σε , ,

Τελικά είχαν δίκιο όλες οι «μανούλες του FB» που φοβόντουσαν ότι δεν μπορούν να κοινωνήσουν αν έχουν περίοδο!

Η Νο1 απορία ευσεβών μανούλων επιτέλους λύθηκε!

Το θέμα απασχόλησε (στα σοβαρά) την ιστοσελίδα Βήμα Ορθοδοξίας και συγκεκριμένα τον π. Παναγιώτη Βαρδουνιώτη, εφημέριο του Ι. Ναού Αγίου Σπυρίδωνος Ν. Ιωνίας.

SPOILER: Όχι δεν μπορείς να κοινωνήσεις αν έχεις περίοδο γιατί θεωρείσαι «ακάθαρτη στο σώμα» και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει «ούτε καν να τολμήσεις να πλησιάσεις την Αγία Τράπεζα και να κοινωνήσεις του Σώματος και του Αίματος του Χριστού»!

koinonia

Επιτρέπεται να κοινωνήσουν γυναίκες με έμμηνο ρύση;

Η έμμηνος ρύση των γυναικών απασχολεί, εκκλησιαστικώς, πολλούς χριστιανούς και ειδικά τις χριστιανές γυναίκες. Υπάρχουν διάφορες απορίες πάνω στο θέμα. Θα προσπαθήσουμε να φωτίσουμε το θέμα, μέσα από τους κανόνες της Εκκλησίας και την διδασκαλία των αγίων Αποστόλων και Πατέρων.

Ας δούμε κατ’ αρχάς τον Β’ κανόνα του αγίου Διονυσίου Αλεξανδρείας, ο οποίος είναι και ο μόνος κανόνας που ασχολείται ειδικώς με το θέμα και συμπεριλαμβάνεται στο Πηδάλιο. Γράφει στο Πηδάλιο: «Ερωτηθείς ο άγιος, αν οι γυναίκες κατά την έμμηνο ρύση μπορούν να μπαίνουν στον ναό του Θεού, απάντησε ότι αυτό δεν είναι ανάγκη μήτε να το ερωτούν, επειδή εκείνες οι γυναίκες αν έχουν την πρέπουσα ευλάβεια στα θεία, από μόνες τους δεν θα θέλουν να τολμήσουν ποτέ να πλησιάσουν την Αγία Τράπεζα και να μεταλάβουν του Σώματος και του Αίματος του Χριστού, όσο βρίσκονται ακόμη στη κατάσταση της έμμηνου ρύσης. Διότι μπορούν να ενθυμηθούν την αιμορροούσα εκείνη γυναίκα, η οποία διά την ρύση του αίματός της, δεν τόλμησε από πολλή ευλάβεια να πιάσει το σώμα του Χριστού, αλλά μόνο την ποδιά των ιματίων Του. Μπορούν όμως να προσεύχονται είτε στο σπίτι τους, είτε ευρισκόμενες στον πρόναο του Ναού και να παρακαλούν τον Θεό ζητώντας βοήθεια και σωτηρία, από Αυτόν. Κωλύεται όμως να πλησιάζει τα άγια των αγίων, δηλαδή, να μεταλάβει του Σώματος και του Αίματος του Χριστού, εκείνος που είναι ακάθαρτος στη ψυχή και στο σώμα, όπως ακάθαρτη στο σώμα είναι και η γυναίκα που βρίσκεται στην κατάσταση της έμμηνου ρύσης». (Πηδάλιο σελ. 445-446).

Ας δούμε τι γράφει ο άγιος Διονύσιος και να καταλάβουμε τι μας λέει όχι κατά το γράμμα αλλά κατά το πνεύμα του κανόνα.

Το πρώτο που όλοι καταλαβαίνουμε είναι ότι ο κανόνας αυτός, μας λέει ότι οι γυναίκες που βρίσκονται στην διάρκεια της έμμηνου ρύσης, δεν μπορούν να μεταλαμβάνουν του Σώματος και του Αίματος του Χριστού, λόγω ευλάβειας (δύο φορές επαναλαμβάνει την λέξη ευλάβεια) και όχι λόγω αμαρτίας ή πνευματικής ακαθαρσίας. Η έμμηνος ρύση είναι φυσική κατάσταση καθαρισμού του γυναικείου σώματος. Έτσι ως φυσική κατάσταση, δεν είναι κακό.

Οι Αποστολικές Διαταγές στο στ’ βιβλίο γράφουν: «Ούτε η ερωτική συνεύρεση μέσα στον νόμιμο γάμο, ούτε η κατάσταση της λοχείας, ούτε η ρύση του αίματος των γυναικών, ούτε η ονείρωξη (αθέλητη εκσπερμάτωση κατά τον ύπνο), μπορούν να μολύνουν την ανθρώπινη φύση ή να την χωρίσουν από την χάρη του Αγίου Πνεύματος, παρά μόνο η ασέβεια και η παράνομος πράξη».

Ο άγιος Αθανάσιος στο έργο του «περί ενανθρωπήσεως, γράφει: «ου γαρ ήλθεν την φύσιν ανήλεν, αλλά την προαίρεσιν διορθώσαι». Ο Υιός δεν ενανθρώπησε για να καταργήσει την ανθρώπινη φύση, η οποία δεν ευθύνεται για την πτώση, αλλά ενανθρώπησε για να θεραπεύσει την ελευθερία της θέλησης, αφού αυτή ευθύνεται για την πτώση στην αμαρτία.

Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός γράφει στο έργο του «Ακριβής έκδοσης της Ορθοδόξου πίστεως»: «Δημιούργησε λοιπόν ο Θεός τον άνθρωπο ως φύση αναμάρτητη και θέληση αυτεξούσια. Αναμάρτητο τον θεωρώ όχι γιατί δεν επιδέχεται αμαρτία (μόνο το θείο δεν επιδέχεται αμαρτία), αλλά γιατί δεν έχει στη φύση του την τάση προς την αμαρτία, ενώ φυσικά την έχει στην προαίρεση, στην ελευθερία της θέλησης».

Ο ιερός Χρυσόστομος, αναφερόμενος στην έμμηνο ρύση λέει: «Ούτε αληθινή αμαρτία είναι αυτά, ούτε ακαθαρσία».

Ο όσιος Θεοδώρητος γράφει: «Αυτά που γίνονται φυσικώς ούτε ακαθαρσία είναι».

Και ο όσιος Διόδωρος λέει: «Τίποτα δεν είναι ακάθαρτο, παρά μόνο η πονηρή διάθεση».

Είναι ξεκάθαρο για τους Αποστόλους και τους Πατέρες ότι η αμαρτία και η πνευματική ακαθαρσία αναφέρεται στην προαίρεση και όχι στη φύση. Έτσι και η έμμηνος ρύση, η οποία είναι φυσική κατάσταση του σώματος ούτε αμαρτία είναι, ούτε ακαθαρσία. Λέγεται καταχρηστικώς ακαθαρσία σωματική, μόνο σε σύγκριση με τις άλλες φυσικές ακαθαρσίες, όπως είναι οι μίξες, οι κυψελίδες των αυτιών, οι τσίμπλες, τα φλέματα, τα ούρα και τα απορρίμματα. Έτσι λοιπόν μόνο από θέμα ευλάβειας, δεν μπορεί η γυναίκα με έμμηνο ρύση να μετέχει στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Όπως δηλαδή, κάποιος δεν θα πάει να κοινωνήσει το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, τρέχοντας από τη μύτη του μίξες, αλλά αφού πρώτα θα καθαρίσει το σημείο του σώματός του, γύρω από τη μύτη του και το στόμα του, θα προσέλθει στην θεία Κοινωνία, έτσι και η γυναίκα με έμμηνο ρύση, θα περιμένει να καθαρισθεί από την έμμηνο ρύση και μετά θα προσέλθει να κοινωνήσει το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Εκτός αν υπάρχει σοβαρή ασθένεια και κίνδυνος θανάτου, κοινωνεί το Σώμα και το Αίμα του Χριστού και με έμμηνο ρύση, όπως γράφει ο άγιος Νικόδημος, στις υποσημειώσεις του κανόνα του αγίου Διονυσίου.

Υπάρχει μία πρόταση στον κανόνα αυτόν του αγίου Διονυσίου, η οποία έχει επιφέρει σύγχυση σε πολλούς. Γράφει ο άγιος Διονύσιος: «Οι γυναίκες με έμμηνο ρύση μπορούν να προσεύχονται είτε στο σπίτι τους, είτε στον πρόναο του Ναού». Αυτό «στον πρόναο του ναού», κάνει πολλούς να πιστεύουν ότι οι γυναίκες με έμμηνο ρύση, δεν μπορούν να εισέλθουν στον κυρίως ναό και να μετέχουν στη θεία λατρεία. Να δούμε τι σημαίνει «να προσεύχονται στον πρόναο».

Στους χρόνους που ζει ο άγιος Διονύσιος, 3ος αιώνας μ.Χ, η κοινή λατρεία αναφέρεται μόνο ως προς την σύναξη των πιστών, της τέλεσης δηλαδή της Θείας Λειτουργίας. Η Θεία Λειτουργία διαιρείται σε δύο μέρη. Πρώτον στο θεολογικό μέρος, το οποίο αρχίζει με την εκφώνηση «Ευλογημένη η βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος..» και τελειώνει με την ανάγνωση του ευαγγελίου και το κήρυγμα του θείου λόγου. (Η θέση του κηρύγματος είναι μετά την ανάγνωση του ευαγγελίου) Μετά το κήρυγμα ο διάκονος εκφωνεί: «Όσοι κατηχούμενοι προέλθετε, οι κατηχούμενοι προέλθετε. Όσοι κατηχούμενοι προέλθετε, μη τις των κατηχουμένων. Όσοι πιστοί έτι και έτι του Κυρίου δεηθώμεν». Δηλαδή εντέλει ο διάκονος λέγοντας: «Όσοι είναι στην τάξη των κατηχουμένων, αβάπτιστοι δηλαδή, βγείτε έξω από τον κυρίως ναό στον πρόναο, κανείς αβάπτιστος δεν μπορεί να μείνει και να συμμετέχει στο δεύτερο μέρος της Θείας Λειτουργίας και να κοινωνήσει του Σώματος και του Αίματος του Χριστού». Και αφού έβγαιναν όλοι οι αβάπτιστοι, ο διάκονος λέει: «Όσοι λοιπόν μείναμε που είμαστε βαπτισμένοι, ας προσευχηθούμε στον Κύριο». Και: «Τας θύρας τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν». Η ερμηνεία των αισθητών είναι: «κλείστε καλά τις πόρτες για να μην εισέλθει κανείς από αυτούς που δεν πρέπει στο δεύτερο μέρος της Θείας Λειτουργίας», και η πνευματική ερμηνεία είναι: «Ας κλείσουμε τις θύρες των αισθήσεων και μέσα στην καρδιά μας ας τελέσουμε την αναίμακτη λατρεία». Μαζί με τους αβάπτιστους έβγαιναν από τον κυρίως ναό και στέκονταν στον πρόναο και αυτοί οι οποίοι ήσαν βαπτισμένοι, αλλά είχαν πέσει σε αμαρτήματα τέτοια, τα οποία τους εμπόδιζαν από την κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού. Αυτοί αποτελούσαν την τάξη των προσκλαιόντων, γιατί παρακαλούσαν κλαίγοντας τον Θεό και αυτούς τους οποίους έμεναν στη Θεία Λειτουργία, να προσευχηθούν γι αυτούς, να τους συγχωρήσει ο Θεός.

Έτσι από το σημείο αυτό αρχίζει το δεύτερο μέρος της Θείας Λειτουργίας, το θεουργικό, στο οποίο παρέμεναν όλοι αυτοί που θα συμμετείχαν στη Θεία Κοινωνία. Μόνο αυτοί οι οποίοι θα κοινωνούσαν, έμεναν μέσα στη Θεία Λειτουργία. Τώρα καταλαβαίνουμε γιατί ο άγιος Διονύσιος αναφέρει ότι οι γυναίκες με έμμηνο ρύση, μπορούν να προσεύχονται στον πρόναο. Γιατί αυτές οι γυναίκες δεν θα κοινωνούσαν, και δεν είχαν λόγο να παραβρίσκονται μέσα στον κυρίως ναό, στο θεουργικό μέρος της Θεία Λειτουργίας. Γιατί μέσα στη Θεία Λειτουργία έμεναν όσοι μπορούσαν να κοινωνήσουν, όπως λέει ο 9ος Αποστολικός κανόνας, ο οποίος αφορίζει όποιον πιστό, που δεν έχει κώλυμα, δεν παραμένει στη Θεία Λειτουργία και δεν κοινωνεί των Αγίων Μυστηρίων.

Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι η γυναίκα που βρίσκεται σε έμμηνο ρύση, μπορεί να συμμετέχει σε όλα τα εκκλησιαστικά, εκτός της συμμετοχής στην κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού, καθώς ο άγιος Διονύσιος είναι συγκεκριμμένος, «δεν θα τολμήσουν να πλησιάσουν την Αγία Τράπεζα και να κοινωνήσουν του Σώματος και του Αίματος του Χριστού», και αυτό όχι γιατί είναι ανάξια πνευματικά, αλλά λόγω ευλάβειας. Καθότι και ο άγιος Διονύσιος γράφει στο τέλος του κανόνα, ότι κανένας, άνδρας ή γυναίκα δεν μπορεί να συμμετέχει στη κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού, αν είναι ακάθαρτος στη ψυχή ή στο σώμα.

π. Παναγιώτης Βαρδουνιώτης

Εφημέριος Ι. Ναού Αγίου Σπυρίδωνος Ν. Ιωνίας

Ακολουθήστε τα Μικροπράγματα στο Google News, για άρθρα και κουίζ που θα σας φτιάχνουν τη μερα.
15 Comments
παλαιότερα
νεότερα δημοφιλέστερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Δεν υπάρχει σωτηρία
Δεν υπάρχει σωτηρία
6 χρόνια πριν

Πόσες μπούρδες μαζεμένες σε ένα άρθρο, “Χριστέ μου”… 🙂 Σαν να διαβάζω τα εξής: Ερώτηση: Επιτρέπεται η Χιονάτη να φάει το μήλο και να βγει από τον βαθύ ύπνο αν το τελευταίο της γεύμα περιείχε ντομάτα Pummaro; Απάντηση: Στα Τρία Γουρουνάκια αναφέρεται ότι…. Από την άλλη, στην Κοκκινοσκουφίτσα ο Λύκος…. Κια τέλος, στο “Ο Λαγός και η Χελώνα” στη δεύτερη σελίδα διαβάζουμε πως… κι έτσι υποθέτουμε ότι… Έτσι, συμφωνούμε με το Μακαρονοτέρας ότι δεν επιτρέπεται, καθότι ποτέ δεν το έχουμε δει να απεικονίζεται με κόκκινη σάλτσα. Υπάρχει πραγματικά κόσμος που ορίζει τη ζωή του, ειδικά ένα τέτοιο θέμα, ανάλογα με… Διαβάστε περισσότερα »

Littlefinger
Littlefinger
6 χρόνια πριν

Βλέπω ο ταλιμπανισμός καλά κρατεί στα σχόλια.

Ανώνυμε σχολιαστή, δε θα μας υποχρεώσει ρε ‘συ να τον ακολουθήσουμε αν εμφανιστεί. Πάλι ελεύθερη επιλογή θα μας δώσει. Όποιος θέλει τον ακολουθεί όποιος θέλει όχι.

Εξάλλου, γιατί το να εμφανιστεί άλλη μια φορά θα είναι φασιστικό από μέρους του κι όταν εμφανίστηκε πριν 2 χιλ χρόνια δεν ήταν; Επειδή έλειπαν οι συσκευές καταγραφής;

κάτοικος μοναχούπολης
κάτοικος μοναχούπολης
6 χρόνια πριν

Ο άγιος Αθανάσιος στο έργο του «περί ενανθρωπήσεως, γράφει: «ου γαρ ήλθεν την φύσιν ανήλεν, αλλά την προαίρεσιν διορθώσαι». Ο Υιός δεν ενανθρώπησε για να καταργήσει την ανθρώπινη φύση, η οποία δεν ευθύνεται για την πτώση, αλλά ενανθρώπησε για να θεραπεύσει την ελευθερία της θέλησης, αφού αυτή ευθύνεται για την πτώση στην αμαρτία. Για να θεραπεύσει την ελευθερία της θέλησης. Ξαναλέω. Την ελευθερία της θέλησης. Μου αρέσει που όλα αυτά που γράφονται στα ιερά κείμενα τα παίρνουν αψήφιστα οι άνθρωποι κι εξακολουθεί η θρησκεία να έχει τόση δημοφιλία. Όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα, δεν είναι το ίδιο το να πας… Διαβάστε περισσότερα »

Νεση
Νεση
6 χρόνια πριν

θελω να σας πω ενα περιστατικο ημουν στη Τηνο ημουν τοτε 13 χρονων περιπου και ειχα παει εκει για προσκυνημα και για να κοινωνησω.Συνοδευομουν απο τη θεια μου και τη μανα μου.Καθως βρεθηκα στην εκκλησια αδιαθετησα ξαφνικα μουρθε δηλαδη η περιοδος και ηρθε η ωρα της θειας κοινωνιας.Η μανα μου δεν το ηξερα ουτε η θεια μου αλλα ξεραν οτι ειχα νηστεψει για να κοινωνησω.εγω τους ειπα τοτε οτι δε θα κοινησω τελικα αλλα δεν εξηγησα το λογο γιατι σα παιδι ντραπηκα να πω στη θειά μου το και το.Αυτες θυμαμαι με κυνηγαγαν σεολη την εκκλησια και στο τελος με… Διαβάστε περισσότερα »

Ειρήνη
Ειρήνη
6 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Νεση

Μήπως είχες φάει κανά διπλό πιτόγυρο από το βράδυ και σου ήρθε καούρα; Έτσι εξηγείται

Ελινα Τσοπελα
Ελινα Τσοπελα
6 χρόνια πριν

“Εκτός αν υπάρχει σοβαρή ασθένεια και κίνδυνος θανάτου, κοινωνεί το Σώμα και το Αίμα του Χριστού και με έμμηνο ρύση” “καθώς ο άγιος Διονύσιος είναι συγκεκριμμένος, «δεν θα τολμήσουν να πλησιάσουν την Αγία Τράπεζα και να κοινωνήσουν του Σώματος και του Αίματος του Χριστού», και αυτό όχι γιατί είναι ανάξια πνευματικά, αλλά λόγω ευλάβειας.” ΒΡΕ ΟΥΣΤ. Διαιωνιζουμε τετοιες χαζοβλακειες ταμπου κ τα αναγαγουμε σε ρυθμο κ τροπο ζωης που παμπολλες κοπελες εστερνιζονται σκεπτομενες οτι κανουν κατι λαθος. Μονιμως! Ζουμε σε πατριαρχικη κ φαλοκρατικη κοινωνια εΔω κ αιωνες κ θα συναχισουμε για πολλους ακομα. Οι κοινωνικοι κανονες στους οποιους ζει ο… Διαβάστε περισσότερα »

Δεν υπάρχει σωτηρία
Δεν υπάρχει σωτηρία
6 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Ελινα Τσοπελα

Έτσι ακριβώς.
Δες τι γράφει η άλλη από πάνω: “ήμουν αδιάθετη αλλά ντράπηκα να πω στη θεία μου το και το”. Ντροπή της γυναίκας το να είναι αδιάθετη. Λες και δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να φέρει στον κόσμο παιδιά.
Τα υπόλοιπα του στυλ “ήμουν αδιάθετη και κοινώνησα και δεν σας συζητώ το κάψιμο, λες και έφαγα κάρβουνο”, θα το αφήσω ασχολίαστο γιατί δεν είμαι ψυχίατρος.

anonimosxoliastis
anonimosxoliastis
6 χρόνια πριν

Άρη μου συγνώμη, αλλά διακρίνω μια εμπάθεια στα θέματα της εκκλησίας. Η θέση σου δεν ανταποκρίνεται ακριβώς στην απάντηση που δόθηκε. Δεν απαγορεύεται αλλά επαφίεται στην ευλάβεια της γυναίκας εάν θελήσει να κοινωνήσει. Μπορώ να δικαιολογήσω την εμπάθεια αυτή με όλα αυτά τα ακραία που βλέπουμε πολλές φορές σε αυτόν τον χώρο και τα έχεις προβάλει ουκ ολίγες φορές. Αυτό που αναφέρεται για τον Άγιο Αθανάσιο και την ελευθερία της θελήσεως είναι άστοχο και δεν ισχύει. Το μεγαλύτερο δώρο του θεού στον άνθρωπο είναι η ελευθερία της θελήσεως. Κανείς, ούτε ο ίδιος ο θεός μπορεί να αναγκάσει τον άνθρωπο να… Διαβάστε περισσότερα »

anonimosxoliastis
anonimosxoliastis
6 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Άρης Δημοκίδης

Δεν ανέφερα πουθενά για την ύπαρξη του θεού. Μίλησα για πίστη (εμπιστοσύνη). Ο θεός δεν υπ-άρχει αλλά άρχει. Δεν είναι κάτω από κάποια αρχή αλλά είναι ο ίδιος η αρχή και το τέλος. Ο θεός στους ταπεινούς δίνει τη χάρη του και σε αυτούς αποκαλύπτεται. Εμείς οι υπόλοιποι μην περιμένουμε αποδείξεις και ονόματα.Το κάνει για να μας προστατέψει. Φανταστείτε την έπαρση και την αλαζονεία αν μας συμβεί κάποιο θαυμαστό γεγονός. Συμφωνώ μαζί σου ότι με την εκκλησία δεν βγαίνει συμπέρασμα εύκολα. Μας προειδοποίησε και ο Χριστός ότι θα χωριστεί σε πολλά μέρη και παρατάξεις η εκκλησία και όλοι θα υπερασπίζονται… Διαβάστε περισσότερα »

Κάποια
Κάποια
6 χρόνια πριν

Αφού δεν πηγαίνετε Εκκλησία γιατί σας ενδιαφέρουν τόσο το τι κάνουν οι άνθρωποι που πηγαίνουν και αν κοινωνουν οι όχι οι κοπέλες με περίοδο; Δικιά τους πίστη είναι δικαίωμα τους να ακολουθούν τους κανόνες και τις παρεναισεις γύρω από την εξάσκηση της πίστεως τους.

Νατάσα
Νατάσα
6 χρόνια πριν

Άρη μου, αυτή την εμμονή που έχεις με την εκκλησία, να την ψάξεις.

despoina
despoina
6 χρόνια πριν

Οι κανόνες ισχύουν για όσους ασπάζονται την ορθόδοξη διδασκαλία. Άρα ένας άνθρωπος δεν μπορεί να θεωρεί αναχρονιστική την εκκλησία ή ότι η εκκλησία βάζει τη γυναίκα σε δεύτερη μοίρα . Ισα ίσα η εκκλησία ανύψωσε τη γυναίκα στο πρόσωπο της Παναγίας μας.
Πάντα οι γιαγιάδες και οι μαμάδες μας, ανεξάρτητα από τους ιερείς, μας έλεγαν ότι είναι θέμα ευλάβειας να μην πάμε να κοινωνήσουμε.. Δεν θυμάμαι ποτέ να μου είπαν ότι είμαι αμαρτωλή επειδή έχω έμμηνο ρύση…
Σεβαστοί και οι κανόνες, δύο φορές σεβαστές οι παραδόσεις γύρω από την εκκλησία μας.

Georgia_Ds
Georgia_Ds
6 χρόνια πριν

Πολύ κατατοπιστικό κείμενο για απόκτηση γενικών γνώσεων για κατι που δεν θα έμπαινα ποτέ στον κόπο να γκουγλαρω.

remali
remali
6 χρόνια πριν

το αρθρο χειροτερο απο τι πρεσβευει ο καθε ιερεας. Αστοχο μονο και μονο να καταφερθεις εναντιον της Εκκλησιας.

Τα Μικροπράγματα στο inbox σου!