό του Νύχτα στον Τάφο του Giuliano de ‘Medici για παράδειγμα, τα μαρμάρινα στήθη της μιας φιγούρας φαίνονται να έχουν τοποθετηθεί τελείως άκομψα και τυχαία.

6. Ζωγράφιζε τους εχθρούς του στην κόλαση

Είναι γνωστό ότι δεν εκτιμούσαν όλοι στο Βατικανό την τέχνη του. Αλλά ο καλλιτέχνης πήρε την εκδίκηση του όταν ο Biagio da Cesena, τελετάρχης του Πάπα, διαμαρτυρήθηκε για τα «επαίσχυντα θεάματα» της Καπέλα Σιστίνα και ισχυρίστηκε ότι οι γυμνές αρσενικές μορφές έκαναν το παρεκκλήσι να θυμίζει λουτρό. Ο Μιχαήλ Άγγελος απάντησε χρησιμοποιώντας το πρόσωπο του Biagio ως πρότυπό του για τον Μίνωα, που απεικονίζεται στην Δευτέρα Παρουσία με ένα φίδι να δαγκώνει το μόριο του.

7. Ο μυώδης Ιησούς δεν ταίριαζε με τα αναγεννησιακά πρότυπα ομορφιάς

Σύμφωνα με τον ιστορικό τέχνης John Spike, ο Ιησούς στην Δευτέρα Παρουσία μοιάζει πολύ διαφορετικός από τον λεπτό Ιησού που πρωταγωνιστεί στις περισσότερες σκηνές σταύρωσης της περιόδου της Αναγέννησης και προσθέτει ότι οι μυώδεις ανδρικές φιγούρες του Μιχαήλ Άγγελο δεν εντάσσονταν στο αναγεννησιακό πρότυπο της ανδρικής ομορφιάς, υποδεικνύοντας ότι η επιλογή του καλλιτέχνη αντιπροσωπεύει τις προσωπικές του προτιμήσεις.

8. Ήταν γνωστές οι προτιμήσεις του προς τους νεότερους άνδρες

Οι προτιμήσεις του για τους νεαρούς άνδρες ήταν αρκετά γνωστές. Όπως έγραψε ο ίδιος σε μια επιστολή προς έναν φίλο του, κάποιος προσπάθησε να του φέρει τον γιο του ως μαθητευόμενο και για να τον πείσει του είπε: «Μόλις τον δεις, θα τον κυνηγάς για να τον ρίξεις στο κρεβάτι.»

9. Ζωγράφισε γυμνούς άνδρες πίσω από την Αγία Οικογένεια

Οι περισσότερες απεικονίσεις της Αγίας Οικογένειας δεν περιλαμβάνουν αρσενικές μορφές, αλλά ο Μιχαήλ Άγγελος πρόσθεσε αρκετές στο φόντο του διάσημου πίνακα του Doni Tondo. Σύμφωνα με το Μουσείο Uffizi, όπου βρίσκεται ο πίνακας, οι μορφές αυτές αντιπροσωπεύουν την ειδωλολατρία ενώ ο τοίχος που τους χωρίζει από την Αγία Οικογένεια αντιπροσωπεύει το προπατορικό αμάρτημα.

10. Εμπνεύστηκε το πρόσωπο της Λήδα από τον νεαρό μαθητή του

Όταν ζωγράφισε τον πίνακα Η Λήδα και ο Κύκνος για τον Δούκα της Ferrara, αντί να χρησιμοποιήσει μια γυναίκα ως μοντέλο, χρησιμοποίησε τον μαθητή του Antonio Mini. Ακολουθώντας το παράδειγμα του σύγχρονου και ανταγωνιστή του, Λεονάρντο Ντα Βίντσι, δεν χρησιμοποίησε αρσενικό μοντέλο κι όχι επειδή οι γυναίκες δεν ήταν διαθέσιμες, αλλά λόγω προσωπικής προτίμησης.

11. Γέμισε την Καπέλα Σιστίνα με ανδρικές φιγούρες

Ζωγράφισε την Δευτέρα Παρουσία την περίοδο 1534-1541. Με αυτό το έργο αναπαράστησε τον Παράδεισο και την Κόλαση αποκλειστικά με ανδρικές φιγούρες. Η επιλογή δεν άρεσε στην καθολική εκκλησία, που ισχυρίστηκε ότι ο καλλιτέχνης μετέτρεψε το παρεκκλήσι σε πορνείο και λίγο μετά τον θάνατο του, ανέθεσαν σε έναν ζωγράφο να προσθέσει υφάσματα για να κρύψει τα αρσενικά γεννητικά όργανα.

12. Έφτιαξε ένα ερωτικό γλυπτό για τον ερωμένο του

Το 1532, ο 57χρονος Μιχαήλ Άγγελος γνώρισε έναν 23χρονο Ρωμαίο ευγενή, τον Tommaso Cavalieri. Τον ερωτεύτηκε και έφτιαξε το γλυπτό Το πνεύμα της Νίκης προς τιμήν του. Στο υποβλητικό άγαλμα, η φιγούρα που αντιπροσωπεύει την νιότη στέκεται πάνω από έναν γονατιστό άνδρα μεγαλύτερης ηλικίας, που είναι μάλλον ο ίδιος ο Μιχαήλ Άγγελος.

13. Υπερασπίστηκε την προτίμηση του για το ανδρικό σώμα

Οι φήμες για την προσωπική του ζωή ήταν έντονες κατά τη διάρκεια της ζωής του. Στις αρχές της δεκαετίας του 1530, πολλοί αναρωτιόνταν γιατί ο καλλιτέχνης είχε τόση εμμονή με τα γυμνά ανδρικά σώματα. Ο ίδιος υπερασπίστηκε σθεναρά την απόφασή του να ζωγραφίσει ημίγυμνους άνδρες λέγοντας: «Ποιου η κρίση θα ήταν τόσο βάρβαρη ώστε να μην εκτιμά ότι ο πόδι ενός ανθρώπου είναι πιο ευγενές από την μπότα του και το δέρμα του πιο ευγενές από εκείνο ενός προβάτου με το οποίο είναι ντυμένος;»

*ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΓΚΑΛΟΠ: Ποιος είναι ο καλύτερος (ξένος) ζωγράφος όλων των εποχών;

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ?

0 points
Upvote Downvote

1
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Μέλος
Μαριλενα Καπετανιου

Να τη βγεις στους σεβασμιους και να σε πληρωσει ο Παπας για να το κανεις, αυτο κι αν θελει ταλεντο. Πολυταλαντος,