σε , ,

Vivaldianno: 10 απ’ τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα για τη ζωή και τη μουσική του Αντόνιο Βιβάλντι

Με αφορμή το υπερθέαμα που παρουσιάζει στη χώρα μας ο Τσέχος συνθέτης Michal Dvořák

Ο Βιβάλντι πάνω απ' τη γενέτειρά του, τη Βενετία

Ο Αντόνιο Λούτσιο Βιβάλντι υπήρξε Ιταλός συνθέτης της Μπαρόκ μουσικής, βιρτουόζος του βιολιού και ιερέας του 17ου – 18ου αιώνα. Ποτέ δεν σταμάτησε να ακούγεται η μουσική του, όμως τα τελευταία χρόνια ξαναήρθε στην επικαιρότητα χάρη στο VIVALDIANNO, τη μουσική παράσταση που συνδυάζει τη μουσική του (παιγμένη με σύγχρονο τρόπο), το χορό, την κινηματογραφική προβολή και το animation. Το έργο που κάνει περιοδεία σε όλο τον πλανήτη θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού Sani Festival Χαλκιδικής, στο Λόφο της Σάνης το Σάββατο 28/7.

Να μερικά τρίβια για τον ξεχωριστό συνθέτη:

1. Γεννήθηκε στο ανεξάρτητο κρατίδιο της Βενετίας στις 4 Μαρτίου 1678. Την ημέρα εκείνη έγινε ένας ισχυρός σεισμός που συγκλόνισε την πόλη. Ίσως ήταν το γεγονός αυτό που ώθησε τους γονείς του να τον βαφτίσουν αμέσως μόλις ήρθε στον κόσμο. H επίσημη βάφτισή του έγινε δύο μήνες αργότερα στο ναό του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή.

2. Aντιμετώπιζε ένα χρόνιο πρόβλημα υγείας που αφορούσε στο αναπνευστικό του σύστημα και αναφέρεται στις πηγές της εποχής ως συσφικτική ενόχληση στο στήθος (strettezza di petto). Επρόκειτο πιθανόν για άσθμα, αλλά αυτό δεν τον εμπόδισε στη μουσική του εκπαίδευση και στις μουσικές του δραστηριότητες παρά μόνο στην αδυναμία του να ασχοληθεί με τα πνευστά.

vivaldi and the four seasons c rocket 57 large

3. Την τέχνη του βιολιού τη διδάχθηκε από τον πατέρα του Τζιοβάνι Μπατίστα Βιβάλντι, επαγγελματία κουρέα, αλλά και αξιόλογο βιολιστή, μουσικό της Ορχήστρας του Αγίου Μάρκου. Ο πατέρας του ήταν και έντονα θρησκευόμενος άνθρωπος και προετοίμαζε τον νεαρό γιο του για εκκλησιαστική σταδιοδρομία. Το 1703 ο Αντόνιο χειροτονήθηκε ιερέας και σύντομα απέκτησε το προσωνύμιο «Ο κόκκινος παπάς» (il Prete Rosso), εξαιτίας των κόκινων μαλλιώ του που έκρυβε κάτω από την ξανθιά περούκα. Δεν πέρασε πολύς καιρός και βρήκε την ευκαιρία να απαλλαγεί από τα θρησκευτικά του καθήκοντα, χωρίς να αποσχηματισθεί. Έτσι, αφιερώθηκε αποκλειστικά στη μουσική.

1 47

4. Tον Σεπτέμβριο του 1703 ξεκίνησε να διδάσκει βιολί σε ένα από τα τέσσερα δημόσια ορφανοτροφεία της Βενετίας, το Pio Ospedale della Pieta, όπου τα αγόρια μάθαιναν να δραστηριοποιούνται εμπορικά και τα κορίτσια λάμβαναν μουσική εκπαίδευση. Οι καλύτερες μάλιστα από τις μικρές παρέμεναν στο ίδρυμα ως μέλη της φημισμένης ορχήστρας του ή της επίσης φημισμένης χορωδίας του. Εκεί ο Βιβάλντι κέρδισε αμέσως την εκτίμηση όλων και του δόθηκε η ευκαιρία να συνθέσει μεγάλο μέρος του συνολικού έργου του όπως κονσέρτα, καντάτες και εκκλησιαστικά κομμάτια.

Η ανανέωση της συνεργασίας του με το ορφανοτροφείο γινόταν σε ετήσια βάση και μάλιστα ομόφωνα, μέχρι το 1709 οπότε δεν έγινε δεκτή για μία ψήφο. Έτσι καθ΄ όλη τη διάρκεια του 1710 εργάστηκε ως ελεύθερος μουσικός ενώ το 1711 ανακλήθηκε στο Ospedale, αυτή τη φορά ομόφωνα, από τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου που είχαν το χρόνο να διαπιστώσουν πόσο σημαντική ήταν η παρουσία του. Το 1716 προήχθη σε Διευθυντή του μουσικού τμήματος.

2 49

5. Η μουσική του Βιβάλντι ήταν νεωτεριστική για την εποχή του. Έκανε πιο ζωηρή την επίσημη και ρυθμική μορφή του κονσέρτου, στο οποίο εστίασε σε αρμονικές αντιθέσεις και καινοτόμες μελωδίες και μουσικά θέματα˙ αρκετές από τις συνθέσεις του είναι φανταχτερές, σχεδόν παιχνιδιάρικες και διαχυτικές. Κάθε έργο του επισημαίνεται από τον αριθμό RV, ο οποίος αντιστοιχεί σε μια θέση του καταλόγου Ryom (Ryom-Verzeichnis) ή αλλιώς Rèpertoire des oeuvres d’Antonio Vivaldi, ενός καταλόγου που κατάρτισε στον 20ό αιώνα ο μουσικολόγος Peter Ryom.

6. Το έργο του «Le quattro stagioni» (Οι τέσσερις εποχές) του 1723 είναι αναμφίβολα το πλέον δημοφιλές του. Αποτελεί μέρος του έργου «Il cimento dell’armonia e dell’inventione» (Η πάλη μεταξύ της αρμονίας και της καινοτομίας) και σκιαγραφεί σκηνές και συναισθήματα από κάθε μία από τις τέσσερις εποχές και αποτελεί εξαιρετικό δείγμα περιγραφικής μουσικής πριν τον 19ο αιώνα.

Vivaldi – Spring

Performed by Itzhak Perlman with the Israel Philharmonic Orchestra RV315 “Summer” can be found here: http://www.youtube.com/watch?v=VG53Lg9jfvw

7. Ο Βιβάλντι έγραψε πάνω από 500 κονσέρτα. Περί τα 350 αφορούν ορχήστρα εγχόρδων και σόλο όργανα εκ των οποίων τα 230 αφορούν κονσέρτα για φαγκότο, τσέλο, όμποε, φλάουτο, viola d’amore, φλογέρα, λαούτο και μαντολίνο. Περί τα 40 αφορούν δύο σόλο όργανα και ορχήστρα εγχόρδων, ενώ περί τα 30 αφορούν τρία ή και περισσότερα όργανα και ορχήστρα εγχόρδων. Εκτός από 46 όπερες, ο Βιβάλντι επίσης συνέθεσε σε μεγάλη κλίμακα και θρησκευτική χορωδιακή μουσική. Άλλα έργα του αφορούν συμφωνίες, περίπου 90 σονάτες και μουσική δωματίου.

8. Το 1717 προσλαμβάνεται στην αυλή του πρίγκιπα Φιλίππου, κυβερνήτη της πόλης Μάντοβα. Εκεί γνώρισε την τραγουδίστρια Anna Giraud, η οποία αποφάσισε να πάει να ζήσει μαζί του. Ο ίδιος ο συνθέτης, που το 1720 επέστρεψε στη Βενετία, ισχυριζόταν ότι η κοπέλα αυτή δεν ήταν τίποτα περισσότερο από οικονόμος του σπιτιού του και καλή φίλη, όπως άλλωστε και η αδελφή της, Paolina Giraud, η οποία επίσης μοιραζόταν το σπίτι του. Ο Βιβάλντι έμεινε μαζί με την Anna Giraud (η οποία πέθανε το 1750) μέχρι το τέλος της ζωής του.

2 11

9. Το 1730 συνοδευόμενος από τον πατέρα του ταξιδεύει στη Βιέννη και την Πράγα όπου εκτελείται και η όπερά του Farnace. Φαίνεται όμως ότι η τύχη που τον ακολουθούσε τα τελευταία χρόνια είχε αλλάξει πορεία. Το 1741 η μουσική του στη Βενετία είχε πλέον απαξιωθεί, τα οικονομικά του ήταν άσχημα και πιθανόν το περιβάλλον της γενέτειράς του να είχε βαρύνει για αδιευκρίνιστους λόγους. Του είχε δοθεί όμως ο τίτλος του ιππότη και μια πρόσκληση για τη Βιέννη. Έτσι ο Vivaldi φτάνει στη Βιέννη το Μάιο του 1740 αναζητώντας μια καινούργια Βενετία. Όμως, σχεδόν τέσσερις μήνες μετά την άφιξή του, ο αυτοκράτορας Κάρολος ΣΤ’ πεθαίνει από τροφική δηλητηρίαση, χωρίς να αφήσει διάδοχο. Ο συνθέτης βλέπει την πύλη της αυτοκρατορικής αυλής να κλείνει γι’ αυτόν. Η νέα αυτοκράτειρα Μαρία Θηρεσία έχει άλλες προτεραιότητες.

10. Ο Αντόνιο Λούτσιο Βιβάλντι πέθανε πάμφτωχος τη νύχτα μεταξύ της 27ης και 28ης Ιουλίου 1741 από κάποια λοίμωξη στο σπίτι της χήρας ενός Βιεννέζου σαμαρά. Το πρωί τάφηκε στο νεκροταφείο του νοσοκομείου της πόλης ενώ δεν έχει αποδειχθεί εάν η τελετή έγινε όπως σε άπορους. Αργότερα μεταφέρθηκαν τα οστά του δίπλα στο Karlskirche στο χώρο του σημερινού Τεχνικού Ινστιτούτου της Βιέννης, όπου έχουν τοποθετηθεί και τιμητικές πλάκες.

4 35

***

Το τρέιλερ του Vivaldianno:

VIVALDIANNO 2016 WORLD TOUR TRAILER

Liberecká Home Credit Arena odstartuje světou tour unikátního projektu VIVALDIANNO – CITY OF MIRRORS. Vstupenky zakoupíte v síti Ticketpro. Více na www.homecreditarena.cz

Sani Festival: Σάββατο 28/7, στις 21:30. 

0 Comments
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Τα Μικροπράγματα στο inbox σου!