Μενού

7 σαλονικιώτικες φωτογραφίες του θρυλικού Άρι Γεωργίου

Ο άνθρωπος που κατέγραψε όπως κανένας άλλος τη Θεσσαλονίκη

Στιγμιότυπο 2018 10 16 15.23.15

Όταν συμπληρώθηκαν 30 έτη από την έναρξη του φεστιβάλ της Thessaloniki PhotoBiennale, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης μαζί με με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης διοργάνωσαν μια τιμητική εκδήλωση αφιερωμένη στον πολυσχιδή φωτογράφο, αρχιτέκτονα και εικαστικό Άρι Γεωργίου, τον άνθρωπο που το 1988 είχε ξεκινήσει στη Θεσσαλονίκη το διεθνές φεστιβάλ φωτογραφίας Photosynkyria.

Ένα φεστιβάλ το οποίο τη δεκαετία του ’90 είχε εδραιωθεί ως ένα σημαντικό διεθνές σταυροδρόμι της εγχώριας και της διεθνούς σκηνής, δίνοντας καίρια ώθηση στην ελληνική φωτογραφία και καθιστώντας τη Θεσσαλονίκη άτυπη πρωτεύουσα της φωτογραφίας στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνέπεια της δημιουργικής πορείας του φεστιβάλ υπήρξε η ίδρυση το 1998 του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης του οποίου ο Γεωργίου υπήρξε πρώτος διευθυντής.

Πώς ξεκίνησαν όλα;

O Άρις Γεωργίου γεννήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 1951 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Montpellier της Γαλλίας όπου πήρε και το μεταπτυχιακό δίπλωμα D.E.A. πολεοδομίας. Eπέστρεψε στη Θεσσαλονίκη το 1978 και αρχικά ασχολήθηκε με μεταφράσεις ενώ υπήρξε και επί εξαετία συνεργάτης του ραδιοφώνου (1979-1985, EPT Mακεδονίας) με προγράμματα για τη φωτογραφία, τη σύγχρονη τέχνη και τη μουσική. Aπό το 1977 εκθέτει ζωγραφική και φωτογραφία σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Eλλάδα και στο εξωτερικό και είναι μέλος του Συλλόγου Kαλλιτεχνών Eικαστικών Tεχνών Bορείου Eλλάδος.

Ερείπια του ξενοδοχείου «Μεντιτερανέ», Φεβρουάριος 1980
Αγίας Σοφίας & Δελμούζου, 1972

Το 1984 ήταν ιδρυτικό στέλεχος και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του PARALLAXIS, Συνδέσμου για την προώθηση της Δημιουργικής Φωτογραφίας που, τον Mάιο του 1985, διοργάνωσε τις πρώτες διεθνείς εκδηλώσεις φωτογραφίας στην Eλλάδα. Δυο χρόνια αργότερα υπήρξε συνιδρυτής του Eλληνικού Mουσείου Φωτογραφίας ενώ το 1988 ήταν ο εμπνευστής και έκτοτε επί δεκαπενταετία διοργανωτής της Φωτογραφικής Συγκυρίας, του ετήσιου διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη. Ως συνεργάτης του καλλιτεχνικού και λογοτεχνικού περιοδικού Eντευκτήριο εγκαινίασε το ειδικό ένθετο για τη φωτογραφία με τίτλο Camera Obscura που παρουσίασε μέχρι στιγμής 70 ατομικά πορτφόλιος Eλλήνων και ξένων φωτογράφων. Το 1998 ο Υπουργός Πολιτισμού τον όρισε διευθυντή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης με τετραετή θητεία. Το 2002 αποχώρησε από το ΜΘΦ στο οποίο κληροδότησε την Φωτογραφική Συγκυρία.

Λεωφόρος Νίκης στην Πλατεία Ελευθερίας, Χριστούγεννα 1973
Οδός Εγνατία, Σεπτέμβριος 1977

Aντικείμενο της επαγγελματικής δραστηριότητας του Άρι Γεωργίου αποτελεί η αρχιτεκτονική και, σε σημαντικό βαθμό, οι γραφικές τέχνες συνήθως όταν άπτονται πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Το όνομα του στη Θεσσαλονίκη είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη φωτογραφία, τα εικαστικά και τη συγγραφή.

Πλατεία Μακεδονομάχων, Σεπτέμβριος 1977
Τζάκο Πάρντο, ο τελευταίος Εβραίος ένοικος του ξενοδοχείου «Μπρίστολ», Λαδάδικα 1996

Το εστιατόριο «Όλυμπος Νάουσα», Δεκέμβριος 1974