σε , ,

Στο MIT εκτύπωσαν 3D γέφυρα που σχεδίασε ο Ντα Βίντσι το 1502- και αποδεικνύουν ότι λειτουργεί

Κι όμως, η γέφυρα που πρότεινε στον σουλτάνο Βαγιαζήτ Β’ λειτουργεί

Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο πρώτος «Αναγεννησιακός Άνθρωπος», υπήρξε μηχανικός, αρχιτέκτονας, εφευρέτης, καλλιτέχνης κ.α. Πέντε αιώνες μετά το θάνατό του συνεχίζουμε να τον θαυμάζουμε όχι μόνο για τα έργα τέχνης και τεχνολογίας που δημιούργησε κατά τη διάρκεια της ζωής του, αλλά και για εκείνα που δεν πραγματοποιήθηκαν και τα γνωρίζουμε μόνο από τις σημειώσεις του. Μέχρι και σήμερα ανακαλύπτουμε ότι πολλές από τις εφευρέσεις δεν ήταν απλώς αποκυήματα της φαντασίας, αλλά αυθεντικές καινοτομίες βασισμένες στην πραγματικότητα.

Όπως για παράδειγμα η γέφυρα που πρότεινε στον σουλτάνο Βαγιαζήτ Β’, ο οποίος το 1502 έστειλε μια ολόκληρη επιτροπή για να ζητήσει τα σχέδια μιας γέφυρας που θα συνέδεε την Κωνσταντινούπολη με τον Γαλατά. Με επιστολή του στον σουλτάνο, ο Λεονάρντο περιγράφει το σχέδιό του ως «μια χτιστή γέφυρα, ψηλή όσο ένα κτίριο, που ακόμη και τα πιο ψηλά πλοία θα μπορούν να πλεύσουν από κάτω της.»

Εκείνη την εποχή, τέτοιου είδους γέφυρες απαιτούσαν την ύπαρξη βάθρων καθ’ όλο το μήκος τους, πράγμα που εμπόδιζε τη διέλευση μεγάλων πλοίων από κάτω. Αλλά ο Ντα Βίντσι κατάφερε να λύσει αυτό το πρόβλημα προτείνοντας μια τοξωτή γέφυρα, δέκα σχεδόν φορές μεγαλύτερη από τις συνηθισμένες γέφυρες των αρχών του 16ου αιώνα. Εμπνευσμένη από τις γέφυρες της αρχαίας Ρώμης και σχεδιασμένη έτσι ώστε να αντέχει τη δύναμη της βαρύτητας, χωρίς συνδετήρες ή κονίαμα.

Δυστυχώς ο Λεονάρντο δεν κατάφερε να κερδίσει τη συγκεκριμένη προμήθεια. Ο σχεδιασμός της φιλόδοξης αυτής γέφυρας εντυπωσίασε τον σουλτάνο, που είχε όμως τις αμφιβολίες για το αν θα μπορούσε να αντέξει.

Θα άντεχε άραγε;

Για να λύσει το μυστήριο μια ομάδα φοιτητών του MIT υλοποίησε το σχέδιο που άφησε πίσω του ο Ντα Βίντσι, αντιγράφοντας τις γεωλογικές συνθήκες του προτεινόμενου χώρου και δημιουργώντας ένα μοντέλο κλίμακας 1:500 αποτελούμενο από 126 τρισδιάστατα μπλοκ. Και το αποτέλεσμα ήταν θετικό: Το μοντέλο κατάφερε να συγκρατήσει το βάρος του λόγω του γεωμετρικού του σχήματος αλλά και να στηρίξει τις βάσεις που θα κρατούσαν τη γέφυρα σταθερή στη σεισμογενή περιοχή της Κωνσταντινούπολης.

Η συγκεκριμένη τοποθεσία απέκτησε τελικά γέφυρα το 1845, όταν η Valide Sultan διέταξε την κατασκευή της πρώτης, ξύλινης γέφυρας του Γαλατά. Παρέμεινε εκεί για 18 χρόνια μέχρι την αντικατάστασή της από μια άλλη ξύλινη γέφυρα που ανεγέρθη πριν την επίσκεψη του Ναπολέοντα Γ ‘στην Κωνσταντινούπολη. Η τρίτη Γέφυρα του Γαλατά, που ολοκληρώθηκε το 1875 σε σχέδιο βρετανικής εταιρίας μηχανικών, στηριζόταν σε πλωτήρες. Η τέταρτη ήταν μια γερμανική πλωτή γέφυρα που χρησιμοποιήθηκε από το 1912 μέχρι την καταστροφή της από πυρκαγιά το 1992. Η σημερινή, πέμπτη, γέφυρα του Γαλατά, με τη γραμμή του τραμ και τον πολυσύχναστο πεζόδρομο που τη διασχίζει αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα της Κωνσταντινούπολης.

[Openculture]

*ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

O Λεονάρντο Ντα Βίντσι και ο Κώδικας Windsor (που φυλάσσεται στο κάστρο της βασιλικής οικογένειας της Αγγλίας)

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ?

0 points
Upvote Downvote

Αφήστε μια απάντηση