σε , ,

Κάτι για το Social Dilemma

Τα κοινωνικά διλήμματα και σκέψεις γύρω από αυτά…

Πριν 2 χρόνια…

-Γιάννη, αξίζει να κάνω λογαριασμό στο Facebook;

Εγώ λίγο έκπληκτος αλλά και χαρούμενος που κάποιος δεν έχει απαραιτήτως λογαριασμό σε κάποιο από τα social media, απαντώ:

-Κοίτα φίλε, πιστεύω αξίζει αλλά μόνο αν το χρησιμοποιείς σωστά!

-Σιγά ρε, έχω δει πως είναι και δεν είναι πολύ δύσκολο να το μάθεις.

-Δεν εννοώ αυτό…

ΧΘΕΣ

Χαζεύοντας στo Netflix μία ταινία/ντοκιμαντέρ που μου τράβηξε ΠΟΛΥ την προσοχή. Και το όνομα αυτής The Social Dilemma. Το ντοκιμαντέρ αυτό πρόσφατα κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ και σύντομα σε ολόκληρο τον κόσμο. Ποιος ο σκοπός του; Να ενημερώσει όλους τους ανίδεους χρήστες (κι εμένα φυσικά που κατατάσσομαι σε αυτούς) τι παίρνουν από εμάς τα social media και σε τι τους χρησιμεύουμε.

Γνωστοί αντιπρόσωποι, πρώην εργαζόμενοι, πρόεδροι και ειδικοί των social media που έχουν εργαστεί στον χώρο της Google, του Pinterest, του Instagram, του Gmail και άλλων γνωστών εταιρειών, μεταξύ των οποίων ο Tristan Harris, ο Jeff Seibert, ο Joe Toscano, η Bailey Richardson, ο Justin Rosenstein και ο συγγραφέας του βιβλίου Ten Arguments For Deleting Your Social Media Accounts Right Now, Jaron Lanier μας μιλούν για το πόσο μοχθηρά είναι τα social media. Αν και το επίθετο μοχθηρός συναντάται συνήθως όταν περιγράφουμε κάποιον άνθρωπο ή έμβιο ον, στην παρούσα περίσταση το χρησιμοποιώ γιατί πολύ απλά οι αλγόριθμοι που κρύβονται πίσω από τα κοινωνικά δίκτυα μεταλλάσσονται διαρκώς “προς το καλύτερο” με σκοπό να μάθουν τέλεια τις προτιμήσεις και τις αρέσκειες μας, σαν μοχθηρά όντα, έτσι ώστε να μας ωθήσουν να περάσουμε ακόμη περισσότερο καιρό στο κινητό ή τον υπολογιστή.

Πολλοί λένε σαφώς ότι όλα αυτά είναι βλακείες διότι ως γνωστόν “όποτε θέλω να κλείσω το κινητό μου ή το pc μου, μπορώ να το κάνω χωρίς καμιά επίδραση”. Πόσοι από εσάς αποκοιμάστε πλέον έχοντας συντροφιά το κινητό το βράδυ; Πόσοι από εσάς με το που ξυπνάτε, ανοίγετε το κινητό κι ενημερώνεστε για τις τελευταίες “εξελίξεις”; Πιστεύω οι περισσότεροι, άλλωστε το βλέπω και στους φίλους μου! Είναι κι ένας από τους λόγους που αν δεν περάσει καμιά ώρα το πρωί δεν ακουμπώ το κινητό, εκτός κι αν είναι φυσικά κάτι το σοβαρό!

Το νόμισμα έχει 2 πλευρές. Φυσικά και τα social media προσφέρουν άπειρες δυνατότητες για να κάνεις κάτι χρήσιμο και καλό, αλλά υπάρχει κι η άλλη μεριά του νομίσματος….

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα fake news κυκλοφορούν 6 φορές πιο γρήγορα στο διαδίκτυο από ότι τα αληθινά γιατί φυσικά η αλήθεια είναι τόσο “βαρετή”. Αυτό φυσικά επιτρέπεται γιατί είναι ένας από τους λόγους για να σερφάρεις περισσότερο στα κοινωνικά δίκτυα. Επίσης, είναι ένας από τους λόγους που υπάρχουν τόσες διχογνωμίες για πολλά θέματα με σκοπό οι περισσότεροι να πιστεύουν ότι αυτοί και μόνο έχουν δίκιο γιατί έτσι έχουν τα πράγματα. Όλα μας τα likes, comments, photos και οτιδήποτε άλλο κάνουμε στο διαδίκτυο αποθηκεύονται και παρακολουθούνται και με αυτό τον τρόπο, το μοχθηρό “ψηφιακό μας προφίλ” δημιουργείται με σκοπό να μας κάνει, με βάση τις προτιμήσεις και τα πράγματα που μας αρέσει συνήθως να βλέπουμε στο διαδίκτυο, να μείνουμε ΛΙΓΟ περισσότερο στο κινητό.

Ένας φίλος μου, αλλά κι οι ίδιοι οι ψυχολόγοι κι οι ειδικοί στο βίντεο, υποστηρίζει ότι από τότε που έκλεισε το instagram νιώθει πολύ πιο ήρεμος και γαλήνιος. Γιατί; Διότι ο άνθρωπος δεν είναι εκ φύσεως προγραμματισμένος να δέχεται και να επεξεργάζεται με αυτό τον τρόπο τα πόσα άτομα του πατούν ναι ή όχι like στις φωτογραφίες και τα βίντεο του. Η συλλογική ή μη αγάπη από τους followers μας με τα emoji τους μέσω της εκδήλωσης τους στο Instagram δεν θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει σε τέτοιο βαθμό. Κι όμως σε επηρεάζει ψυχολογικά. Δεν κουνώ το δάχτυλο φυσικά σε κανέναν, κι εγώ ο ίδιος άλλωστε τα χρησιμοποιώ αλλά με μέτρο. Ο μόνος λόγος που γράφω το παρόν άρθρο είναι απλά για να σας πω ότι δεν έχει ιδιαίτερη σημασία ούτε αν κάποιος σου πάτησε like ή reaction αλλά και φυσικά το ότι να περνάς πολύ χρόνο στα social media σου κάνει κακό.

Θερμή παράκληση να δείτε το ντοκιμαντέρ αυτό και σας αφήνω να σκεφτείτε 2 quotes:

Ο Γκάνταλφ στο Χόμπιτ αναφέρει στον Μπίλμπο ότι ο αληθινός κόσμος είναι εκεί έξω, έξω κι όχι στο κινητό και 2ον στο ντοκιμαντέρ αναφέρεται ότι αν δεν πληρώνεις για κάτι και σου προσφέρεται συνεχώς δωρεάν, τότε μάλλον το προϊόν δεν είναι αυτό που παίρνεις, αλλά εσύ ο/ ίδιος/α, και συγκεκριμένα ο χρόνος κι η προσοχή σου!

Σαλαούνης Ιωάννης

Ακολουθήστε τα Μικροπραγματα στο Google News, για άρθρα και κουίζ που θα σας φτιάχνουν τη μερα.

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ?

0 points
Upvote Downvote

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε