σε ,

Ήρθε η ώρα να κάνουμε κριτική στα 4 πιο iconic βιντεοκλίπ του Λάνθιμου

4 συνεργάτες της LIFO ξαναείδαν μετά από δεκαετίες τα κλιπ και καταγράφουν τις αντιδράσεις τους, γιατί μπουχτίσαμε με τους haters του πρώιμου Λάνθιμου

sakis

Τις τελευταίες βδομάδες, όλοι οι Έλληνες σινεφίλ (ακόμα και οι μη σινεφίλ) έχουν διαβάσει αναλύσεις της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου του “Poor Things“, από επαγγελματίες κριτικούς κινηματογράφου, από κινηματογραφόφιλους που είδαν την ταινία και τους άρεσε, κινηματογραφόφιλους που την είδαν και δεν τους άρεσε, μέχρι και από ανθρώπους που δεν είδαν καν την ταινία (ναι είχε μπόλικους και από αυτούς). Αυτή είναι η δύναμη του διαδικτύου, το παλαιό word of mouth πλέον αποκτά μορφή πίξελς και όλοι μπορούν να εκφράσουν τη γνώμη τους για οτιδήποτε, ακόμα και όταν για το θέμα στο οποίο αναφέρονται.. δεν το ξέρουν.

Μέσα από τα χιλιάδες αυτά σχόλια για τον Λάνθιμο διακρίνονται 2 στρατόπεδα σχολιαστών, αυτοί που αγαπούν τον Λάνθιμο και αυτοί που αγαπούν να μισούν τον Παγκρατιώτη σκηνοθέτη που πριν από λίγες ημέρες κέρδισε για τα “Χαμένα Κορμιά” του μία Χρυσή Σφαίρα. Το κοινό μοτίβο αυτών που θέλουν να μειώσουν την καλλιτεχνική δουλειά του, είναι να αναφέρουν τα pop βιντεοκλίπ που γύρισε στην Ελλάδα, πριν κάνει την πρώτη του ταινία.

Επειδή κριτικές για τις ταινίες του Λάνθιμου υπάρχουν άπειρες εκεί έξω, ζητήσαμε από 5 συντάκτες της Lifo να ξανα-δούνε κάποια από τα σπουδαιότερα videoclip του Έλληνα auteur και να τα κρίνουν βιωματικά και φυσικά κινηματογραφικά.

Νινέττα Γιακιντζή:

Σάκης Ρουβάς – Θέλεις ή δε θέλεις; (1998)


Το απόλυτο tribute στην ομορφιά και το κορμί του Σάκη Ρουβά είναι αυτό το βιντεοκλίπ.

Είναι τέλη 90s, ο Σάκης είναι στα καλύτερα του και το MAD TV παίζει ασταμάτητα στην τηλεόραση του δωματίου μου. Το νεροπίστολο που εμφανίζεται στο πρώτο πλάνο του βιντεοκλίπ ήταν πάντα αρκετό για να σταματήσω ότι έκανα. Με πρωταγωνιστές μια πισίνα, δυο μοντέλα και τους κοιλιακούς του Σάκη, ο Γιώργος Λάνθιμος δε χρειάστηκε τίποτα παραπάνω για να φτιάξει ένα από τα πιο σέξι βιντεοκλίπ όλων των εποχών.

H αλήθεια είναι πως στο συγκεκριμένο βίντεο δεν συμβαίνουν και πολλά αλλά όσα συμβαίνουν είναι αρκετά για να σε κάνουν να μην μπορείς να ξεκολλήσεις το βλέμμα σου.

Όλα τα βιντεοκλίπ που σκηνοθετούσε ο Λάνθιμος εκείνη την περίοδο ξεχώριζαν αν και τότε δεν ήταν ξεκάθαρο γιατί μας τραβούσαν τόσο την προσοχή. Αποδεικνύεται πλέον ότι ήταν τα πρώτα  βήματα ενός σπουδαίου καλλιτέχνη που κατάφερνε να κάνει τη διαφορά ακόμα και με ένα βίντεο για ένα ποπ τραγούδι.

Αλέξανδρος Διακοσάββας:

Σάκης Ρουβάς – Δεν έχει σίδερα η καρδιά σου (1998)

Ο ύμνος που έγραψε ο Γιώργος Θεοφάνους, εκεί στα late ’90s, ήταν ίσως το καλύτερο τραγούδι από το άλμπουμ «Κάτι από μένα» και γι’ αυτό έχει μείνει στην ιστορία ως το πιο διαχρονικό. Ο Λάνθιμος κλήθηκε να το οπτικοποιήσει και κατέφυγε στο συναρπαστικό εύρημα ενός υπερανθρώπου, μιας εξωγήινης(;)-αγγελικής μορφής ντυμένης στα λευκά, που οι πεζοί άνθρωποι τον έχουν φυλακίσει (πίσω από τα σίδερα του τίτλου) και τον μελετάνε σαν πειραματόζωο.

Είναι ένας άγγελος ο Σάκης, που έρχεται και μας σιγοτραγουδά στα όνειρά μας, ένας άγγελος λαβωμένος όμως, έτοιμος να επανακτήσει δυνάμεις και να πετάξει μακριά. Άλλωστε σε αυτό το εύρημα -στο πιο κυριολεκτικό του- είχε βασιστεί και η ζωντανή παρουσίαση του συγκεκριμένου τραγουδιού στο μαγαζί όπου εμφανιζόταν τότε ο Ρουβάς. Έπειτα από το σκάνδαλο της φούστας για το hit «Η καρδιά μου», ο Σάκης κατέβαινε από την οροφή-υπερπέραν-παράδεισο φορώντας (μόνο) τα φτερά του και ξεσήκωνε τα πλήθη.

Πέρα από το προφανές, βέβαια, της ανάδειξης της αγγελικής ομορφιάς του ερμηνευτή, εδώ συναντάμε κατ’ αρχάς το (πανταχού παρόν) μπλε της εικονογραφίας του Λάνθιμου (που ήδη είχε χρωματίσει και το κλιπ του πιο indie «Στην πίσω τσέπη του blue jean» της Κατερίνας Κυρμιζή, που είχε σκηνοθετήσει ο ίδιος), τις κατακόκκινες σφήνες που θα εξέλισσε αργότερα στο κλιπ για το «Άντεξα» του ίδιου καλλιτέχνη, και βέβαια τα αναπάντεχα καδραρίσματα, αλλά και τις σέπιες που αναδεικνύουν την αγάπη του για την εϊτίλα, η οποία θα αναδεικνυόταν σε κυρίαρχο στοιχείο στις πρώτες τρεις, ελληνικές ταινίες της μεγάλου μήκους φιλμογραφίας του («Κινέττα», «Κυνόδοντας», «Άλπεις»).

Αυτό εδώ ήταν ένα από τα καλύτερα βιντεοκλίπ των ’90s, εντελώς καλαίσθητο και πρωτόγνωρο για την Ελλάδα -όπως και όλα όσα υπέγραψε ο σκηνοθέτης-, αντίστοιχης σημασίας για τα εγχώρια δεδομένα με τα μικρά αριστουργήματα που υπέγραφαν τότε τεράστιοι σκηνοθέτες, όπως ο Τζόναθαν Γκλέιζερ («Street Spirit» των Radiohead), ο Ντέιβιντ Φίντσερ («Vogue» της Madonna) και ο Μισέλ Γκοντρί («Army of Me» της Bjork), στη λίγκα των οποίων παίζει στα ίσα πλέον ο Λάνθιμος.

Δεν έχει σίδερα η καρδιά σου, Σάκη, δεν έχει σύνορα -ευτυχώς!- αυτή η χώρα να σε κλείσει, Γιώργο!

Ζωή Παρασίδη:

Σάκης Ρουβάς Άντεξα – 2000

Το κομμάτι του Στράτου Διαμαντή και του Βαγγέλη Κωνσταντινίδη νομίζω πως κατά γενική ομολογία ανήκει στα κλασικά της δισκογραφίας Ρουβά και το video clip του δίνει και το κάτι παραπάνω. Αφήνει την ψευδαίσθηση ότι πρόκειται για μονοπλάνο, έχει όλο ένα ηθελημένο φλουτάρισμα στην κάμερα που δείχνει μια αγάπη για το ρετρό ενώ το στόρι μοιάζει με φαντασίωση που όμως έχει ένα plot twist στο τέλος. Και αν στο θέλεις ή δε θέλεις εκμεταλλεύτηκε τους κοιλιακούς του ερμηνευτή εδώ βλέπουμε το πιο σεξουαλικά φορτισμένο κλιπ – κυκλοφορούσε και λογοκριμένη βερσιόν του λόγω γυμνού.  Μπορείτε να διακρίνετε τα δάνεια από τη φιλμογραφία του Κιούμπρικ σε αυτή του Λάνθιμου; Για δείτε και το κλιπ.

Βάνα Κράβαρη:

Δέσποινα Βανδή – Δέκα εντολές (1998)

Έχεις δυο λεπτάκια να σου μιλήσω για την υπόνοια δυστοπίας και video game simulation σε αυτό το βίντεο κλιπ; Την αίσθηση ότι η Δέσποινα Βανδή καθορίζει την τύχη αυτού του ζευγαριού που δεν αγγίζεται στην ουσία ούτε μια φορά; Θα στοιχημάτιζα πως όλη η επαναληπτικότητα στις κινήσεις οφείλεται σε αυτή την παράξενη ικανοποίηση που δίνει στον χειριστή του video game η δυνατότητα να κάνει mess up την επίφαση κανονικότητας των δυο χαρακτήρων. Είναι προφανές πως η Βανδή παίζει μαζί τους σου λέω! Σαδιστικά! Επίσης, πρόσεξε πώς η Δέσποινα Βανδή φλερτάρει την κάμερα και όχι η κάμερα τη Βανδή. Καλά το POV καταπληκτικό και ΟΚ, η επιρροή από το Mulholland Drive είναι εμφανής. Δηλαδή αν αυτό το βίντεο κλιπ είχε αφίσα, θα την κιούραρε ο Lynch. Είναι προφανές, θέλω να συγκεντρωθείς.

Ακολουθήστε τα Μικροπράγματα στο Google News, για άρθρα και κουίζ που θα σας φτιάχνουν τη μερα.
1 Comment
παλαιότερα
νεότερα δημοφιλέστερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
greeko25
greeko25
3 μήνες πριν

Γιατί δεν συμπεριλάβατε το «Στη Πίσω Τσέπη του μπλουτζίν» της Κατερίνας Κυρμιζη που είναι και απείρως καλύτερο τραγούδι από τα συγκεκριμένα ;

Τα Μικροπράγματα στο inbox σου!