σε , , ,

Madonna, το υποτιθέμενο τέλος μιας σπουδαίας καριέρας. (Για χιλιοστή φορά)

Όλες οι φορές που η καριέρα της Madonna «τελείωσε», τώρα που «ξανατελείωσε»

τέλειωσε η καριέρα μαντόνα

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΚΟΣ

Την περασμένη Κυριακή, στη σκηνή της Eurovision, γίναμε μάρτυρες ενός τέλους εποχής καθώς έκλεισε ο κύκλος της καριέρας του μεγαλύτερου pop icon από καταβολής δημιουργίας του rock’n’roll: Τελείωσε η καριέρα της Madonna. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν μια out-of-tune εκτέλεση του Like A Prayer και αυτό ήταν!

Μετά από 350+ εκ albums, 20 international No.1 singles, περισσότερα Τοπ10 κι από τον Έλβις & 1.5 δις σε εισπράξεις από τουρ, όλα πλέον είναι στον αέρα γιατί ενώ κατέβαινε τα 30 σκαλοπάτια του σκηνικού φορώντας μια μακριά μαύρη ρόμπα, με το ένα μάτι της καλυμμένο και με τα in-ear monitor ακουστικά της να μην απομονώνουν σωστά τον ήχο, δεν κατάφερε να αποδώσει το ένα από τα δύο κομμάτια τονικά άρτια, – συνεπώς τελείωσε, δεν πιάνει μία μάγκες, είναι άμπαλη, πάπαλα η γριά, να ζήσουμε να την θυμόμαστε.

Έτσι απεφάνθησαν οι απανταχού armchair critics τινάζοντας τα απομεινάρια από τον τρίτο κύλινδρο Pringles, ο εμπαθής μισογύνης Piers Morgan, τα ίντερνετ τρολς με τα δυο τετραγωνικά μέτρα από το καθισιό κωλομέρια, οι οπαδοί άλλων τραγουδιστριών που βλέπουν τις αγαπημένες τους να προσπαθούν μια ζωή επί ματαίω να φτάσουν ή να ξεπεράσουν τα ρεκόρ της Madonna ενώ αντιγράφουν κάθε δικιά της κίνηση για να το πετύχουν, ο Bobby Gillespie των Primal Scream που έκοψε πρόσφατα την πρέζα κι αισθάνεται ολίγον τι πεσμένος στην τοποθεσια Γλασκώβη, αλλά και η θεία μου η Χαρίκλεια που μονολογούσε, ‘Πάτωσε η πουτάνα’ καθώς φούρνιζε προχθές τα γεμιστά (και αυτά της κάηκαν).

Και αφού όλος ο πλανήτης μέσα στην gossip απραξία του είχε, πάλι, γνώμη για το τι έπραξε η πιο σκληρά εργαζόμενη γυναίκα στη μουσική, ε τότε δεν μπορεί, αλήθεια θα είναι ότι η καριέρα της τελείωσε.

Με μια μικρή λεπτομέρεια:

Ότι η καριέρα της Madonna, από το 1982 που ξεκίνησε επίσημα, έχει μέχρι σήμερα τελειώσει τουλάχιστον 472 φορες, πάνω-κάτω.

Ας θυμηθούμε όμως μερικές από αυτές.

Για πρώτη φορά οι ειδήμονες την τελείωσαν πριν καν ξεκινήσει. Το 1985, ένας εκδότης του Billboard κάνει την εξαιρετικά εύστοχη εκτίμηση στο περιοδικό Time πως «Η Cyndi Lauper θα μας απασχολεί για χρόνια, ενώ η Madonna θα είναι ‘old news’ σε 6 μήνες».

Την ίδια χρόνια, τόσο το Playboy όσο και το Penthouse θα κυκλοφορήσουν, σχεδόν ταυτόχρονα, τεύχη αφιερωμένα στα γυμνά που είχε κάνει η Madonnα προ διασημότητας όταν ως wannabe αρτίστα πόζαρε εναντι μερικών δολαρίων σε life drawing classes για να βγάλει τα προς το ζην. Τα τεύχη θα ξεπουλήσουν, οι κριτικοί θα την τελειώσουν.

Επόμενη στάση, ο γάμος με τον Sean Penn. Παντρεύτηκε, σοβαρευτηκε, δεν υπάρχει καιρός για καριέρα, έλεγαν. Αλλά και με την έλευση κάθε επίδοξης διαδόχου (ή Madonna-wannabes, όπως εύστοχα ονομάστηκαν), η καριέρα της πάντοτε θα τελείωνε. Tiffany, Debbie Gibson, Martika, Sabrina, Jody Watley, Janet Jackson, Paula Abdul, Sinitta, Kylie Minogue, Sonia, Mariah Carey, Britney Spears, Christina Aguilera, Beyoncé, Lady Gaga, Rihanna, Katy Perry, Taylor Swift και εκατοντάδες ακόμα, θα βαφτίζονταν σωρηδόν Queens of Pop σε μια προσπάθεια της μουσικής βιομηχανίας να διαιωνίσει το μοντέλο Madonna ως την κότα που αντί για χρυσά αυγά γεννά πλατινένια σινγκλς και άλμπουμς. Οι επίδοξες διάδοχοι θα μαραίνονταν, το πρωτότυπο θα προχωρούσε.

Το 1989, το Like A Prayer, με το προβοκατόρικο βίντεο του με τους φλεγόμενους σταυρούς και τον μαύρο Ιησού θα εξοργιζε τόσο την Καθολική εκκλησία, που θα προσκαλούσε τους απανταχού χριστιανούς σε μποϊκοτάζ εναντίον της Madonna.

Στο γύρισμα των ‘90s, οι φωνές που ήθελαν τη Madonna να τελειώνει πληθαίνουν. Πώς απαντά εκείνη; Με ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση! In Bed With Madonna, Blonde Ambition tour, πιπες σε μπουκάλια, λεσβιακά φιλιά και αυνανισμοί επί σκηνής.

Όμως η μεγαλύτερη κρίση όλων θα ερχόταν το 1992 και θα είχε την μορφή ενός βιβλίου 128 σελίδων υπό τον γλαφυρό τίτλο, Sex.

Επηρεασμένο από καλλιτέχνες όπως ο Robert Mapplethorpe και ο Helmut Newton, το Sex κυκλοφόρησε μέσα σε μια εποχή πουριτανισμού και συντηρητικού παροξυσμού ενάντια στο AIDS και περιλάμβανε ασπρόμαυρες φωτογραφίες που απεικόνιζαν της φαντασιώσεις ενός ποπ ειδώλου που, για τους επικριτές της, είχε πλέον φθάσει στα άκρα και είχε ολοκληρωτικά, ξεκάθαρα και ανυποχώρητα… τελειώσει.

Όμως το βιβλίο πούλησε πάνω από 150.000 την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του, εξάντλησε και τα 1.500.000 αντίτυπα του παγκοσμίως και μετέτρεψε τη Madonna από ποπ σουπερστάρ στο pop icon με το μεγαλύτερο πολιτισμικό και πολιτικό αντίκτυπο της σύγχρονης ιστορίας.

Έκτοτε «έπεσε» κι άλλες φορές, αλλά πάντα ξανασηκώθηκε.

Brit Awards Falling GIF – Find & Share on GIPHY

Discover & share this Ouch GIF with everyone you know. GIPHY is how you search, share, discover, and create GIFs.

Μετά την «ρεζιλευτική πτώση» στα βραβεία Brits έκανε την (sold out!) περιοδεία Rebel Heart με πάνω από 1 εκατομμύριο θεατές και μεγάλωσε κατά πολύ το ρεκόρ της ως η πιο πετυχημένη τραγουδίστρια όλων των εποχών και στο χώρο των συναυλιών.

Το περιστατικό όμως που μοιάζει σε απόλυτη αρμονία με αυτό της βραδιάς της Eurovision παραμένει, παραδόξως, εκείνη η θρυλική πρώτη της εμφάνιση στα πρώτα βραβεία του ΜΤV το 1984. Το σκηνικό περιλάμβανε πάλι έναν γαμπρό, μια γαμήλια τούρτα και τη Madonna ντυμένη νύφη να ερμηνεύει το ακόμα ψιλοάγνωστο χιτ της, Like A Virgin. Στο ιδανικό σενάριο, η τραγουδίστρια θα κατέβαινε πανω από την τούρτα/σκάλα, θα ερμήνευε το σινγκλ της, θα εκτελούσε και δυο-τρία χορευτικά και όλα καλά.

Τη βραδιά των βραβείων όμως όλα πήγαν στραβά. Εκεί πάνω, στην κορυφή της τούρτας κι ενώ έχει ήδη ξεκινήσει να τραγουδά, το τακούνι από το ένα της παπούτσι σπάει. «Ή θα εμένα ακίνητη εκεί πάνω ή θα συνέχιζα», θα έλεγε η ίδια πολλά χρόνια αργότερα. Αποφασίζει λοιπόν να πετάξει και τα δυο της παπούτσια και να συνεχίσει να τραγουδά ξυπόλυτη.

Sexy Mtv GIF – Find & Share on GIPHY

Discover & share this Sexy GIF with everyone you know. GIPHY is how you search, share, discover, and create GIFs.

Μέχρι που στο τέλος της εμφάνισης και ενώ κυλιέται στη σκηνή αυτοσχεδιάζοντας, το νυφικό σηκώνεται κ αποκαλύπτονται πολύ περισσότερα απ’ όσα είχε υπολογίσει το MTV και ολόκληρη η Αμερική. Όταν στα παρασκήνια πια η ίδια θα ρωτήσει τον τότε μάνατζέρ της Freddy DeMann πώς του φάνηκε η εμφάνισή της, αυτός θα πει κοφτά, «Η καριέρα σου σήμερα τελείωσε πριν καν ξεκινήσει.»

Κι όμως, 40 σχεδόν χρόνια αργότερα, σε πείσμα κάθε κριτικής, η Madonna είναι ακόμα εδώ. Μια καριέρα που ξεκίνησε με ένα ατύχημα μα δεν υπήρξε διόλου τυχαία. Αυτη δεν είναι μια απλή ερμηνεύτρια, που περιμένει τους επίδοξους hitmakers να της δώσουν το επόμενο χιτ που θα πρέπει να αποδώσει με ακρίβεια λέιζερ επί σκηνής. Είναι πιο σπουδαίο κεφάλαιο στην ποπ αρτ κουλτούρα μετά τον Andy Warhol. Ορίζει, καθορίζει, οριοθετεί και ανατρέπει.

Όποιος το έχει καταλάβει, απολαμβάνει το πάρτι, καιρό τώρα. Όποιος, 40 σχεδόν χρόνια μετά, αδυνατεί ακόμα να συνειδητοποιήσει γιατί αυτή η γυναίκα είναι ένας ζωντανός θρύλος, ας κάνει τη μελέτη του (θα το απολαύσει) και ας πάρει μέρος στο πάρτι, τώρα που το πάρτι κρατά ακόμα ζωντανό. Η Madonna και η όλη πορεία της σίγουρα θα επανεκτιμηθούν όταν αυτή δεν θα βρίσκεται πια εδώ. Τότε, οι απανταχού επαΐοντες, εάν καταφέρουν να δουν καθαρά μέσα από τα θολά γυαλιά του μισογυνισμού και της ζήλειας, θα αποφανθούν πως υπήρξε το συνεπέστερο ποπ κόνσταντ αυτού του πλανήτη και πως ήμασταν τυχεροί που υπήρξαμε ταυτόχρονα σε αυτόν τον πλανήτη μαζί της.

Γιατί η καριέρα της Madonna θα τελειώσει όταν αυτή πει την τελευταία λέξη. Και ίσως, ούτε και τότε.

ΥΓ.

Κι επειδή μετά την εμφάνιση της στη Eurovision άρχισαν, μεταξύ άλλων, να ξανατιτιβίζουν οι απανταχού δυσκοίλιοι την εντελώς άστοχη καραμέλα, ‘Μα η Madonna δεν έχει φωνή!’, αφιερωμένο το παρακάτω βίντεο που συγκεντρώνει τα καλύτερα live φωνητικά της. Με τις υγείες σας!

+ τι έχει να πει για το παραπάνω βίντεο μια δασκάλα φωνητικής

*ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ΜΑΝΤΟΝΑ ΚΟΥΙΖ! Σου δείχνουμε μια εικόνα: Θα βρεις τα βίντεοκλίπ;

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ?

0 points
Upvote Downvote

10 Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση
  1. Δηλαδή δεν ήταν παράφωνη κατά την εκτέλεση του τραγουδιού;
    Δεν ξέρω αν τελείωσε ή όχι η καριέρα της αλλά εγώ δεν θα την ξανακούσω σε live. Θα αρκεστώ στα (προφανώς επεξεργασμένα) ηχογραφημένα. Τουλάχιστον δεν θα χαλάσω τ’ αυτιά μου.
    Κατά τα λοιπά: περί ορέξεως κολοκυθόπιτα

    • Ήταν παράφωνη, γιατί, όπως γράφει ο Γ.Δ. στο άρθρο του «ενώ κατέβαινε τα 30 σκαλοπάτια του σκηνικού φορώντας μια μακριά μαύρη ρόμπα, με το ένα μάτι της καλυμμένο και με τα in-ear monitor ακουστικά της να μην απομονώνουν σωστά τον ήχο, δεν κατάφερε να αποδώσει το ένα από τα δύο κομμάτια τονικά άρτια». Το ίδιο τραγούδι, με καλύτερες συνθήκες, το είπε καταπληκτικά ζωντανά και την Πρωτοχρονιά (πριν λίγους μήνες δηλαδή) στο Stonewall και μόλις πέρσι στο Met Gala. Αυτά συμβαίνουν, μην νομίζετε ότι έτσι είναι κανονικά η φωνή της.

  2. Το άρθρο αναφέρετε στην ΙΣΤΟΡΙΑ της Madonna, η οποία είναι μοναδική και θα μείνει για πολλά χρόνια ανεξίτηλη.

    Όταν λέμε “τελείωσε” εννοούμε τελείωσε η Madonna, δεν εννούμε τελείωσε ο μύθος που δημιούργησε.
    Διότι η Madonna ως παρελθόν, ως μύθος, ζει και βασιλεύει. Η ίδια ως παρών έχει τελειώσει εδώ και κάμποσα χρόνια.

    • Αυτό ακριβώς αποδομεί το άρθρο, πως πάντα λέμε «η ίδια ως παρών τελείωσε», (ελάχιστοι ήταν οι δίσκοι, σ’όλη την καριέρα της, που αναγνωρίστηκαν στην εποχή τους) και μετά ο επόμενος νέος της δίσκος πάει Νο1 παγκοσμίως κι η επόμενη περιοδεία της σκίζει. Το αν εμάς δε μας αρέσει η μουσική της όσο άλλοτε δε σημαίνει πως *έχει τελειώσει*, απ’ τη στιγμή που ακόμα και ως 60χρονη βγάζει δίσκους που πάνε στο Νο1.

      • Νομίζω ότι δεν είναι τόσο αποδόμηση όσο μια προσπάθεια αναδόμησης της Μαντόνα version 2010s. Ναι, πολλοί ισχυρίστηκαν το τέλος της καριέρας της στο παρελθόν, όπως με άλλα ονόματα και είτε έπεσαν έξω είτε όχι. Αλλά το κοινό είναι αυτό που έχει τον τελευταίο λόγο και στην περίπτωση της Μαντόνα, οι δυο σημαντικότερες κρίσεις ηταν το 93 με το Ερότικα/Σεξ, όπως σωστά επισημαίνεται στο άρθρο και το 2003 με το American life (περισσότερο γιατί ξένισε το άλμπουμ της.) Κατάφερε όμως να τις ξεπεράσει μέσα από δημιουργικό reinvention, όχι μόνο της εικόνας της, αλλά και της μουσικής της. Το πρόβλημα (και το περίεργο) είναι οτι μετα το 2005, αυτό στάματησε να υφίσταται και το ενδιαφέρον είναι πια να παραμένει σχετική με τα current trends. Εκεί ξεκίνησε η πτώση, όχι από τους κριτικούς, αλλά από ένα κοινό που δεν βρίσκει πια ενδιαφέροντες και καινοτόμους τους δίσκους της. Εδώ και 12 χρόνια οι πωλήσεις των 3 τελευταίων άλμπουμς είναι ισχνές (όταν συγκρινονται με τους προηγούμενους δίσκους της), δεν πάει Νο1 (κι αν παει ειναι επειδή μαζεύονται οι φανς την πρώτη εβδομάδα και μετά κατρακυλα) και τα σίνγκλς δε μπαίνουν ούτε καν στα 100 πρώτα (εκτός κι αν μαζέψει ότι trendy υπάρχει σε καλλιτέχνη την περίοδο εκείνη..) Επίσης, δεν έχει ανανέωσει ούτε την εικόνα ούτε τη μουσική της – κάνει μια φιλοτιμη προσπάθεια με το madame X, αλλα δε φαίνεται να πείθει μεχρι στιγμής. Η τελευταία ψαγμένη φάση της ήταν το 2003 (γι’αυτό και το AL επανεκτιμήθηκε, ενώ το MDNA, ακόμα και μετα από 7 χρόνια ακούγεται το ίδιο flat, παρωχημένο και πρόχειρο.) Αν συνέχιζε η ‘cool 90s’ Μαντονα στο ‘ψαξιμο΄, αυτή τη δεκαετία θα αναζητούσε συνεργασίες με ονόματα όπως η Grimes, οι ΧΧ, James Blake – κι όχι τώρα που έγιναν όλοι πιο γνωστά ονοματα, αλλά σε μια αρχική φάση τους. Πάντως δεν τελειώνει η καριέρα της, αλλά ούτε μοιάζει πιθανό να επιστρέψει το peak. Δεν έχει συμβει μονο με τη Μαντόνα αλλά και με πολλούς ακόμα της γενιάς της. Γεμιζει στάδια όπως και άλλοι ‘θρύλοι΄ στη μουσική, αλλά όταν λέμε κάποιον θρύλο ήδη αναφερόμαστε σε κάποιον που καθόρισε το παρελθόν, αλλά όχι το παρόν και το μέλλον.. Εύχομαι απλά κάποια στιγμή να επιστρέψει με το δικό της Blackstar!

  3. Η Μαντόνα δεν ισχυρίστηκε ποτέ ότι είχε σπουδαία φωνή. Ωστόσο δεν μπορώ να σκεφτώ διαχρονικά επιδραστικότερη καλλιτέχνιδα από εκείνη σε αυτό που λέμε αρχαιοελληνιστί ποπ κουλτούρα. Η εμφάνιση της δεν ήταν καλή στη Eurovision, OK… Ε, και; 🙂 Η παρουσία της και μόνο ήταν ένα statement. Που σχολιάστηκε αρνητικά ενδεχομένως από όσους ήθελαν να μην πάει για να μποϊκοτάρει τη διοργάνωση, αλλά και από όσους θεώρησαν απρέπεια την κίνησή της με τις σημαίες… Ό,τι κι αν έκανε, θα το σχολίαζαν αρνητικά – αλλά κανείς δεν έκανε καριέρα σκορπώντας χολή. Αντιθέτως, για την Μαντόνα η χολή κατά μαγικό τρόπο λειτουργούσε ως … λίπασμα για να ανθίζει.

  4. Πραγματικά ΟΤΙ ΝΑΝΕ!! Για μια οχι και τόσο καλή εμφάνιση ως προς το κομμάτι του τραγουδιού, διότι σκηνικά και εμφανησιακά ήταν άψογη λέτε ότι τελείωσε η καριέρα της!
    ”Την περασμένη Κυριακή, στη σκηνή της Eurovision, γίναμε μάρτυρες ενός τέλους εποχής καθώς έκλεισε ο κύκλος της καριέρας του μεγαλύτερου pop icon από καταβολής δημιουργίας του rock’n’roll: Τελείωσε η καριέρα της Madonna. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν μια out-of-tune εκτέλεση του Like A Prayer και αυτό ήταν!”
    Απλά γέλιο προκαλούν τα παραπάνω!!!

  5. Με νευρίασε τόσο πολύ ο τίτλος του δημοσιεύματος και με ικανοποίησε άλλο τόσο το κείμενο… Όχι σαν ένας κολλημένος φαν… Απλά γιατί έτσι είναι… Ναι ήμουν αμήχανος με την ερμηνεία της και ίσος περίμενα κάτι καλύτερο. Την παρακολουθώ χρόνια και ξέρω τι με χαλάει και τι όχι. Πχ η τόση εμμονή με τα της θρησκείας. Ωστόσο έχει δράσει και επιδράσει… Προσωπικά σε εμένα; Τίποτα δεν είναι τυχαίο για κάποιον που προσπαθεί.

  6. Πριν δυο εβδομάδες περίπου τραγούδησε live στα billboards music awards και κατέπληξε τους πάντες. Πάνω από 16.000 διθυραμβικά σχόλια μόνο σε ενα άρθρο στο διαδίκτυο. Εκατομμύρια άνθρωποι σε ολο τον κόσμο περιμένουν την νεα της περιοδεία και οι φαν της Γιουροβίζιον αποφαίνονται πως είναι η ωρα της να αποχωρήσει. Ας κάνουν καλύτερα λιγο ζάπινγκ στα μεσημεριανά να βρουν το νόημα της ζωής. Η Μαντόνα δεν υπήρξε ποτέ η φωνητικά συγκλονιστική ερμηνεύτρια. Τραγουδούσε όμως πολύ σωστά και προσέφερε θέαμα ασυναγώνιστο. Πάντα υπάρχει μια σημειολογία σε οτι κάνει αλλά που να το αντιληφθούν αυτό οι πραγματικά τελειωμένες κονδυλοφορούσες ..

Αφήστε μια απάντηση