σε , ,

Απορίες για το Λύρειο Ορθόδοξο Ίδρυμα (για την αποκατάσταση του οποίου πληρώνουν όλοι πλην της Εκκλησίας)

Με αφορμή τις ζημιές της πυρκαγιάς

Του Αναγνώστη Λασκαράτου, από το μπλογκ του Ροϊδη

Στην ιστοσελίδα της εφημερίδας του «κομιστή» (1.8.2018) δημοσιεύτηκε η είδηση: «Συγκλονίζει η ηγουμένη του Λύρειου Ιδρύματος: ‘Ισως ήταν η αφορμή, για να φανεί η «ψυχή» του Ελληνα‘ «. Η ελλληνοψυχογραφική δήλωση της καλόγριας (που μου θυμίζει λιγάκι τους «Ελληνόψυχους» της ακροδεξιάς, αλλά τίποτα από το Ευαγγέλιο που δεν χωρίζει τις ψυχές σε έθνη), δεν ήταν άσχετη με το κύμα συμπαράστασης προς το ίδρυμά της («μεγάλοι επιχειρηματίες και εφοπλιστές κάνουν την δική τους προσπάθεια να συγκεντρώσουν χρήματα», «οι Ελληνες διεθνείς ποδοσφαιριστές αποφάσισαν να καταβάλλουν τον πρώτο μισθό που τους αντιστοιχεί από τα παιχνίδια της Εθνικής μας», «Η Μότορ Οϊλ θα αποκαταστήσει το Λύρειο»). Είναι παρήγορο πως μια φιλάνθρωπη εταιρεία μιας ευσεβούς οικογενείας, που έχει κατά καιρούς κατηγορηθεί για πολλά («Βαρδινογιάννηδες έργα και ημέρες», «Η Motor Oil, το ατύχημα και η Greenpeace», 11 Απρ 2018), ανταποκρίθηκε τόσο άμεσα, εμπνεόμενη από τα γνωστά ευλαβή και ανθρωπιστικά της αισθήματα και από τις περιβαλλοντικές της ευαισθησίες.

Το ίδρυμα λειτούργησε τώρα με τις πυρκαγιές ως τόπος ανώδυνων εκτεταμένων χρονικά επισκέψεων ευσεβών πολιτικών προσώπων, των κυρίων Μητσοτάκη και Παυλόπουλου, που γλύτωσαν έτσι από τη δοκιμασία να επισκεφθούν την πραγματική κοινωνία στα αποκαΐδια (αναφέρθηκαν και για τους δυο βιαστικά περάσματα και από το Μάτι, χωρίς λεπτομέρειες όπως έγινε με το Λύρειο) και να βρεθούν μπροστά σε ανεπιθύμητα ερωτήματα και αντιδράσεις, που ανάγονται κυρίως στις τεράστιες ευθύνες του κυβερνητικού-κομματικού τους χωροταξικού παρελθόντος. Η εναλλακτική λύση που προσφερόταν, ήταν το μονόπρακτο Τσίπρα, που παίχτηκε κάποιο πρωινό στα μουλωχτά, μέσα σε περιβάλλον πολιτικής ευθύνης.

Για το ίδρυμα έχει ομιλήσει η ευσεβής εφημερίδα του κου Αλαφούζου: («Λύρειο Παιδικό Ίδρυμα Ένα Αλλιώτικο Παιδικό Χωριό» (3.7.2017): «Από το 1967, στο Λύρειο Παιδικό Ίδρυμα, με μητρική στοργή και χριστιανική αγάπη, λίγες αφοσιωμένες Μοναχές, χωρίς να παραβλέπουν τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις του μοναχικού βίου τους, έκαναν σκοπό τους τη μέριμνα, ανατροφή, μόρφωση και οικογενειακή αποκατάσταση παιδιών με τις λιγότερες ευκαιρίες στη ζωή. Το Λύρειο φιλοξενεί αγόρια και κορίτσια από τους πρώτους μήνες της ζωής τους, προσφέροντας μία ζεστή οικογενειακή ζωή, που θα τα βοηθήσει να ενταχθούν ως ενήλικες στη σύγχρονη κοινωνία….».

Το ίδρυμα αυτοπαρουσιάζεται και στην επίσημη ιστοσελίδα του με αφορμή την πυρκαγιά, όχι ως απλό παιδικό χωριό, αλλά και ως «Ορθόδοξο Χωριό»: «Σκοπός μας είναι η δωρεάν φροντίδα, ανατροφή, περίθαλψη και εκπαίδευση απροστάτευτων παιδιών, που στερούνται γονέων, είτε γιατί αυτοί δεν βρίσκονται στη ζωή, είτε γιατί έχουν οικογενειακά και κοινωνικά προβλήματα. Το Ίδρυμα από την ίδρυση του, 1967, έχει προσφέρει μία ‘ζεστή αγκαλιά’ σε περισσότερα από 500 παιδιά μέχρι την ενηλικίωση, την πλήρη επιμόρφωση και την οικογενειακή αποκατάστασή τους ενώ σήμερα φιλοξενεί 45 παιδιά» (Πολλά ειδησεογραφικά sites πάντως, όπως η «iefimerida/gr» ανέβασαν τον αριθμό τους σε 65 («65 ορφανά παιδιά χωρίς στέγη», 27/07/2018 16:35, ενώ τα κατέβασε λίγες ημέρες μετά σε 45: «Ο δήμος Αρταίων δίνει 30.000 ευρώ για το Λύρειο Ιδρυμα-1/8).

Είναι πάντως αξιοπερίεργο το ότι ένα άλλο παρεμφερές γεγονός [«Πεντακόσια δυο παιδιά εξαφανίστηκαν υπό άγνωστες συνθήκες την τριετία 1999 -2002 από το ίδρυμα «Αγία Βαρβάρα» (tvxs, 12:25 01 Αυγ. 2013)], δεν προκάλεσε κανένα ίχνος συγκίνησης στην ελληνική κοινωνία, ίσως γιατί ήταν «παιδιά των φαναριών, Ρομά και αλβανικής καταγωγής τα περισσότερα» (Γ.Παπαδόπουλος-Καθημερινή,  20.07.2014).

Αναρωτιέμαι τι σημαίνει ο όρος «ορθόδοξο χωριό»; Δεν γίνονται δεκτά παιδάκια άλλων θρησκειών κι αν γίνονται δεκτά υφίστανται θρησκευτικό προσηλυτισμό ή γίνεται σεβαστή η διαφορετικότητά τους; Όμως υπάρχουν πολλά ακόμη ερωτήματα. Σε ιστορικό του ιδρύματος, στην επίσημη ιστοσελίδα του υπάρχουν κάποια κενά: «Το Λύρειο Παιδικό Ίδρυμα «Οι Άγιοι Ανάργυροι» «Ορθόδοξο Χωριό» ιδρύθηκε το 1967 από λίγες Μοναχές, με δωρεά του αείμνηστου καπετάνιου του Εμπορικού Ναυτικού ΜΑΡΚΟΥ ΛΥΡΑ. Η Ιδρυτική Πράξη και ο Κανονισμός Λειτουργίας του Ιδρύματος έχουν νομιμοποιηθεί με Υπουργική Απόφαση. Βρίσκεται…πάνω από τον παλαιό οικισμό του Νέου Βουτζά, σε έκταση που παραχωρήθηκε από την Μονή Πεντέλης και την Αρχιεπισκοπή. Από το μέσα της δεκαετίας του ’70 μετεγκαταστάθηκε στη σημερινή του θέση. Την ευθύνη λειτουργίας του Ιδρύματος έχει η Κοινοβιακή Γυναικεία Ιερά Μονή Αγίας Τριάδος. Το Ίδρυμα ελέγχεται από τα Υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και διοικείται από 7μελές Διοικητικό Συμβούλιο, συγκροτούμενο από τον εκάστοτε Μητροπολίτη Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού ως Προέδρου, 2 μοναχών και 3 λαϊκών ανδρών και γυναικών».

Ένα αυτονόητο ερώτημα για το γενέθλιο έτος 1967, είναι αν το ίδρυμα στήθηκε πριν ή μετά τον μοιραίο Απρίλη. Αυτό κανείς δεν το διευκρινίζει. Ποιος υπουργός και με ποια ημερομηνία υπογράφει την απόφαση; Μήπως μιλάμε για υπουργό της Χούντας; Ένα επόμενο ερώτημα: Ήταν νόμιμη πολεοδομικά η ανέγερση του ιδρύματος; Η έκταση ήταν ή όχι δασική; Τι ασφάλεια παρέχει ένα ίδρυμα παιδιών μέσα ή δίπλα στο δάσος; Χρήσιμο θα ήταν να μας πληροφορούσε το ίδρυμα και είναι επίκαιρο τώρα που η κυβέρνηση θυμήθηκε τα αυθαίρετα, να μαθαίναμε όλα τα σχετικά με τα κτίρια αυτού του ιδρύματος.

Ένα ακόμη ερώτημα προκύπτει από την παρακάτω είδηση, μόνο όμως αν ο πρωταγωνιστής της, εμπλέκεται στα του ιδρύματος. Ένα μέλος της ευσεβούς και φιλάνθρωπης οικογένειας Λύρα («Οικογένεια Λύρα: Υψηλό αίσθημα κοινωνικής ευθύνης»), απασχόλησε και το αστυνομικό δελτίο (ΤΟ ΒΗΜΑ-17.6.2007, Λαμπρόπουλος Βασίλης Γ.). Όσο κι αν έψαξα, δεν βρήκα, πώς έληξε αυτή η υπόθεση: «Τι κρύβεται πίσω από την «υπόθεση Λύρα».«Τα ευρήματα στην κατοικία του εφοπλιστή, οι αστυνομικοί και οι υποψίες περί κυκλώματος αρχαιοκαπηλίας Υπόθεση «εξαιρετικής σημασίας» χαρακτηρίζουν οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. την ανεύρεση δεκάδων αρχαίων αντικειμένων και υστεροβυζαντινών εικόνων στην κατοικία του γνωστού εφοπλιστή, πρώην προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Ιωάννη Λύρα, καθώς εκτιμούν ότι ‘πιθανότατα δεν πρόκειται για μια συμπτωματική, μεμονωμένη περίπτωση’».

Ερωτήματα αναγκαία είναι και τα εξής. ‘Όσο καλόκαρδες και ευγενικές κι αν είναι οι μοναχές, είναι κατάλληλες να μεγαλώσουν παιδιά και μάλιστα σε ένα μοναστηριακό περιβάλλον, που ποικιλότροπα δεσμεύει το μέλλον τους; Τι πιθανότητες έχει ένα ορφανό να αναπτύξει ελεύθερα την προσωπικότητά του μέσα σε ένα μοναστήρι; Πόσο προστατεύονται όλα τα αυτονόητα δικαιώματα των παιδιών, μέσα σε ένα τόσο συντηρητικό θρησκευτικό περιβάλλον; Με ποιες νομικές και ελεγχόμενες από την Πολιτεία διαδικασίες έφτασαν τα παιδάκια αυτά στο συγκεκριμένο ίδρυμα; Το τελευταίο και πιο επίμαχο ερώτημα είναι το εξής: Ποια ήταν η επαγγελματική κατάληξη των 500 (-45) παιδιών; Ρασοφόρεσαν κάποια από αυτά και αν ναι, σε τι ποσοστό; Πόσα απέκτησαν πανεπιστημιακή μόρφωση; Τα εποπτεύοντα υπουργεία διαθέτουν όπως οφείλουν τα συναφή στατιστικά στοιχεία; Επίσης, η Εκκλησία, οι πιστοί της και δεκάδες ηθικολογούντες παράγοντες του δημοσίου βίου, διέρρηξαν τα ιμάτιά τους, όταν συζητιόταν η δυνατότητα υιοθεσίας από ζευγάρια του ιδίου φύλου, καθ’όλα αξιοπρεπή. Κραύγαζαν «αγανακτισμένοι» πως τα παιδιά χρειάζονται πατέρα και μητέρα. Γιατί δεν αγανακτούν όταν παιδιά μεγαλώνουν χωρίς πατέρα και μοιράζονται πολλά μαζί ως μητέρες κάποιες καλόγριες, άμοιρες της κοινωνικής πραγματικότητας, τη στιγμή που ακόμη και ετερόφυλα ζευγάρια, με πολύ καλές προϋποθέσεις, στερούνται στην πράξη τη δυνατότητα υιοθεσίας;

 

Νομίζω πως με αφορμή την τραγωδία, οι μοναχές οφείλουν, μόλις σταθούν στα πόδια τους, όπως όλοι μας ευχόμαστε για το άμεσο καλό των παιδιών, να δώσουν έναν απολογισμό ξεπερνώντας τυχόν ενδοιασμούς σεμνότητας και μετριοφροσύνης. Η κοινωνία έχει κάθε δικαίωμα να ξέρει. Εννοείται πως σε καμία περίπτωση δεν συγκρίνω το συγκεκριμένο ίδρυμα με άλλα ευσεβή και σκανδαλώδη ιερά οικοτροφεία που διευθυνόμενα από άνδρες κληρικούς ή θεολόγους απασχόλησαν τη Δικαιοσύνη και την κοινή γνώμη. Όμως ο κοινωνικός έλεγχος, η λογοδοσία και η διαφάνεια είναι θεμελιώδεις αρετές της δημόσιας ζωής και οι μοναχές θα έπρεπε να τον επιδιώκουν, αν μη τι άλλο για να μην δημιουργούνται ερωτηματικά, ακόμη και με βάση τη διεθνή τραγική πείρα από τα χριστιανικά παιδικά ιδρύματα.

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ?

14 points
Upvote Downvote

Total votes: 68

Upvotes: 41

Upvotes percentage: 60.294118%

Downvotes: 27

Downvotes percentage: 39.705882%

2 Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση
  1. Συγνωμη αλλά αυτό δεν είναι άρθρο, είναι έκθεση πρώτης Λυκείου. Μπορεί η λέξη ορθοδοξος να είναι το κόκκινο πανί σου για λόγους δικούς σου σου, σεβαστούς. Το κάνεις όμως τόσο εμφανές που δεν έχουν καμμία αξιοπιστία τα όσα παραθέτεις.
    Εχεις τόσες πολλές απορίες γιατί δεν έχεις κάνει καμμία έρευνα προς απάντηση των ερωτηματικών σου. (Μπαίνω στον πειρασμό να θεωρήσω πως η έρευνα σου κατευθύνθηκε περισσότερο προς την διατήρηση του θόλου τοπίου)
    Προς απάντηση πολλών από τα ερωτήματα σου, σου προτείνω να δεις το ντοκυμαντέρ «μάνα» που αναφέρεται στο ίδρυμα. Δεν πιστευω στην αγιότητα των ανθρώπων. Πιστεύω όμως πως αν κάποιοι έχουν κάνει πολύ περισσότερα από εμένα για να αλλάξουν την ζωή ή να σώσουν την ζωή άλλων ανθρώπων αξίζουν τον σεβασμό ακόμη και στην πιο αυστηρή κριτική μου.

  2. Το διάβασα στα γρήγορα- είναι τεράστιο και ολίγον τι ανερμάτιστο..- και συγνώμη αν σας παρερμηνεύω αλλά έβγαλα μερικά … ασφαλή συμπεράσματα περί του ιδρύματος:
    Διαστρεμμένες καλόγριες έκτισαν μία αληθινή φυλακή με λεφτά του δικτάτορα Παπαδόπουλου μέσα στην οποία αναγκάζουν ορφανά παιδάκια να γίνουν με στο στανιό ορθόδοξα, και ενίοτε τα εξαφανίζουν κατά εκατοντάδες αν πρόκειται για αλλόθρησκα (αυτό έγινε(;) αλλού και άλλοτε, αλλά το αναφέρουμε για κάποιο λόγο). Η Εκκλησία σιωπά και ενθαρρύνει. Ενιοτε δρα, ως ξέπλυμα-πλυντήριο του Κούλη του Τσίπρα και όλων των άλλων λαμογίων, τους οποίους δεν έπρεπε να δεχθούν οι καλόγριες αλλά μάλλον να γιαουρτώσουν(;)
    Τα δε λεφτά που (εθελοντικά!) μαζεύτηκαν καλά θα κάνουν να πάνε πουθενά άλλου (σε άλλου «είδους» πυρόπληκτους;).
    Καλά κατάλαβα;
    (Τίθεται ένα ζήτημα πάντως με το ποιο ακριβώς από τα παραπάνω ισχύει και (κυρίως) ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα σας…)

Αφήστε μια απάντηση