σε , ,

Κοκκινόπουλος για τις γυναικοκτονίες: «Δεν υπάρχει έρωτας, υπάρχει κτήση»

«Είμαστε τριτοκοσμικοί και στην Τουρκία έχει πολλούς σαν εμάς, είμαστε το Ιράν της Ευρώπης» είπε ο δημοφιλής σκηνοθέτης

panos kokkinopoulos synenteuksi 6 570 758x509 1 1

Δεν είναι εύκολο να μιλήσεις γα τα εγκληματα που έχουν γίνει εις βάρος γυναικών, χωρίς να είσαι γνώστης της αβάσταχτης καθημερινότητας που βιώνει μια γυναίκα σε μια τοξική σχέση. Δεν είναι εύκολο να μιλήσεις για τις γυναικοκτονίες, χωρίς να είσαι γυναίκα και να έχεις αισθανθεί απείλή από την πλευρά ενός άντρα.

Όταν επιχειρούμε να μιλήσουμε για τις τοξικές καταστάσεις που ζουν οι γυναίκες μέσα στη σύγχρονη, πατριαρχική κοινωνία,δεν είναι εύκολο να αποποιηθούμε το πρόνόμιο που μας προσφέρει αυτή. Όμως ο σκηνοθέτης και δημιουργός τηλεοπτικών σειρών Πάνος Κοκκινόπουλος, στην πρόσφατη συνέντευξη που έδωσε στον Παναγιώτη Δαλαταριώφ του Gazzeta.gr, επιχείρησε όχι μόνο να τοποθετηθεί γι’ αυτο το δύσκολο θέμα, αλλά και να το περιγράψει μέσα από μια ανάλυση/ακτινογραφία της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας. Οι σπουδές ψυχανάλυσης του έμπειρου τηλε-σκηνοθέτη και η ενδελεχής μελέτη που έχει κάνει σε εγκλήματα τα οποία έχουν συγκλονίσει την ελληνική κοινωνία τα τελευταία 50-60 χρόνια, είναι τα εργαλεία με τα οποία έχει προβεί σε κάποια σημαντικά συμπεράσματα. Αναδημοσιεύουμε ένα απόσπασμα:

«Εχετε σπουδάσει ψυχανάλυση, απ’ ότι μου είπατε. Μελετώντας, λοιπόν, τα εγκλήματα που συμβαίνουν στην κοινωνία, παρατηρείτε διαφορές; Εχει αλλάξει κάτι στο προφίλ του θύτη με το πέρασμα των χρόνων;

Όχι! Κοιτάξτε, εγώ δεν πιστεύω ότι γίνονται πιο συχνά γυναικοκτονίες απ’ ότι παλιότερα. Απλά τώρα το μαθαίνουμε πιο γρήγορα. Το μαθαίνουμε αμέσως γιατί οι γυναίκες έχουν μάθει να αντιδρούν, να επαναστατούν, να προσπαθήσουν να ανακτήσουν το «εγώ» τους, να είναι αυτόνομες υπάρξεις κι όχι κτήματα κάποιου ανθρώπου. Οι γυναικοκτονίες κι η ενδοοικογενειακή βία στην Ελλάδα υπήρχαν πάντα. Μελέτησα ιστορίες από το 1920 και μετά και διαπίστωσα ότι στην Ελλάδα συμβαίνουν κατά κόρων, συνέχεια σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, γιατί στην Ελλάδα είμαστε γιδοβοσκοί, δεν είμαστε κοινωνία, είμαστε φυλή. Οι άνθρωποι ζούσαν στα χωριά, σ’ ένα δωμάτιο όλοι. Όλοι έκαναν ό,τι έκαναν με τους άλλους κι ο άρχοντας πατέρας – αφέντης, τέλος πάντων, ήταν ο κτηματίας. Όπως είχε τα ζώα του είχε και τα παιδιά του και τη γυναίκα του. Ήταν κτήματά του, δεν υπήρχε κανένας έρωτας. Και τώρα αυτός που σκοτώνει και λέει «τη σκότωσα γιατί ήμουν ερωτευμένος και δεν μπορούσα μακριά της», είναι βλακείες. Δεν υπάρχει έρωτας, υπάρχει κτήση.

Αυτό οφείλεται ότι ζούμε σε μια πατριαρχική κοινωνία;

Δεν είμαστε κοινωνία, είναι φυλή. Είμαστε «εγώ κι η οικογένειά μου να είμαστε καλά κι όλοι οι άλλοι να πάνε να…». Δεν περάσαμε Διαφωτισμό, το «Liberté, Égalité, Fraternité (Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη)», δεν υπάρχει στην Ελλάδα. Κρατάμε το σπίτι μας καθαρό και πετάμε τα σκουπίδια μας από το παράθυρο, γιατί δεν μας ενδιαφέρει τί θα γίνει στο δρόμο. Μας ενδιαφέρει εμείς να είμαστε καλά. Και το “εμείς”, πηγαίνοντας στο θέμα μας είναι «εγώ ο αφέντης να έχω τα πράγματα υπό έλεγχο. Το παιδί μου θα είναι η συνέχειά μου, η κόρη μου θα είναι η συνέχειά μου και επειδή θα είναι και παιδί μου το κάνω κι ό,τι θέλω – ό,τι πάει να πει αυτό που λέω -, η γυναίκα μου είναι γυναίκα μου και είναι δικιά μου και δεν υπάρχει περίπτωση να φύγει γιατί αν φύγει θα μπει στο χώμα. Τελείωσε! Είναι δικιά μου». Δεν υπάρχει έρωτας, είναι μόνο κτήση. Ο έρωτας είναι κάτι άλλο για μένα. Είμαστε τριτοκοσμικοί και στην Τουρκία έχει πολλούς σαν εμάς, είμαστε το Ιράν της Ευρώπης ως γνωστόν αλλά ας μην πάμε σ’ αυτό το κομμάτι.

Σας βλέπω πολύ προβληματισμένο πάνω στο θέμα αυτό.

Μα είμαι. Τί να πω; Ξέρω ‘γω… Δεν μπορεί σήμερα μια γυναίκα να μην μπορεί να αποφασίζει για την τύχη και το σώμα της. Δεν γίνεται, δεν γίνεται! Κι όμως δεν μπορεί! Κοιτάξτε και το #metoo: Και στην Αμερική, μπορεί ο Γουαϊνστάιν πήγε φυλακή.. εξαφανίστηκε. Ο Κέβιν Σπέισι δεν ξαναδούλεψε ποτέ, αλλά η παρενόχληση δεν σταμάτησε. Δε θα σταματήσει ποτέ όσο έχουμε πατριαρχική κοινωνία, δεν σταματάμε. Πόσω δε στην Ελλάδα. Και δεν μιλάω μόνο για το δικό μας το χώρο, σ’ όλους τους χώρους το ίδιο συμβαίνει.

Όταν ο γιος μεγαλώνει και μέχρι το 40 ζει με τους γονείς του κι η μαμά του μαγειρεύει και του καθαρίζει ψάχνει μια γυναίκα που θα αντικαταστήσει τη μάνα του, την οποία συνήθως θα τη βρει κι η μάνα του. Που είναι ο έρωτας; Ο έρωτας είναι «δίνω». Για μένα, ο έρωτας είναι η απάντηση στην ερώτηση «ποιος είμαι».

«Ο βιασμός είναι θέμα εξουσίας»
Τελικά, η τόση προβολή τέτοιων εγκλημάτων, αφήνει θετικό ή αρνητικό αποτύπωμα;

Θετικό γιατί παλιά όλα αυτά ήταν από κάτω. Οι γυναίκες δεν μιλούσαν και πολλά πέθαναν για υφίσταντο το ξύλο, τον ξυλοδαρμό και την καταπίεση. Δεν τολμούσαν, τώρα τολμούν. Η δημοσιότητα κάνει καλό και είναι πολύ κι όλο αυτό που κάνετε εσείς τώρα. Πρέπει όλο αυτό να αλλάξει. Η ελευθερία του ενός σταματάει εκεί που ξεκινάει του άλλου. Το σώμα μου μού ανήκει. Το σώμα της, της ανήκει. Τελεία, παράγραφος. Το σώμα της δεν ανήκει στον άλλον,. ανήκει στον εαυτό της και το κάνει ό,τι θέλει. Και δεν δικαιολογείται το ότι φορούσε μίνι κι άλλος πήγε και την… Ελεος! Πού ζούμε! «Ήταν ντυμένη προκλητικά», λένε οι δικηγόροι στα δικαστήρια και τα λένε».

*ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Όταν η Ανατομία Ενός Εγκλήματος «τίμησε» τον Κώστα Ταχτσή

Ακολουθήστε τα Μικροπράγματα στο Google News, για άρθρα και κουίζ που θα σας φτιάχνουν τη μερα.

Τα Μικροπράγματα στο inbox σου!