σε , , ,

5 λόγοι που τα Τρίκαλα θεωρούνται μια σούπερ σύγχρονη Ευρωπαϊκή πόλη

Συγκεντρώσαμε όλους εκείνους τους λόγους για τους οποίους τα Τρίκαλα ξεχωρίζουν. Με διαφορά!

photo credits: discovergreece.com

Η πόλη του Ασκληπιού και του Ληθαίου ποταμού, η γενέτειρα του Βασίλη Τσιτσάνη και του Δημήτρη Μητροπάνου, η πόλη με τον διάσημο Μύλο των Ξωτικών. Η πόλη που έχει καταφέρει να είναι πιο έξυπνη απ’ όλες τις άλλες της Ελλάδας.

Τα τελευταία 10 χρόνια στην καρδιά του θεσσαλικού κάμπου χτίζεται, με πολλή δουλειά και γενναίες αποφάσεις σχεδόν απ’ όλες τις δημοτικές αρχές, ένα σπουδαίο ψηφιακό παρόν που εμπνέει ήδη ολόκληρες χώρες της Ευρώπης.

Πρόσφατα μάθαμε κι αυτό:

Τρίκαλα: Ηλεκτροκίνητα οχήματα για το κοινό διαθέτει από σήμερα ο δήμος

Ηλεκτροκίνητα οχήματα για το κοινό διαθέτει από σήμερα ο Δήμος Τρικκαίων. Μετά το “λεωφορείο χωρίς οδηγό”, ο Δήμος Τρικκαίων θέτει σε κυκλοφορία σε αστικό περιβάλλον πέντε ηλεκτροκίνητα οχήματα, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι κάτοικοι, αλλά και οι επισκέπτες της πόλης.

Παρακάτω συγκεντρώσαμε όλους εκείνους τους λόγους για τους οποίους τα Τρίκαλα ξεχωρίζουν – με διαφορά.

1. Αντικαπνιστικός Νόμος

Πίστευες ποτέ ότι θα υπάρξει μια πόλη στην Ελλάδα η οποία θα εφάρμοζε πλήρως τον αντικαπνιστικό νόμο; Μην μπαίνεις στον κόπο να απαντήσεις, γνωρίζω ήδη τι θα πεις. Άσε με όμως να σε διαψεύσω γιατί τα Τρίκαλα «έκοψαν» το κάπνισμα από τις 20 Νοεμβρίου του 2017. Αυτή η πολύ σημαντική ημέρα για την υγεία των Τρικαλινών ξεκίνησε με εκστρατεία ενημέρωσης όλων των πολιτών, φορέων καταστηματαρχών σχετικά με την απόφαση του Δήμου Τρικκαίων για την εφαρμογή του νόμου. Μια απόφαση την οποία στήριξαν συλλογικά όχι μόνο οι καταστηματάρχες αλλά και φορείς όπως η Αστυνομική Διεύθυνση, το ΣΕΦΑΑ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το ιατρείο Διακοπής Καπνίσματος, το Νοσοκομείο Τρικάλων, το Κέντρο Κοινωνικής Παρέμβασης και Ομάδα Εθελοντών Τρικάλων!

Βέβαια υπάρχουν και αρκετοί Τρικαλινοί καπνιστές που διαμαρτύρονται για την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου στα μαγαζιά καθώς είναι αναγκασμένοι να βγαίνουν στον εξωτερικό χώρο.

Τελούμε υπό διωγμό παντού, μας αντιμετωπίζουν σαν μιάσματα και είμαστε αναγκασμένοι να τρώμε όλο το κρύο. Θα ήταν καλύτερα, ο νόμος να εφαρμοζόταν από την άνοιξη που θα μπορεί άλλος να κάθεται πιο εύκολα έξω και όχι μέσα στον χειμώνα

Τα πρώτα δύο πρόστιμα πάντως που επιβλήθηκαν ήταν για τις τσιγαροθήκες που βρέθηκαν εντός των καταστημάτων, ενώ δεν εντοπίστηκαν πελάτες καπνιστές, για τους οποίους ο Νόμος προβλέπει πρόστιμο 50 ευρώ. Σε περίπτωση, δε, που το ίδιο κατάστημα υποπέσει σε δεύτερη παράβαση, προβλέπεται συνεχής διπλασιασμός του πρώτου προστίμου μέχρι και τις πέντε παραβάσεις, φτάνοντας ακόμη και στην αφαίρεση της αδείας του καταστήματος.

Να σημειωθεί ότι στη λίστα της απαγόρευσης του καπνίσματος έχουν ήδη ενταχθεί 39 καταστήματα, όπως καφετέριες, μπαρ, ταβέρνες και εστιατόρια, ενώ την ίδια στιγμή ο Δήμος Τρικκαίων ανακοίνωσε την επέκταση του μέτρου σε Τοπικές Κοινότητες και όχι μόνο στην πόλη, ξεκινώντας από το Μεγαλοχώρι και το Μεγάλο Κεφαλόβρυσο με διανομή φυλλαδίων αλλά και παράλληλες δράσεις ιατρικού χαρακτήρα.

2. Ευρυζωνικότητα

Η θεσσαλική πόλη κατέχει επάξια, ήδη από το 2008 (!!!!), τα σκήπτρα της πρώτης ψηφιακής πόλης στην Ελλάδα αφού παρέχει σ΄ όλους τους πολίτες και τους επισκέπτες της δωρεάν ασύρματο Ιντερνετ, δίνει τη δυνατότητα στους δημότες να επιλέγουν τα θέματα που θα συζητηθούν στο δημοτικό συμβούλιο και να συμμετέχουν online στις συνεδριάσεις του ενώ παρέχει υπηρεσίες τηλεπρόνοιας και εφαρμόζει σύστημα διαχείρισης παραπόνων, στο πλαίσιο του οποίου οι πολίτες ενημερώνονται άμεσα για τον χρόνο διεκπεραίωσης των αιτημάτων τους. Κι όλα αυτά συμβαίνουν τα τελευταία 10 χρόνια.

Το επίτευγμα αυτό χαρακτηρίζεται ως «μικρό θαύμα» ειδικά αν αναλογιστούμε την πολύ χαμηλή θέση της Ελλάδας στην Ε.Ε. σχετικά με την ευρυζωνικότητα και την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους πολίτες (μόνο το 9,1% των δήμων να διαθέτουν τις ανάλογες υποδομές). Μάλιστα τα Τρίκαλα γίνονται η πρώτη πόλη της Ελλάδας που θα υποδεχθεί, πιλοτικά, τις απίστευτες ταχύτητες 5G  του δικτύου ίντερνετ.

Τι συμβαίνει σήμερα στα «e-Trikala»:

  • Από το 2005 λειτουργεί δημοτικό ασύρματο δίκτυο Ιντερνετ, που καλύπτει το σύνολο της πόλης. Εξυπηρετούνται 6.000 νοικοκυριά από 14 κόμβους.
  • Όλες οι υπηρεσίες της πόλης είναι συνδεδεμένες μέσω ενός υπερσύγχρονου δικτύου οπτικών ινών (μήκους 28,5 χλμ.).
  • Λειτουργεί το διυπηρεσιακό πρόγραμμα «Δημοσθένης», που στόχο έχει την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών όσον αφορά σε λειτουργικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Μέσω ειδικής τηλεφωνικής γραμμής ή μέσω Ιντερνετ, ο κόσμος αναφέρει τυχόν παράπονα. Αυτομάτως το μήνυμα στέλνεται στην κατάλληλη υπηρεσία, η οποία ενημερώνει τον πολίτη για το πότε ακριβώς θα λυθεί το πρόβλημα. Αυτό αφενός καταργεί το ρουσφέτι, αλλά διευκολύνει και τις υπηρεσίες. Ήδη το 75% των αιτημάτων διεκπεραιώνεται εντός 48 ωρών.
  • Το σύστημα διακυβέρνησης στον Δήμο Τρικκαίων είναι η… ηλεκτρονική δημοκρατία. Μέσω ειδικής ιστοσελίδας, οι πολίτες ψηφίζουν για τα θέματα της ατζέντας του δημοτικού συμβουλίου και έχουν τη δυνατότητα επέμβασης στις συνεδριάσεις του.
  • Oλοκληρωμένο δίκτυο Τηλε–πρόνοιας, χρησιμοποιώντας υποδομές τηλεφροντίδας και τηλεϊατρικής για τη παροχή υπηρεσιών υποστήριξης στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Ο πολίτης, τοποθετώντας στο σώμα του τη συσκευή και απλά με το πάτημα ενός κουμπιού μπορεί να καταγράφει τα βιολογικά σήματά του, τα οποία αυτόματα μεταφέρονται ενσύρματα στο κέντρο τηλεπρόνοιας ή ασύρματα με τη βοήθεια του «έξυπνου» κινητού τηλεφώνου είτε στο κέντρο τηλεπρόνοιας ή σε άλλο αποδέκτη επιλογής του

3. Ποδηλατόδρομος

Είχα ακούσει ότι στα Τρίκαλα μπορείς να μετακινηθείς με το ποδήλατο χωρίς κανέναν απολύτως φόβο αλλά αυτό που αντίκρισα όταν τα επισκέφθηκα δεν το περίμενα! Στα Τρίκαλα σχεδόν όλοι είναι ποδηλάτες (ή έστω αυτή η εντύπωση σου δίνεται από τον όγκο των πολιτών που μετακινούνται μ’ αυτά). Το ακόμα πιο εκπληκτικό είναι πως όλοι χαίρουν απόλυτου οδικού σεβασμού από τους υπόλοιπους. Ψάχνοντας περισσότερο βρήκα ότι τα Τρίκαλα διαθέτουν τον μεγαλύτερο ποδηλατόδρομο της Ελλάδας και σαν δήμος μετράει τουλάχιστον 30.000 ποδήλατα (7 στους 10 κατοίκους για τις καθημερινές τους μετακινήσεις χρησιμοποιούν το ποδήλατο). Για να βγουν αυτά τα νούμερα, σπουδαίο ρόλο παίζει και η ενοικίαση δημοτικών ποδηλάτων προς κατοίκους και επισκέπτες, μια δυνατότητα που ο Δήμος Τρικκαίων «έφερε» πολύ νωρίς.

Τον Απρίλιο του 2017 μάλιστα ο κεντρικός ποδηλατόδρομος των Τρικάλων βάφτηκε κόκκινος, ώστε να διαχωριστεί καθαρά από τον υπόλοιπο δρόμο. Η βαφή είναι ειδική, για μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, ενώ γίνεται τεράστια προσπάθεια για τη διαφύλαξη του ποδηλατόδρομου και την ασφάλεια των ποδηλατών.

4. Σκουπίδια

Από τον Ιούνιο του 2017 και σε αρκετά σημεία στο κέντρο της πόλης, όπου υπάρχουν μαζεμένοι κάδοι σκουπιδιών και ανακύκλωσης, ο Δήμος Τρικκαίων, σκέφθηκε άλλη μια πολύ ωραία λύση, ώστε να κρύψει το άσχημο θέαμα των κάδων. Τι έκανε; Τοποθέτησε καλαίσθητους ξύλινους φράκτες, οι οποίοι ανοίγουν και ξανακλείνουν. Η νέα πρωτότυπη αυτή ενέργεια, που συνιστά τη νέα μόδα με τα σκουπίδια στα Τρίκαλα, θα επεκταθεί και σε άλλα σημεία, όπου υπάρχουν κάδοι στα Τρίκαλα και είμαστε σίγουροι πως ανάλογες κινήσεις θα κάνουν και άλλες πόλεις ανά την Ελλάδα.

5. Λεωφορείο χωρίς οδήγο

Στα Τρίκαλα συνέβη και η πιο επιτυχημένη στον κόσμο πιλοτική χρήση αστικών λεωφορείων χωρίς οδηγό! Τα λεωφορεία που κυκλοφόρησαν στους δρόμους των Τρικάλων από τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2016 έως και το Μάρτιο του 2017 πραγματοποίησε συνολικά 1.490 δρομολόγια, διανύοντας 3.580 χιλιόμετρα και μεταφέροντας 12.138 επιβάτες. Τα τέσσερα λεωφορεία (συν δύο εφεδρικά) κυκλοφορούσαν έξι ημέρες (Τρίτη έως Κυριακή), δώδεκα ώρες την ημέρα, ενώ είχε προγραμματιστεί να εκτελούν τακτικά και έκτακτα δρομολόγια μέσω των δύο γραμμών (μπλε και κόκκινη).

Το όχημα κυκλοφόρησε μέσα στον αστικό ιστό σε αντίθεση με τις υπόλοιπες περιοχές (Μιλάνο-Ιταλία, Λεόν-Ισπανία, Λα Ροσέλ-Γαλλία και Βαντάα-Φινλανδία) που συμμετέχουν στο πρόγραμμα CityMobil2 και δρομολόγησαν τα οχήματα σε προστατευμένο περιβάλλον. Στην Ιταλία τα εν λόγω λεωφορεία κινήθηκαν σε παραλιακό πεζόδρομο, ενώ στην πόλη Λα Ροσέλ της Γαλλίας κυκλοφόρησαν σε μεγάλη προκυμαία της περιοχής. Στο πλαίσιο του παγκόσμιου αυτού προγράμματος, ακόμη και η αντίδραση του κοινού αποτέλεσε αντικείμενο μελέτης, καθώς ερευνητές του Πανεπιστημίου Λιντς ήταν παρόντες προκειμένου να καταγράψουν την αλληλεπίδραση πεζών και οχημάτων με τα λεωφορεία χωρίς οδηγό.

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ?

50 points
Upvote Downvote
[instagram-feed]

13 Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση
  1. Ναι αλλα δεν ειπωθηκε το πιο σημαντικο κατα τη γνωμη μου.Κατι το οποιο θαυμαζει και μου μεταφερει οποιος γνωστος μου επισκεπτεται την πολη μας και με κανει περηφανο πανω απο 10 χρονια τωρα.”Το σταματημα των οδηγων αυτοκινητων στις διαβασεις πεζων”!!! ΥΣ.Οι δασκαλοι των σχολειων οταν επισκεπτονται αλλη πολη συστηνουν στους μαθητες να προσεχουν στις διαβασεις γιατι οι οδηγοι δεν σταματουν.

    • είστε μία λαμπρή εξαίρεση σε αυτόν τον οχετό που λέγεται Ελλάδα ( των βρόμικων πόλεων, αγενείς πολίτες, καμία ρυμοτομία, κανένα σχεδιασμό).
      Να μιλήσω λιγάκι χιουμοριστικά για εσάς, ο Ταμήλος είναι σίγουρα τρικαλινός και σίγουρα ήταν δήμαρχος σας?

  2. Πάρα πολύ ωραία και μπράβο τους.
    Τι μαθαίνουμε από το παράδειγμα των Τρικαλινών: ότι όλες αυτές οι μπούρδες που πιπιλάνε μερικοί “οι έλληνες δεν μπορούν, οι έλληνες δεν θέλουν, οι έλληνες είναι τεμπέληδες, δεν εφαρμόζουν τους νόμους κλπ κλπ κλπ” είναι για τα μπάζα.

    Οι έλληνες δεν έχουν γονίδια ανωτερώτητας και αρχαίας φυλής, αλλά δεν έχουν ούτε γονίδια τεμπελιάς, διαφθοράς και ανικανότητας (αν υποθέσουμε ότι υπάρχουν τέτοια).
    Που σημαίνει ότι άμα θέλουμε, μπορούμε να κάνουμε όλα όσα θεωρούνται αυτονόητα στον πολιτισμένο κόσμο.

    Σημαίνει επίσης ότι η πρωτοβουλία πρέπει να έρθει από τα πάνω. Το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε να δουλέψει με διαφανείς διαδικασίες, να μειώσει την δυνατότητα / τις ευκαιρίες ρουσφετιού – και έτσι εφαρμόστηκε. Το – ρητορικό – ερώτημα είναι γιατί δεν το κάνουν οι υπόλοιποι ελληνικοί δήμοι. Ρητορικό γιατί ξέρουμε την απάντηση: η εξουσία λατρεύει το ρουσφέτι και την γραφειοκρατία.

    Εχω μια ερώτηση, αν διαβάζει κάποιος Τρικαλινός: τι κάνει ο δήμος για τα αδέσποτα ζώα; Τι υποδομές υπάρχουν;

    Και έναν προβληματισμό: το πολύ καλό παράδειγμα των Τρικάλων δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε μεγάλες πόλεις. Οι ηλεκτρονικές ψηφοφορίες ναι, το να σταματάνε τα αυτοκίνητα (ΚΑΙ ΤΑ ΜΗΧΑΝΑΚΙΑ) στις διαβάσεις των πεζών ναι. Αλλά οι ποδηλατόδρομοι δυστυχώς όχι (δεν εχει χώρο η Αθήνα). Αλλά ας ακολουθήσουν το παράδειγμα των Τρικαλινών όλες τις επαρχιακές πόλεις και ας μείνει η Αθήνα σαν εξαίρεση.

    • Δυστυχώς απο τις 11 και μετά κάποιοι απο τους μαγαζάτορες βγάζουν τασάκια μετά απο γκρίνια πελατών και προκειμένου να τους χάσουν τα βγάζουν, λέγοντας οτι είναι δύσκολο να φέρει κάποιος αστυνομία τόσο αργά. Αυτό που εύχομαι είναι να συνεχιστεί έστω και ατη διάρκεια της μέρας απο εδω και στο εξής που ο Μύλος των Ξωτικών τελείωσε και δεν είμαστε το επίκεντρο των ημερών.

  3. Όλα καλά και δεκτά αυτά που γράφονται, λέγονται και γίνονται στην πόλη των Τρι-κάλων τα τελευταία χρόνια, όπως διαβάζουμε στον κυβερνοχώρο- ιστοσελίδα http://mikropragmata.lifo.gr/zoi/5-logoi-pou-ta-trikala-theorountai-mia-souper-sygchroni-evropaiki-poli/#respond με αναφορά τους: «5 λόγοι που τα Τρίκαλα θεωρούνται μια σο-ύπερ σύγχρονη Ευρωπαϊκή πόλη». Ας μου επιτραπεί μια φιλική παρατήρηση – έλλειψη: όσο αφορά τον πολιτισμό και την ιστορία της πόλης και γενικότερα του νομού, θα έπρεπε να ειπωθούν κάποια σημαντικά πράγματα έτσι που η προβολή θα ήταν κατά κάποιον τρόπο ολοκληρωμένη. Έστω, κάποιες αράδες με αναφορά στον τ ρ ι κ α λ ι ν ό πολιτισμό των μύριων διαστάσεων και στην επίσης τ ρ ι κ α λ ι ν ή ιστορία που χάρη τους ακόμα αναπνέουμε, δεν θα έβλαπτε. Επιπλέον για όσους δεν γνωρίζουν, τα Τρί-καλα είναι γνωστά εδώ και δεκαετίες στο εξωτερικό ΚΑΙ από τον γράφοντα και η προβολή τους εξακολουθεί να γίνεται και σήμερα με διάφορους τρόπους. Καλά είναι, λοιπόν, τέτοιου είδους προβολές να αντικατοπτρίζουν και το ιστορικό και το πολιτισ-τικό υπόβαθρο της πόλης και του νομού. Ελπίζω να μην έγινε εσκεμμένα από το συγ-γραφέα της ιστοσελίδας «Μικροπράγματα». Πάραυτα, κατά την άποψη του γράφον-τα, η προβολή «5 λόγοι» θεωρείται ελλιπής. Όφειλε, τουλάχιστον να πληροφορηθεί από τους αρμόδιους του Δήμου μας…

  4. Όλα αυτά δεν έχουν γίνει τυχαία…
    Υπάρχουν άνθρωποι από πίσω που σήκωσαν τα μανίκια και δούλεψαν. Νομίζω ότι θα ήταν χρήσιμο να αναφερθούν τα ονόματα τους.

  5. Το Λαροσελ της Γαλλιας μηπως ειναι ορθογραφικο λαθος και ειναι Λαρρισελ Ελλαδος?
    Περαν τουτου μπραβο στσ Τρικαλα . Ελπιζω να παει και ο δικος μας Δημαρχος ο κ. Μπουταρης και να μην ειναι μονο για τα παρελασεις κλπ

  6. Όλα καλά αλλά οι ποδηλάτες δεν σέβονται κανένα νόμο του Κ.Ο.Κ. Το πιο λυπηρό μητέρες με τα παιδιά στο ποδήλατο να πηγαίνουν ανάποδα κ να περνάνε με κόκκινο. Κατά τα άλλα μια πολύ ωραία πόλη!!

  7. Δεν ισχυει τιποτα
    Ο αντικαπνιστικος νομος εφαρμοζεται στο 30% των καταστηματων κ μεχρι τις 10 το βραδυ μετα ντουμανιαζει
    Το ιντερνετ πιανει οποτε θυμαται
    Οι οδηγοι στις διαβασεις δε σταματανε ποτε κ ειδικα αυτοι που οδηγαν αστικα λεοφωρεια πατανε καθε μερα κοσμο
    Η συγχρονη αυτη πολη δεν εχει καν δημοσιες τουαλετες κ αν μπεις σε καποιο καφε κτλ σε κοιτανε με μισο ματι
    Ολοι οι κατοικοι ειναι αμμορφωτοι κ αγενεια με αποκορυφωμα τους οδηγους που δεν εχουν στοιχειωδη παιδεια
    Δεν οδηγαει κανενας με κρανος
    Οι ποδηλατες κ οι μηχανοβιοι δε λογαριαζουν τις λεξεις μονοδρομος κ σεβασμος στα πεζοδρομια
    Αλλη μια αθλια ελληνικη πολη με κλασικη χωριατικη νοοτροπια

Αφήστε μια απάντηση