σε ,

Έξι καλλιτέχνες-ερευνητές μένουν τώρα σε ένα κτήμα του Κάμπου της Χίου. Τι ετοιμάζουν;

Μαθαίνουμε για την πρώτη νομαδική διεπιστημονική φιλοξενία στο νησί της Χίου

Γιούρτα, Κάμπος Χίου, © Stratis Vogiatzis

Οι οργανισμοί Caravan Project και ΔΗΩ συνεργάζονται για να δημιουργήσουν την πρώτη νομαδική διεπιστημονική φιλοξενία στο νησί της Χίου. Σε ετήσια βάση, έξι νέοι καλλιτέχνες, επιστήμονες και ερευνητές προσκαλούνται στη Χίο για διάστημα 16 ημερών και διαμένουν όλοι μαζί σε έναν διαφορετικό οικισμό με σκοπό να παρατηρήσουν, να ερευνήσουν και εν τέλει να αποκτήσουν δεσμούς με τον τόπο και τους ανθρώπους του.

Η πρώτη διεπιστημονική φιλοξενία θα υλοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2021 σε συνεργασία με τον ξενώνα Περλέα, με θεματική τον Κάμπο της Χίου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εισηγήσεις επιλεγμένων ερευνητών και κατοίκων του Κάμπου, διαδρομές, επιτόπια έρευνα με υποστήριξη των διοργανωτών, απογεύματα συζητήσεων ανοιχτά στο κοινό και δύο ημέρες open studios όπου θα παρουσιαστούν οι εν εξελίξει έρευνες-έργα στο κοινό της Χίου. (Το πρόγραμμα υλοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού καθώς και της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.)

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες και ερευνητές εκθέτουν το εν εξελίξει έργο τους ως ένα ανοιχτό αρχείο στη Γιούρτα στο Περιβόλι. Το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να γνωριστεί μαζί τους και να συζητήσει σχετικά με την εμπειρία τους στον Κάμπο.

Οι καλλιτέχνες-ερευνητές διαμένοντας σε ένα κτήμα του Κάμπου έχουν τη δυνατότητα να εξερευνήσουν και να βιώσουν αυτόν το μοναδικό οικισμό εκ των έσω. Η βαθιά ιστορία του, η μοναδική αρχιτεκτονική, η μακρόχρονη καλλιέργεια των εσπεριδοειδών είναι τα στοιχεία που διαμόρφωσαν στον Κάμπο ένα παρελθόν που χαρακτηρίζεται από μεγάλη αίγλη αλλά και εσωστρέφεια. Στο παρόν, η εγκατάλειψη των κτημάτων και των αρχοντικών σε συνδυασμό με  την αστική επέκταση διαρρηγνύουν το μοναδικό χαρακτήρα του αλλά ταυτόχρονα ανοίγουν πεδία έρευνας. Οι φιλοξενούμενοι καλλιτέχνες-ερευνητές καλούνται να ανταποκριθούν κριτικά, να ερευνήσουν, να μετασχηματίσουν τα παραπάνω υλικά κομίζοντας νέες οπτικές. Παράλληλα, η διαδικασία της φιλοξενίας και του διαλόγου τεκμηριώνεται με διάφορα μέσα (κείμενο, εικόνες, ήχος, βίντεο) με σκοπό να δημιουργηθεί μια ετήσια έκδοση με τίτλο “τα Τετράδια της Χίου”.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες και ερευνητές 2021 | Πέτρος Λώλης, Ηλέκτρα Μάιπα, Αλεξάνδρα Μασμανίδη, Αλέξης Μαστιχιάδης, Βάλια Παπαστάμου, Fred Schmidt

Συνέντευξη με τους: Στρατή Βογιατζή, Δημήτρη Θεοδωρόπουλο, Ελένη Βούρτση, επιμελητές του προγράμματος Chios Art + Research Retreat.

-Πείτε μου λίγα λόγια για την ιδέα του Chios Art + Research Retreat και τι επιδιώκει να δημιουργήσει στη Χίο το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Ξεκινάει ως μια ιδέα δημιουργίας κοινότητας ή ενός θύλακα με ριζωματικό χαρακτήρα.  Προτείνει την σύνθεση μιας ομάδας που έρχεται (από έξω) στο νησί με σκοπό να αποσυρθεί και να βυθιστεί στον πλούτο του περιβάλλοντος του:  ιστορικού, κοινωνικού, οικολογικού. Είναι μια δράση με σκοπό αφενός τη δημιουργία ενός αποσπασματικού αρχείου που θα προκύψει μέσα από τη διάδραση των ερευνητών με τον τόπο και αφετέρου τη δημιουργία ενός δικτύου ανθρώπων εντός και εκτός του νησιού. Η διαμονή μέσα στο πεδίο έρευνας δημιουργεί δεσμούς με τον τόπο και τους ανθρώπους του, ένα ρίζωμα που ενώνει τα μέλη του μέσα από μια εμπειρία ταυτόχρονα αναχωρητική αλλά και εμβυθιστική. Η διαμονή είναι ερευνητική, όπως είναι πάντα η ανθρώπινη παρουσία σε ένα νέο τοπίο, παράγαγει αφηγήσεις, ίχνη και αποτυπώσεις:  μια νέα συνεκτική κληρονομιά. Αναχωρώντας οι φιλοξενούμενοι αφήνουν ένα δυναμικό αρχείο που θα δημοσιεύεται στην έκδοση κάθε ετήσιας διαμονής ως “Τετράδια της Χίου” και ταυτόχρονα μεταφέρουν μαζί τους τη χωρική  εμπειρία όντας οι ίδιοι μέλη του και πρεσβευτές του νησιού.

-Πως αποφασίσατε να ξεκινήσετε με τον οικισμό του Κάμπου; Ποια η σύνδεση του προγράμματος με την τοπική κοινωνία;

Πουθενά η ιστορία δεν άφησε πιο έντονα τα σημάδια της στη Χίο, από την περιοχή του Kάμπου.  Ο Κάμπος είναι ένα τόπος που η μνήμη έχει εμποτίσει τα πάντα: τα αρχοντικά, τους μαντρότοιχους, τα δέντρα, τα πορτοκάλια, τα χώματα, τον αέρα που οι άνθρωποι αναπνέουν. Το παρελθόν στον Κάμπο δεν είναι ξεκομμένο από το παρόν αλλά ζει, αναπνέει μέσα από αυτό, μπολιάζει ή στοιχειώνει κάθε παρούσα στιγμή, μεταφέροντας σε αυτήν ένα πλήθος μαιανδρικών αλληλοσχετίσεων.

Ο Κάμπος είναι αθέατος από τα βλέμματα των περαστικών εξαιτίας των υψηλών μαντρότοιχων που εσωκλείουν μέσα τους  τις ιδιωτικές κατοικίες・ένας τόπος που  διατηρεί ακόμα το μυστηριακό του χαρακτήρα, που δεν έχει απολέσει την αφηγηματικότητα του. Τα στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητα του Κάμπου συμπλέκονται διαρκώς:  η αρχιτεκτονική με την φύση γύρω της, η συλλογική μνήμη με τις προσωπικές ιστορίες, η γενεαλογία του τόπου με ένα προβληματικό παρόν. Οι αντινομίες αυτές δημιουργούν νέες γεωγραφίες, τοπολογίες και μετωνυμίες καθιστώντας τον Κάμπο ένα τοπίο διαρκούς πειραματισμού. Οι ερευνητές / εικαστικοί από τη πρώτη μέρα της φιλοξενίας του CARR μυούνται στον Κάμπο μέσα από ομιλίες και συζητήσεις, συμπλέκονται με τους ντόπιους, περιπλανιούνται στα σοκάκια του οικισμού, εισέρχονται στα αρχοντικά και συναντούν τους ιδιοκτήτες τους. Ταυτόχρονα ανοίγουν το δικό τους χώρο διαμονής στο κοινό, τις τελευταίες δύο μέρες της διαμονής το εν εξελίξει αρχείο της έρευνας θα είναι επισκέψιμο ως ανοιχτό εργαστήριο.

-Το Chios Art + Research Retreat έχει έναν έντονο διεπιστημονικό χαρακτήρα και εστιάζει περισσότερο στην έρευνα παρά στην υλική παραγωγή. Τι πιστεύετε ότι μπορεί να αναδυθεί από αυτόν τον χαρακτήρα του προγράμματος;

Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε την διακειμενικότητα του Κάμπου, την συνθετότητα που τον διέπει μέσα από ετερογενείς αφηγήσεις.

Επιδίωξη  της φιλοξενίας είναι ερευνητές από διαφορετικά πεδία (αρχιτεκτονικής, ανθρωπολογίας, κινηματογράφου, εικαστικών, ήχου) να  συμ-βιώσουν, να συν-πράξουν συν-θέτοντας  από κοινού ένα ψυχογεωγραφικό κάνναβο που αφορά στον τόπο. Επομένως αυτό που μας αφορά περισσότερο από τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου έργου- χωρίς βεβαία να το αποκλείουμε-  είναι η πραγμάτωση αποσπασμαστικών, διακριτών εργασιών με θέμα τον τόπο που βρίσκονται σε διαρκή αντίστιξη και διάλογο, δημιουργώντας νέα χωροθετικά στίγματα.  Οι συμμετέχοντες καλούνται να διερευνήσουν τον τόπο όχι ως μια παγιωμένη δομή και σύνθεση  αλλά ως μια ρευστή γεωγραφία που υπόκειται διαρκώς σε διαδικασίες μετάβασης και τροποποίησης. Και τελικά να αποπειραθούν να συνθέσουν από κοινού ένα κυβιστικό πορτρέτο αυτού του μοναδικού τόπου φωτίζοντας τις δημιουργικές του ασυνέχειες. Ευελπιστούμε οι συμμετέχοντες να εμπνευστούν από τον Κάμπο, να εγχαράξουν τα δικά τους ίχνη στο χώρο, να συναντηθούν με το οικείο όσο και με το ανοίκειο, καταλύοντας τους μαντρότοιχους του Κάμπου και διευρύνοντας τα όρια. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα τετράδιο εν είδη παζλ που θα συνενώνει αυτές τις θραυσματικές αφηγήσεις αντανακλώντας με αυτό το τρόπο τη δυναμική γεωμετρία της περιοχής.

-Πως έγινε η επιλογή των συμμετεχόντων καλλιτεχνών και ερευνητών; Τι δεσμοί έχουν δημιουργηθεί μέσα στην ομάδα έως τώρα; 

Για το σχηματισμό της ομάδας καλέσαμε 5 nominators από το χώρο των εικαστικών με γνώση του περιβάλλοντος της Χίου, είτε λόγω καταγωγής είτε λόγω επαφής με το νησί, να μας προτείνουν πιθανούς συμμετέχοντες. Μέσα από συζητήσεις και ζυμώσεις καταλήξαμε στη φετινή ομάδα που αποτελείται από τους Βάλια Παπαστάμου, Αλέξανδρο Μαστιχιάδη, Αλεξάνδρα Μασμανίδη, Ηλέκτρα Μάιπα, Πέτρο Λώλη, Frederick Schmidt. Για το 2021 οι προσκεκλημένοι nominators ήταν ο Μιχαλης Αλμιρούδης, η Ρένα Πιτσάκη, η Σοφία Ντώνα, ο Νικόλας Βαμβουκλής και Άκης Κόκκινος. Τον μουσικό της ομάδας πρότεινε το Φεστιβάλ Μουσικής Χίου μια συνεργασία που ξεκινήσαμε στοχεύοντας στις συνέργειες φορέων και θεσμών του νησιού. Ήδη βρισκόμαστε στη μέση της διαδρομής της φετινής ερευνητικής διαμονής και η ομάδα έχει δέσει με έναν μοναδικό τρόπο που επιτρέπει το διάλογο ανάμεσα στις πρακτικές του καθενός, την ανατροφοδότηση σε σχέση με την οπτική αλλά και την πολυπρισματική εξέλιξη των ερευνητικών ερωτημάτων σε σχέση με το πεδίο έρευνας που είναι ο Κάμπος και ο κόσμος του.

1dad340d 9f98 48a4 a0e8 159534eea8e8

39b5e492 cd4c 4e68 bda4 357247813d32

477b98d6 fea2 41f7 b544 a9950a365395

857ff8ff fc79 4d26 a6c4 002e14ddd1b2

64555a7a 9b48 42dc 9ecd bf591395c7ca

244014b1 1d5c 4b60 aef7 d4039b8ca84f

a7055ed6 6031 4ae1 bc52 d1912e1fb662

b3f58ec5 927a 45d9 95a8 686b7a0bc007

bc176c66 1edc 4c6c 8d2d ae6dc2e0969b

“Δεν υπάρχει άλλος τόπος στη Χίο όπου η ιστορία να έχει αφήσει τα βαθιά της σημάδια όσο στην περιοχή του Κάμπου, ενός τόπου που μετεωρίζεται ανάμεσα στην πλούσια ιστορία του και ένα αναιμικό, εξατομικευμένο παρόν. Το παρελθόν στον Κάμπο φαίνεται να προσκρούει στο παρόν, σκορπίζοντας τα θραύσματα του, που διαχέονται στον χώρο, ανακατεύονται με τα χώματα στα περιβόλια και με τις υποθέσεις των ανθρώπων. Η μνήμη έχει εμποτίσει τα πάντα: τις πέτρες, τις πορτοκαλιές, τα νεύματα των ανθρώπων, τα κατοικίδια ζώα, και σαν ένα γνώριμο, αλλόκοτο πνεύμα του τόπου αναδύεται και αναπαριστάται μέσα από τις τελέσεις των ανθρώπων”

Στρατής Βογιατζής, Κάμπος

10 Yurt Kampos
Γιούρτα, Κάμπος Χίου, © Stratis Vogiatzis
7 ktima perleas kampos chios 0051 1024x684 1
Ξενώνας Περλέας, © SOFIA TAZOGLOU, GEORGE ZOUMAS, MANES PANGALOS
9 perleas estate tangerine farm citrus 8 768x1024 1
Ξενώνας Περλέας, © SOFIA TAZOGLOU, GEORGE ZOUMAS, MANES PANGALOS
8 ktima perleas kampos chios 00101 1 1024x768 1
Ξενώνας Περλέας, © SOFIA TAZOGLOU, GEORGE ZOUMAS, MANES PANGALOS

Διοργανωτές

Δημήτρης Θεοδωρόπουλος

Δημήτρης ΘεοδωρόπουλοςΟ Δημήτρης Θεοδωρόπουλος κατάγεται από τη Χίο και σπούδασε αρχιτεκτονική και θεωρία στο ΕΜΠ. Η πρακτική του δομείται πάνω στις συνεργασίες και τον καλλιτεχνικό διάλογο ξεκινώντας ως μέλος της ομάδας Νικίου 22 απο το 2005. Είναι ιδρυτικό μέλος του αρχιτεκτονικού γραφείου hiboux architecture με το οποίο εχει βραβευτεί σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και της ομάδας errands με την οπόια έχει συμμετάσχει σε διεθνείς εκθέσεις . Ήταν μέλος της πλατφόρμας παραστατικών τεχνών ΜΕΤΑ ως σύμβουλος και συνεργάτης έρευνας (2016-17). Δίδαξε αρχιτεκτονικό σχεδιασμό στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του Παν. Πατρών (2015-18) και αρχιτεκτονικό σχέδιο στο ΠΕΣΚΤ Πύργου Τήνου (2017-19)στα πλαίσια των οποίων προσκλήθηκε ως κριτική επιτροπή στο Παν. Πατρών, ΑΠΘ, ΠΑΔΑ, UMU (Se), MAU (Tr), Parsons (NY) και οργάνωσε τα εργαστήρια Extraterritorial, 2017, Tragata,2017, Landmarks (SIFF), 2018. dimitristheodoropoulos.com hiboux.gr errands.gr

Στρατής Βογιατζής

Στρατής ΒογιατζήςO Στρατής Βογιατζής γεννήθηκε στη Χίο. Σπούδασε οικονομικές και πολιτικές επιστήμες στο Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και κοινωνική ανθρωπολογία στο πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ. Έχει λάβει μέρος σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έργα του ανήκουν σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές. Έχουν εκδοθεί πέντε βιβλία με το έργο του και ο ίδιος έχει σκηνοθετήσει αρκετά ανεξάρτητα ντοκιμαντέρ τα οποία έχουν βραβευτεί σε διεθνή και εγχώρια φεστιβάλ. Επιπλέον κατευθύνει ως ενορχηστρωτής (facilitator) – εκπαιδευτής διάφορα συμμετετοχικά project με περιθωριοποιημένες κοινότητες (πρόσφυγες, Ρομά, κρατούμενοι) υιοθετώντας ως εργαλεία χαρτογράφησης και συμμετοχής, την αφήγηση (storytelling) και το ντοκιμαντέρ. Το 2011 ξεκίνησε με μια ομάδα δημιουργών και ερευνητών το Caravan Project (www.caravanproject.org), ένα οδοιπορικό στην Ελλάδα με σκοπό την ενδυνάμωση ντόπιων κοινοτήτων μέσα από κοινοτικές δράσεις που σχετίζονται με την καταγραφή και διάχυση ανθρώπινων ιστοριών. stratisvogiatzis.com

Ελένη Βούρτση

photo Eleni Vourtsi

H Ελένη Βούρτση σπούδασε ναυτιλιακά στη Χίο (Παν. Αιγαίου) και φωτογραφία στην Αθήνα (Ακτο). Τα χρόνια 2013-2019 διέμεινε στην Πάτμο και συνεργάστηκε με το ζωγράφο Ανδρέα Καλατζή (Andreas Kalatzis Gallery, Χώρα Πάτμου). Επιμελήθηκε και παρήγαγε εκθέσεις καθώς και προώθησε έργα τέχνης. Ταυτόχρονα, συμμετείχε στη διοργάνωση φιλοξενίας καλλιτεχνών(residencies) στον ίδιο χώρο και στη σχεδίαση και διεξαγωγή ελεύθερων καλλιτεχνικών εργαστηρίων για παιδιά και ενήλικες. Δουλεύει κυρίως με το μέσον της φωτογραφίας και έργα της εχουν εκτεθεί ανάμεσα σε άλλα στην Art Athina (2010), “Open Doors II” (2012, Athens), “Myself, Untitled” (2014, Kitzbuhel, Austria), Rosemarijn-Antroposophische zorg/Harlem/Netherlands(2015) και Urtica De Vijfsprong Vorden/Netherlands (2016), “Found&Lost”, Float&Void, Athens (2017) καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές. Ζει μεταξύ Χίου και Αθήνας, ασχολουμενη με πρότζεκτ που αφορούν τη Χίο. elenivourtsi.com

Άκης Κόκκινος

Ο Άκης Κόκκινος είναι επιμελητής σύγχρονης τέχνης και ζει και εργάζεται μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου. Τα τελευταία εννέα χρόνια έχει εργαστεί σε μεγάλα ιδρύματα και οργανισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ιδιωτικές συλλογές και έχει επιμεληθεί ανεξάρτητα προγράμματα. Αποφοίτησε από το διετές μεταπτυχιακό πρόγραμμα MA Curating Contemporary Art από το Royal College of Art για το οποίο έλαβε διπλή υποτροφία από τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, το Ίδρυμα Σκυλίτση και το RCA continuation Fund. Το 2021 έλαβε χρηματοδότηση από το Arts Council England προκειμένου να εξελίξει την επιμελητική πρακτική του και επιλέχθηκε από το ίδρυμα Sandretto για τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα φιλοξενίας νέων επιμελητών στη Μαδρίτη. Πρόσφατα ίδρυσε τον πολιτιστικό οργανισμό σύγχρονης τέχνης ΔΗΩ, με έδρα την Χίο, προκειμένου να ενισχύσει τον διεθνικό διάλογο και την εγχώρια πολιτιστική παραγωγή στο νησί.

Open days

Σάββατο 23 και Κυριακή 24 Οκτωβρίου, 10:00 – 14:00 & 16:30 -20:00 – Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες και ερευνητές εκθέτουν το εν εξελίξει έργο τους ως ένα ανοιχτό αρχείο ανοιχτό στο κοινό

Μουσικό Φεστιβάλ Χίου | Στα πλαίσια του προγράμματος εγκαινιάζεται η συνεργασία με το Μουσικό Φεστιβάλ Χίου.  Για το 2021, Το φεστιβάλ προσκαλεί τον μουσικό Αλέξη Μαστιχιάδη προκειμένου να ενταχθεί στους φιλοξενούμενους ερευνητές του CARR.

Η επιλογή των φιλοξενούμενων ερευνητών έγινε σε διάλογο με τους:

Νικόλα Βαμβουκλή, καλλιτεχνικός διευθυντής της K-Gold Gallery

Σοφία Δόνα, εικαστικός

Ρένα Πιτσάκη, ανεξάρτητη επιμελήτρια

Μιχάλη Αλμυρούδη, φωτογράφος

Άκη Κόκκινο, καλλιτεχνικό διευθυντή ΔΗΩ

Το πρόγραμμα Chios Art + Research Retreat επιμελούνται ο Δημήτρης Θεοδωρόπουλος, Στρατής Βογιατζής και η Ελένη Βούρτση,  ενώ την επικοινωνία του προγράμματος έχει αναλάβει ο οργανισμός ΔΗΩ (DEO projects).

Πληροφορίες για τον Κάμπο της Χίου

Ο Κάμπος της Χίου είναι μια ημιαγροτική περιοχή εντός των ορίων της πόλης της Χίου. Αποτελεί παράδειγμα της συνύπαρξης βυζαντινών, γενοβέζικων, οθωμανικών και τοπικών αρχιτεκτονικών παραδόσεων και επιρροών και χρονολογείται αρχικά από τον 14ο αι. Βρίσκεται σε μια εύφορη πεδιάδα στην ανατολική ακτή του νησιού, και αρχικά αποτελείτο από 300 και πλέον κτήματα που συμπεριελάμβαναν περιβόλια (τυπικά αγρο-οικοσυστήματα), αρχοντικά σπίτια και εκκλησίες. Ο υφιστάμενος αστικός ιστός περιλαμβάνει ιστορικά κτίρια από τον 14ο έως τον 18ο αι., έως νεοκλασικά κτίρια των αρχών του 20ου αιώνα. Η περιοχή αποτελεί ένα διαίτερο ζωντανό ιστορικό παράδειγμα συνύπαρξης κατοικίας και παραγωγής. Κτισμένος ολόκληρος με την τοπική πέτρα, ο Κάμπος είναι ένα σύνολο εξαιρετικής ομορφιάς. Ο Κάμπος της Χίου συμπεριληφθηκε μεταξύ των πλέον απειλούμενων μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ευρώπη το 2016.

Βιογραφικά συντελεστών

Πέτρος Λώλης

Ο Πέτρος Λώλης δημιουργεί γλυπτικές συνθέσεις , χρησιμοποιώντας υλικά όπως ο πηλός, το ξύλο, το τσιμέντο, το μέταλλο, σε συνδυασμό με περφόρμανς, βίντεο και κινούμενη εικόνα που λειτουργούν ως χειρονομίες- παρατηρήσεις πάνω στην σχέση του ανθρώπινου σώματος με την ενέργεια που το κινεί και τα υλικά που το περιβάλλουν και το μεταμορφώνουν.

Ο Λώλης είναι τελειόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας, στο εργαστήριο γλυπτικής της Αφροδίτης Λίτη,  και απόφοιτος του Πανεπιστημίου Πειραιώς στο τμήμα Χρηματοοικονομικών. Τα περισσότερα χρόνια δούλεψε στον χώρο της εστίασης εντός και εκτός Ελλάδος, ταξιδεύοντας και προσεγγίζοντας την ζωή  με ποιητική διάθεση υπαρξιακής αναζήτησης.

Ηλέκτρα Μάιπα

Η Ηλέκτρα Μάιπα είναι εικαστικός με έδρα την Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Ζωγραφική στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, από το οποίο αποφοίτησε με άριστα. Συνέχισε τις σπουδές της στο Manchester School of Art του Metropolitan University of Manchester (MA, Hons). Η πρακτική της περιλαμβάνει σχέδια, ψηφιακά κολάζ, εγκαταστάσεις, περφόρμανς για κάμερα και κείμενο. Έργα της έχουν παρουσιαστεί σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό: Manchester Art Fair (2019), Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος, K-Gold Gallery, Λέσβος – με την υποστήριξη του ΝΕΟΝ (2016), Beyond the Borders/Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (2014), «Physis» –Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού του Βερολίνου (2013), Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών της Ευρώπης και της Μεσογείου, Θεσσαλονίκη (2011). Το 2020 έλαβε το καλλιτεχνικό βραβείο ARTWORKS του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Αλεξάνδρα Μασμανίδη

Η Αλεξάνδρα Μασμανίδη ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

H Μασμανίδη καταπιάνεται με διαφορετικά μέσα όπως τη φωτογραφία, τη βιντεοσκόπηση, τη ζωγραφική και το κολάζ. Ενδιαφέρεται για τη συνεχή ανασυγκρότηση του εαυτού απέναντι σε μια πληθώρα νέων ταυτοτήτων. Η έρευνά της επικεντρώνεται – κυρίως μέσα από το προσωπικό βίωμα – στην οικολογία, στο συμπεριληπτικό φεμινισμό, στη ψυχολογία των φύλων, στη σεξουαλικότητα και στις πρακτικές συλλογικοτήτων.
Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις. Το 2019 παρουσίασε την ατομική της δουλειά με τίτλο έκθεσης  “Closure” στο Subrosa Space, Αθήνα. Το έργο της εμφανίζεται στη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση. Η Μασμανίδη σπούδασε Φωτογραφία και Οπτικοακουστική Τέχνη στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών της Αθήνας.

Αλέξης Μαστιχιάδης 

Ο Αλέξης Μαστιχιάδης είναι ερμηνευτής πληκτροφόρων οργάνων της Παλαιάς Μουσικής (τσέμπαλο, κλάβικορντ και εκκλησιαστικό όργανο) με βασικό του καλλιτεχνικό όραμα τον επαναπροσδιορισμό της Παλαιάς Μουσικής μέσα στο σύγχρονο κόσμο. Ξεκίνησε μαθήματα τσεμπάλου με τη Δάφνη Κοκκώνη και το 2008 έγινε δεκτός στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου της Κέρκυρας, όπου συνέχισε τις σπουδές του στο τσέμπαλο με καθηγήτρια την Κατερίνα Μιχοπούλου. Στη συνέχεια ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη Μουσική Ακαδημία της Ουτρέχτης δίπλα στους Siebe Henstra (τσέμπαλο, κλάβικορντ) και Reitze Smits (εκκλησιαστικό όργανο). Είναι ιδρυτικό μέλος του DissensoDuo, με πολυάριθμες εμφανίσεις σε φεστιβάλ Παλαιάς Μουσικής σε Ελλάδα και Ευρώπη. Ταυτόχρονα με την ενασχόληση του με τη Παλαιά Μουσική μετρά επίσης συνεργασίες με καλλιτέχνες του πειραματικού ήχου όπως οι Mohammad. Έχει ηχογραφήσει για δισκογραφικές εταιρίες όπως η DECCA και η MDG ενώ διδάσκει τσέμπαλο και κλάβικορντ στο Musichub στην Ακρόπολη.

Βάλια Παπαστάμου

Η Βάλια Παπαστάμου σπούδασε αρχιτεκτονική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών -Μεταπτυχιακό Πολιτιστικής Διαχείρισης- και στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών -Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών-. Εργάζεται ως ερευνήτρια στο Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στο Δημόσιο Χώρο, στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Έχει πραγματοποιήσει τρεις ατομικές εκθέσεις «The writing trousers» στη Snehta Residency (2020), «φωνολογικά ορυκτά» στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα (2017) και «Come back to the house where nobody lives» στο Two Elephants Project Space (2016). Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.  Στην εικαστική της πρακτική διερευνά, μέσα από τις ελαστικές δυνάμεις του συναισθήματος, στιγμιότυπα της γλώσσας, του σώματος και του χώρου στον οποίο ήδη αυτό κατοικεί.

Frederick Schmidt

Ο Frederick Schmidt είναι ένας Άγγλογερμανός ανθρωπολόγος, που γεννήθηκε στο Βερολίνο και ασχολείται με την τέχνη και την δημιουργία εικόνων στην Αθήνα. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα, εκπονώντας τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ. Η εργασία του αφορά σε δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα που παράγουν, διαμορφώνουν και προβληματοποιούν τις εικόνες που κυκλοφορούν στην καθημερινότητα.
Η έρευνά του αφορά, μεταξύ άλλων, στα εργαστήρια σχεδίου που προετοιμάζουν σπουδαστές για τις σχολές Καλών Τεχνών της Ελλάδας και του εξωτερικού, με έμφαση στο εικαστικό περιβάλλον και στην οπτική οικολογία εντός των οποίων παράγεται το σχέδιο. Μέσα από τη δέσμευσή του με τις εικόνες και τα  γεγονότα εικόνας του κοινωνικού όσο και με τους κοινούς τόπους της παραγωγής τους, στοχεύει στην ανακάλυψη δημιουργικών μεταφορών για την ιστορική συνείδηση και την εμπειρία του παρόντος.

Ξενώνας Περλέας

Κρυμμένος πίσω από ψηλούς μαντρότοιχους, μέσα σε ένα  περιβόλι εσπεριδοειδών, 17 στρεμμάτων, ο Ξενώνας Περλέας αποτελεί μια από τις ιδανικότερες μονάδες αγροτουρισμού στη Χίο. Το αρχοντικό του  Περλέα είναι χτισμένο από το 1640. Είναι προικισμένο με την πανέμορφη θυμιανούσικη πέτρα και την χαρακτηριστική γενοβέζικη αρχιτεκτονική. Η λιθόκτιστη αυλή, η τραπεζαρία, η διακόσμηση των δωματίων χαρίζουν στους επισκέπτες του, την αυθεντική αίσθηση μιας παλαιότερης, αρχοντικής εποχής. Ο Ξενώνας Περλέας διαθέτει 8 πολυτελή δωμάτια διακοσμημένα με χειροποίητα έπιπλα και εξοπλισμένα με όλες τις σύγχρονες ανέσεις. Ο ένοικος τους θα απολαύσει την θέα σε όλο το κτήμα και στον κήπο. Οι ευωδιές των εσπεριδοειδών και των χιώτικων γιασεμιών θα τον συντροφεύουν καθημερινά.

Περισσότερες πληροφορίες: perleas.gr

Συμμετέχοντες Οργανισμοί

Caravan project

To caravan project είναι μια πολιτιστική, εκπαιδευτική και καλλιτεχνική δράση που εστιάζει στη κοινοτική ενδυνάμωση, στη δημιουργία οπτικοακουστκών αφηγήσεων , στην εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, στη δημιουργία συμμετοχικών δράσεων. Το caravan project ξεκίνησε σαν οδοιπορικό στην Ελλάδα το 2011 με σκοπό να φέρει στο προσκήνιο ανθρώπινες ιστορίες που μπορούν να εμπνεύσουν, να συν-κινήσουν και να δημιουργήσουν χώρους αναστοχασμού και μετάπραξης. Με δύο κυκλικές μογγολικές σκηνές (yurt) σταθμευσε σε διάφορες πόλεις προσκαλώντας το κοινό να συμμετάσχει ενεργά, σε μία σειρά από πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δράσεις με σκοπό τη καταγραφή και διάχυση ιστοριών με κοινωνικό, εθνογραφικό ενδιαφέρον στη ντόπια κοινότητα. . Το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στάθηκε αρωγός στο έργο μας, χρηματοδοτώντας τη δράση μας κατά το διάστημα 2012-2013 & 2014-2016. Η ομάδα του Caravan αποτελείται από κινηματογραφιστές, ανθρωπολόγους, ερευνητές, εικαστικούς, αρχιτέκτονες και έχει σαν σκοπό μέσα από τις δράσεις του να προωθήσει το διαπολιτισμικό διάλογο, την κοινωνική συμμετοχή, την αυτοέκφραση και τον αυτοπροσδιορισμό.

Περισσότερες πληροφορίες : caravanproject.org

Οργανισμός ΔΗΩ- DEO projects

Ο νεοσύστατος μη κερδοσκοπικός οργανισμός ΔΗΩ (DΕΟ projects) αποτελεί την πρώτη πλατφόρμα σύγχρονης τέχνης στο νησί της Χίου.

Ο οργανισμός προάγει τον διεθνικό διάλογο και την καλλιτεχνική δημιουργία μέσω δράσεων σύγχρονης τέχνης. Σε συνεργασία με τοπικούς και διεθνείς φορείς, η ΔΗΩ σκοπεύει να ενισχύσει την εγχώρια καλλιτεχνική παραγωγή και παράλληλα να δημιουργήσει σχέσεις και ζυμώσεις με καλλιτέχνες και επαγγελματίες του πολιτισμού από το εξωτερικό. Όλες οι δράσεις του οργανισμού θα είναι ανοιχτές προς το κοινό με ελεύθερη είσοδο. Όλα τα έσοδα του οργανισμού προέρχονται από Φυσικά ή Νομικά πρόσωπα ως χορηγίες ή δωρεές, από την Ελλάδα ή το εξωτερικό.

Περισσότερες πληροφορίες: deoprojects.com

Μουσικό Φεστιβάλ Χίου

Το Μουσικό Φεστιβάλ Χίου είναι ένα πολυσυλλεκτικό φεστιβάλ, σταθερό σημείο αναφοράς στα πολιτιστικά δρώμενα του νησιού, που παρουσιάζει πρωτότυπα μουσικά έργα, εγκαινιάζει νέες συνεργασίες, σχεδιάζει ποικίλες δράσεις για παιδιά και εφήβους και προσκαλεί καλλιτέχνες διεθνούς βεληνεκούς από τον χώρο της world, jazz, κλασικής και σύγχρονης μουσικής. Σκοπός του είναι να αποτελεί πόλο έλξης για τους επισκέπτες, αλλά να ωφελεί έμπρακτα και τους κατοίκους του. Για τον λόγο αυτό, το φεστιβάλ από το 2017 διεξάγεται σε δύο περιόδους, τη θερινή και τη χειμερινή. Ένα από τα μοναδικά χαρακτηριστικά του είναι πως οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνται κάθε φορά σε διαφορετικές τοποθεσίες του νησιού. Έτσι, τα φυσικά τοπία, ιδωμένα μέσα από ένα νέο πρίσμα, μεταμορφώνονται σε «σκηνικά» που αποτελούν λειτουργικά μέρη των δράσεων, μέσα από τις οποίες η πλούσια πολιτιστική παράδοση του νησιού έρχεσαι σε γόνιμο διάλογο με τη σύγχρονη δημιουργία.

Περισσότερες πληροφορίες:  www.chiosmusicfestival.gr 

Τα Μικροπράγματα στο inbox σου!